Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Finns det risker med att flyga med lågprisbolag?

Tråden startades av N360

Finns det risker med att flyga med lågprisbolag? Håller jakten på besparingar på att gå för långt? Det frågar sig den pensionerade piloten Jan Nordin i ett inlägg på N360 Opinion.

Vad tycker ni?

Publicerad den 2014-01-28 13:37
Skriv ett svar
Antal svar: 18

svar

Yo
2014-01-29 12:27

@ Bill anser du även att 9/11 skall räknas in i haverier förr AA och United ?
När du drar upp Linate så har du uppenbarligen ingen j**la koll…

Sven Bertil den lille
2014-01-29 12:25

Till resenär. SAS har kraschat I havet utanför USA´s västkust, I träsket på JFK, På åker norr om Arlanda. Kvaddat ett gäng Dash 8or, Milano tyvärr. Ryan ingen gång.

Bill
2014-01-29 07:50

SAS hade ett haveri 2001 i Milano men många döda, dom har även haft flera haverier med -8 på grund av att deras tekniska avdelning gjort fel vid service/underhåll, som tur var inga döda där…

Så 0-0 kan jag inte hålla med om även om vi “bara” ser tillbaka till 2000.

Resenär
2014-01-29 06:12

Vad säger statistiken? Hur många haverier har SAS respektive Ryanair haft sedan 2000?
Tror att det är 0 – 0 i båda fallen. Ganska säkert oavsett vilket man väljer m.a.o.

Bill
2014-01-28 21:53

@YUP

Hahaha, det var ju en seriös “bedömning” du hittat! Och vad berättigar SAS till 7 av 7 stjärnor med deras historik??? Om man nu får 7 av 7 med SAS standard och historia så borde vissa lågrpisbolag som bara har 3,5 stjärnor men aldrig haft en dödlig olycka då få 8 av 7…

Walter
2014-01-28 21:16

Lågprisbolagens affärside är väl att ta bort onödiga kostnader?
Olyckor är ju både dyrt och ingen vill väl betala för dem, särskilt inte snåla passagerare. Så man har helt enkelt eliminerat de dyra och onödiga olyckorna.
Vill man ha möjligheten att få vara med om en olycka så får man nog åka med ett fullservicebolag.

YUP
2014-01-28 21:12

Nej men det verkar å andra sidan inte som att lågprisbolagen ligger i toppskiktet.

http://www.dn.se/ekonomi/har-ar-varldens-sakraste-flygbolag/

Ior
2014-01-28 21:02

Har skrivit liknande saker här tidigare så japp, han är helt rätt.

mm
2014-01-28 20:50

tror Jan Nordin har lite aktier i SAS haha

Sjökapten
2014-01-28 20:43

Säkerhets argumentet är inte riktigt hållbart.

Man måste givetvis jämföra en risk med en annan, och, vare sig Du väljer att flyga med SAS eller Ryanair så är det tveklöst farligaste bilresan till flygplatsen.

Bill
2014-01-28 20:42

Ok, men du behöver inte se tillbaka till flygets början för 100 år sedan, det räcker att se tillbaka de senaste 20 åren.

YUP
2014-01-28 20:16

Ja men det torde i sådana fall främst bero på att lågprisbolagen inte funnits lika länge på marknaden?

Bill
2014-01-28 17:22

Tittar du på statistiken så har många “högprisbolag” fler olyckor både med och utan dödlig utgång, därmed en sämre säkerhet.

Så du får själv välja om du vill tro på statistik och fakta eller rykten om hur “säkra” “högkostnadsbolagen” är.

p
2014-01-28 16:36

Think airline saftey is expensive?? Try an accident.

mengretadå
2014-01-28 16:36

Det finns en uppenbar risk att du blir totalt utan service!

Svar Nadja
2014-01-28 15:57
Nadja
2014-01-28 15:47

Länken försvann ! ? ! ?

YUP
2014-01-28 15:27

Jag håller helt med i det han skriver. Det tråkiga är att politiker och myndigheter här i Europa kommer väl inte vakna upp förrän något liknande Colgan-kraschen inträffar.

Håller även med om att systemet med pre-pack är fullständigt hål i huvudet.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500