Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Hur gör ni arbetslösa piloter…

Tråden startades av Martin

för att upprätthålla era cert och ratings när ni inte flyger i arbetet?
Är det simulator som gäller eller pröjsar ni för att få spaka lite då och då irl ?

Flight sim forever!

Publicerad den 2014-01-27 06:04
Skriv ett svar
Antal svar: 18

svar

John Joseph
2014-02-19 07:37

@12500 tim

Det är exakt som om jag skrivit det själv och jag ger fullkomligt fan i det här nu! Det finns roligare saker att göra.

12500 tim
2014-02-18 20:09

Jag upprätthåller inte certet! Min kravbild för att sätta mig bakom spakarna igen stämmer inte med hur verkligheten ser ut. Så inkomsten kommer från andra håll i fortsättningen.
Krav:

1. Jag SKA HA en fast anställning med pensionsinbetalningar, loss of licence försäkring, betald uniform, betalda läkarundersökningar, betalda passivtransporter, betalda hotellövernattningar och traktamente, osv.

2. Jag SKA HA en lön över 35000kr brutto.

3. Jag SKA HA en Arlanda bas.

4. Jag SKA HA revalideringen av certet och eventuell typerating betald av bolaget.

Hur troligt är det?

Ledsen
2014-02-18 18:41

Mamma begränsade min tid vid datorn till 3h / dag

Smartare
2014-01-27 22:14

Såhär gjorde jag:

1. Först kom insikten att väldigt många andra vill jobba som piloter och är bra mycket mer desperata än vad jag är och framförallt beredda att betala/offra mer för att nå dit.

2. Sedan tittade jag på villkoren och hur de förändrats och fortsätter förändras till det sämre.

3. Därefter bestämde jag mig för att tjäna pengar på något annat yrke och nu njuter jag av billiga biljetter på bekostnad av personerna i punkt 1.

Win-win

John Joseph
2014-01-27 19:28

@Julius

Både Qatar och Etihad kräver type rating och tid på typ alternativt 1000 timmar tung multi-crew multi engine jet (>100 ton) som FO. Det sista är lite avhängigt på vilken typ man söker till. Är det A320 eller B737 är det >50 ton som gäller.

Julius
2014-01-27 19:08

Rating och instruktörserfarenhet är helt ointressant i sandlådan. De kör åtminstone sjysst spel 🙂

Asien – rating med tid på typ.

YUP
2014-01-27 18:25

Har du en bra rating och instruktörserfarenhet lär det väl finnas jobb på exempelvis Etihad och Emirates osv. men frågan är om man är beredd att flytta ner dit ? En del verkar trivas bra där, andra mindre bra. Mycket som ska klaffa antar jag.

Julius
2014-01-27 18:04

Köpa rating eller inte, jag satt säkert på ett bolag i Scandiland, i vänsterstol. Bolaget försvinner och då är man helt värdelös utan en gångbar typ. Bolagen borde ju rimligen suga upp folk med erfarenhet men tyvärr byts piloter ut mot andra i sådana här fall.

John skriver “jag fick jobb innan allt gick snett” eller liknande. Väntar på den dagen när det går snett för John det ska bli spännande att se hur han gör. Jobben i världen kräver typkurs med erfarenhet.

YUP
2014-01-27 17:58

Om du är uppe i 17000 flygtimmar måste du ha varit med många år i branschen.

Problemet är att det inte verkar finnas någon statistik över hur många med denna utbildning som går arbetslösa (alltså inte har fått jobb som pilot..). Rätta mig om jag har fel, men klar pilot blir du väl egentligen inte förrän du fått ditt första jobb =).

Hur många sökande var det till Malmö nu i höstas? TUI? SAS? Jag antar att det kan ge en fingervisning om hur stort överskottet faktiskt är. Så länge det finns folk i överflöd som gladeligen hostar upp flera hundra tusen för sina certifikat kan man ju räkna ut hur detta påverkar villkoren 🙁

17Khr
2014-01-27 17:16

Glöm och lägg ner!
Flygbranchen i EuroScand reg är ur ett arbetstagar perspektiv hel meningslös.
En förändring kan ENDAST komma ur det att INGEN. Accepterar det usla villkor som branschen erbjuder.
Att vara Pilot, är ett Yrke, och inget annat.
Vill du syssla med ideell verksamhet, kallas det sportflygare, och tillämpas i regel i regi av flygklubbar i olika former.
Tyvärr har många förväxlat sina prioriteter och ” arbetar”? Som piloter under klubbliknande former för en organisation som kallar sig flygbolag, trots att de inte är innehavare av en enda flygmaskin!
Under bulvanliknande former, tillhandahålls “plåt” av obskyra bolag från mer eller mindre suspekta stater.
Jag har tackat för mig och tagit Olle ur skolan efter 17000 Tim surfande på Ozonskiktet.
Gör det du också!

IT-Jörgen
2014-01-27 16:53

Betalar TS och ser glad ut.

Nyfiken
2014-01-27 11:12

Eftersom marknaden (flygbolagen idag vill ha) TR folk och med LT erfarenhet minst (300-500 h på typen) har man skapat en marknad där det finns aktörer som lever på att ta betalt av nya piloter.

Vore spännande att veta hur många piloter som har minst ett CPL idag och som håller det vid liv bara genom att göra PC i hoppet att det snart skall ljusna.
Även de med TR!

Vore bra om massmedia kunde ta upp detta så folk får veta hur rutten flygmarknaden är.
Alla vi som är piloter och har cert oavsett jobb eller inte vet att man förr i tiden kunde bli antagen i ett flygbolag med ganska lite erfarenhet utan TR och LT som man i dag låtsas ha för att kunna flyga. Vi som är piloter vet att vi kan flyga ändå men att det bara är en fråga om att marknaden vill sno pengar av oss.
Flygbolagen har gjort en marknad som de är glada för så länge det finns piloter som betalar sin TR och LT och slipper dessa kostnader!

Dagens styrmän betalar mer för biljetten än vad farmor och farfar gör när de ska flyga exempelvis till Kanarieöarna på sin semester!

Nä låt någon med kontakter ta upp detta i massmedia! 😉

Ior
2014-01-27 10:37

@John -> Mindre vackert påhopp även om du har en vacker poäng får man väl säga.
Jo, det är bara att kolla på utvecklningen.
Först ingick allt i en anställning.
Sen behövde alla köpa rating.
Nu blir fler och fler tvungna att köpa tid.
Snart blir fler o fler tvungna att fixa sin egen PC / Cert / medical ur egna plånboken även vid en anställning.
Så spiralen fortsätter och pilotyrket övergår mer och mer till en lekstuga för dom rika.
Så var det sagt.

De flesta arbetslösa piloter jag känner gör väl som alla andra, har andra jobb och underhåller sina cert. De flesta flyger väl en del på fritiden eftersom det är både hobby och yrkesval.

N
2014-01-27 10:13

Det finns faktiskt folk som helt öppet erkänner att de har köpt sig rating. De verkar inte skämmas det minsta…

John
2014-01-27 09:47

Arbetslösa piloter! Skärp er, det finns hur jäkla mycket jobb som helst där ute som flygare, kolla runt utanför Sverige, utanför Europa! Bara kryllar av jobb, tyvärr har ni förstört för er själva genom att köpa en TR vilket gör att bolagen kan höja kraven mer och mer och mer hela tiden. SLUTA med dom dumheterna! Finns många riktigt schysta “mark jobb” också.

Så grattis, ni har skjutit er själva i benen, sen har ni mage att gnälla.

/ Icke arbetslös pilot, fick jobb innan eländet började på riktigt.

Tr
2014-01-27 09:44

Samma som Julius…

Julius
2014-01-27 08:43

Betalar själv:
Cert 2400
Medical 2500
PC på tung jet 10 000-15 000

summa 15 – 20 000

arbetslös, inget jobb i sikte trots några 1000 h
håll dig till flight sim

Mak
2014-01-27 06:46

Eftersom jag tillhör den kategorin som vägrar köpa mig en rating på vinst och förlust ( dvs utan någonform av jobb garanti) så har jag bara mina grundbehöriheter att upprätthålla.
Bogsera segel, flyga kollegor ( jag är ju inte arbetslös även om jag inte flyger), PC på sensommaren för att hålla liv i ME IR.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500