Boeing kallar till Presskonferens i Oslo 24 Jan
Boeing känner sig tvingade att ha en mediaträff i Oslo. De senaste månadernas skriverier om Norwegians Long-Haul problem tvingar Boeing till detta. “Norwegians anseende och kundförtroende sinar allt mer”.
Vice President Mike Fleming, som är ansvarig för Support och Service för 787-programmet skall svara på Medias frågor.
Läs mer här:
http://www.check-in.dk/newselement.cfm?nNewsArticleID=86301
svar
Intressant,källa på det?
Boeing själva sade på sin presskonferens i Oslo att Dreamlinern nu har en regularitet på 98%. Det vill säga 98 av hundra avgångar går på tid.
Man kan ju undra varför Norwegian inte visar dessa siffror i praktiken? Om nu dom andra operatörerna klarar av detta?
Sedan – tro inte att jag är negativ til Norwegians satsning på longhauul, tvärtom så tycker jag att det är bra för det pressar ju ner priserna hos konkurrenterna. Och det gynnar mig.
( http://www.reuters.com/article/2014/01/24/us-boeing-dreamliner-idUSBREA0N0F320140124 )
Norwegian flyger under Boeings rekommenderade produktionsuttag med sina 787, och i paritet med andra 787 operatörer.
Ja – det är min åsikt att Norwegian kör alldeles för hårt med sina 787:or. Och det har ju med all tydlighet bevisats att det inte fungerar!
En maskin som är ny på marknaden, med ny teknik och en massa barnsjukdomar kan inte nyttjas på det sätt som Norwegian gör utan att kunderna drabbas. Andra operatörer av maskinen har valt att inte slinga sina maskiner hårt, eftersom dom förmodligen är lite klokare och ser till kundens bästa.
Du ska inte jämföra Dreamlinern med andra beprövade långlinjemaskiner, där kan höja nyttjandegraden avsevärt.
@F undersam. Det torde vara ganska uppenbart och att det spelar ingen större roll att Boeing tar på sig problemen med 787 och erkänner att de har inte levt upp till den utlovade kvaliten. I dina ögon är det ändå Norwegians fel, för att bolaget utnyttjar flygplanen för hårt. Det måste ju då vara din egen uppfattning om hur mycket ett flygplan får/kan/skall flyga.
Norwegians 787 flyger i snitt 16,5 timmar per dygn och gör 12 flygningar per 7-dagars period. Helt normal långlinje produktion. Vad är det du har problem med. Kan det vara att Boeing tar på sig skulden för Norwegians 787-problem.
Man kan ju fråga sig nu om Norwegian efter detta har grund för att betrakta alla tekniska förseningar som ”extraordinära omständigheter” och därmed slippa betala EU lagstadgad kompensation? Det torde väl vara uppenbart att man utnyttjar sin lilla flotta av 3 maskiner alldeles för hårt och Boeing klarar inte av att supporta i tillräcklig omfattning.
Från presskonferens kl 9 idag…
– Det sies at Boeing ikke har vært fornøyde med arbeidet underleverandøren Nayak har utført ved vedlikehold på Norwegian sine fly. Stemmer dette, og stemmer det at Boeing ikke er fornøyd med hvordan GoldCare har fungert for Norwegian?
– Boeing er ikke fornøyd med Boeing, og hvordan GoldCare har fungert. Nayak er vår partner, som utfører arbeidet på Norwegians fly. Det er vårt problem når ting ikke fungerer, og vi er ikke fornøyde. Vi kan gjøre alt bedre. Vi blir ikke fornøyde, over hele linjene, før flyene fungerer som vi håper. Men dette er ikke et spesielt Nayak-problem, dersom det var det du spurte om, svarer han på spørsmål fra VG.
– Når vil dere komme over 99 prosent drift?
– Ikke snart nok, realistisk sett.
KURT
Jag menade ABC’s frågor. Jag svarade honom.
Earthling
@ABC Vilken planet kommer du ifrån????
Visst. men om Norwegian skulle utnyttja planen på ett onormalt hårt sätt som inte är ok så borde väl rimligen Boeing säga ifrån? Iom att man öser på med Gold care, reservdelar, tekniker mm från Boeings sida så godkänner man väl åtminstone indirekt Norwegians upplägg?
Normalt maximalt utnyttjande av flygplan brukar ligga på 14-16 timmar, detta då på beprövade plan typ A330 B777 etc. Norwegien räknar tydligen på en nyttjandegrad av 18 timmar per dygn (sex timmar över till markstopp och service) på ett nytt oprövat plan där det inte finns någon bland personalen som har operativ erfarenhet på typen.
Största problemet är idag leasingbolagen (och tillverkaren) som gör upp glädjekalkyler åt bolagen. Flygbolagens yield är fruktansvärt låg då man räknar med att tjäna pengar på volym ala McDonalds.
Det är ju löjligt att tro att man skall kunna köra med så lite tid för service mellan flygningar,dessutm med ett nytt ock obeprövat plan,trodde kjosen att bara för att den kallas dremliner att det skulle gå.Kom ner på jorden och planera så en maskin står på backen för service hela tiden så kommer även 787 an att fungera.
vg.no sänder från presskonferensen.
Om problemens lösning: “not soon enough” enligt Boeing.
Batteriproblem, flightcontrols, fuel mm.
Ansvaret för passagerarna är Norwegians.
Vilken tid idag är detta? Går det att följa live någonstans?
/U
Hoppas någon på Presskonferensen ställer dessa frågor!
Måste ju vara jävligt pinsamt för Boeing att man har hyrt in gamla Airbus plan för att klara av det som B787 inte fixar. (jag vet, nu är det mest B777)
Till #ABC
Du är helt klart “spot on”…..
Jag undrar om det finns något bolag i västvärlden som flyger sin plantyp med så lite service kontra flygtimmar….
Två frågor till Boeing:
1. Finns det något annat flygbolag som planerat/försökt att flyga sina 787 med endast 0,66 service- och underhållsdagar per vecka?
2. Om Norwegian haft 8 eller 10 underhållstimmar per dygn hade situationen varit densamma som idag?
Därefter tycker jag att alla frågor bör riktas enbart till Norwegians ledning.
Hei Leffe, jeg er like spent som alle andre på hva som skjer på dette møte- og utfallet samt drift videre.
Ska bli väldigt intressant att höra vad Herr Fleming o Herr Kjos kokar ihop i morgon.
Någon som vet vilken tid presskonferensen hålls?
pf? Har du några Norska visdomsord?
Önskar alla här på Flygtorget en trevlig torsdag kväll.
Leffe
Sista natten med B787 gänget?
Kjos har säkert bytt ut B787 flottan mot B777.
Allt annat verkar ju osannolikt…
Syn!