Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Mavia får den första C – Series

Tråden startades av Kontrollfreak

Den första av Bombardiers nya C-serie som inte används för certifieringen är nu under ihopsättande och detta flygplan kommer levererad till Malmö Aviation under 2014/15 som alltså blir först i världen med typen.

Publicerad den 2014-01-23 18:24
Skriv ett svar
Antal svar: 20

svar

KFreak
2014-07-03 13:27

Motorn som havererade finns fortfarande hos motortillverkaren. Stresspåslaget hos Pratt och Bombardier närmar sig rött kan man nog påstå, jäkla elände med hela konkarongen.Nu tycks Boeing smyga i buskarna för att ställa allt till rätta via ett övertagande, den som lever får väl se..

ESSA02
2014-07-02 08:33

Rykta att planet är försenat till 2016. Dessutom kommer det väga mer än speccarna och dra ca 2% mer bränsle än beräknat. Bra jobbat Mavia!

Hasse
2014-07-01 22:52

Tycker som många andra att det är synd att Malmö Aviation inte borde vara “Launch Operator”!
Det ställs höga krav på dessa flygbolag.
Det kommer regna SB och AD´s första året på helt nya typer av flygplan.
Är malmö Aviation´s teknik avd verkligen redo för dessa ofta, stålbad…?
Bolaget är stort, men inte så stort ju.

Nej kan bara hoppas att AC typen inte blir ngn 787 historia.
I så fall kommer bolaget att drunka 🙁

Calle
2014-07-01 22:25

“Japaner har alltid varit duktiga” – jo det är ju skäl nog att lägga order. Hur många framgångsrika plan har japanerna byggt i klassen 100-200 sätes kommersiella passagerarplan?

Stand 12
2014-07-01 15:38

Synd att Malmö inte valde Mitsubishi Regional Jet istället. Japaner har alltid varit duktiga och planet ser riktigt snyggt ut. http://www.mrj-japan.com/press_releases/news_140626.html

BMA
2014-07-01 15:16

Hela Alliansen med främst moderaterna är ett fiasko !
Bromma är ett fiasko av stora mått då flygplatsen till största delen existerar till följd av politisk prestige.
Mavia hade ALDRIG existerat om inte Bromma funnits.
Fri konkurrens !? Ja tjena, Mavia har ju monopol och är djupt insyltad med Swedavia !
Finns det möjligen en koppling mellan politik och Mavia ? Nämen inte kan det väl vara så……..
Jag kommer liksom de flesta att rösta helt annorlunda i årets val och göra vad jag kan för att bli av med BMA som skulle lagts ner för 15 år sedan !

M
2014-07-01 09:11

Nu är Airbus i stort sett färdiga med sin cert av A350 så står Bombardiers C- serie fortfarande på marken och man har väl inte ens 300 timmar på8 månader!!!Dessutom får man inte in några beställningar heller, det kan inte vara roligt att vara delaktig i detta projekt som alltmer börjar likna ett fiasko,,

Ture
2014-06-07 20:54

Är det LPT problem kan det ta lite tid.
Kanske har man redan hittat typ ? sprickor i ledskenor alt turbinblad.
I så fall måste grövre konstruktioner till alt kyla dito detaljer mer.
Risken med nya motorer och flygplan när man anv nya tekniklösningar är barnsjukdomar.
B787 är ju ett bra exempel.

KFreak
2014-06-07 09:39

LPT(Low Pressure Turbine) haveri enligt Bombardier själva, Hur allvarlig denna typ av haveri är vet jag inget om men det finns väl någon expert här som kan förklara för Lilla My

Olle
2014-06-07 08:58

Hoppas på en snabb utbyggnad av Bromma och en fjärde bana på Arlanda genom Upplands Väsby för att ge slottar åt tung flygfrakt nattetid eftersom all lastbilstrafik snarast bör övertas av flygplan och transporthelikoptrar. Kostnaden ska falla på alla miljömuppar och socialister i Stockholm som har jävlats med kapitalet under alltför lång tid.

KalleP
2014-06-06 22:36

Envy på vad mister Josepppphhh? Finns inget på Malmö som går att vara avundsjuk på.

John Joseph
2014-06-06 09:03

The Royal Swedish envy!

Mohammed
2014-06-05 23:11

Varför älskar så många här att kasta skit på sina branschkollegor?
Den tiden är förbi när SAS var index 100.

NotLasse
2014-06-05 20:02

Vi får hoppas att beslutet om att stänga Bromma tas redan kvartal 4. Då slipper ju Mavia ta leverans av dessa, då behovet inte finns.

Underhållsfria flygmaskiner
2014-06-04 10:48

Nya bakslag med C-series. Motorproblem och utprovningen läggs på is. Ojoj Malmö, ni får nog vrida ut de sista flygtimmarna ur er flotta för C-series lär ni få vänta på! Sen när ni får dom kommer liknande saker uppdagas och nya problem tillkommer er operation. Kommer bli störningar flerfaldigt grövre än Norwegian med sina Dreamliners!

Peter
2014-01-24 03:31

Vilken uttömmande post. Är det Swedavias mediaavdelning som behöver göra coverup för vad som händer på Bromma eller?

nej
2014-01-24 01:52

Bombardier Aerospace has delayed delivery of its first new CSeries commercial aircraft by several months and potentially more than a year, saying it needs more time for testing and preparation.

The Montreal-based company said the CS100 is now expected to enter into service in the second half of 2015, to be followed about six months later by the larger CS300 aircraft.

Avgiftsfri
2014-01-23 22:25

Jodå, man har redan börjat förbereda genom att annonsera om folk till Contakt Center. Bra att vara ute i tid för att hinna lära upp ny personal.

Avros
2014-01-23 22:18

Till skillnad mot DY har Braathens andra maskiner som back up. Lite skillnad…

Sven
2014-01-23 20:35

Bara det inte blir ngn B787 historia igen.
Men tyvärr.
“Launch customer” alt tidiga operatörer:
Man får planen lite billigare men får räkna med att planen kommer ha mkt teknikproblem. SAS Q400 är bara ett plan som vi alla minns.
Tillverkaren ger ju rabatt för att operatören skall hjälpa till att få ordning på planet.
Små bolag kan glömma detta. Krävs en stadig ing.avd som orkar utforma planet för kommande operatörer med C fabriken.
Nej hoppas verkligen att C-series är utprovad väl innan vi ser typen på svensk mark….

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500