Finns det risker med att flyga med lågprisbolag?
Finns det risker med att flyga med lågprisbolag? Håller jakten på besparingar på att gå för långt? Det frågar sig den pensionerade piloten Jan Nordin i ett inlägg på N360 Opinion.
Vad tycker ni?
svar
@ Bill anser du även att 9/11 skall räknas in i haverier förr AA och United ?
När du drar upp Linate så har du uppenbarligen ingen j**la koll…
Till resenär. SAS har kraschat I havet utanför USA´s västkust, I träsket på JFK, På åker norr om Arlanda. Kvaddat ett gäng Dash 8or, Milano tyvärr. Ryan ingen gång.
SAS hade ett haveri 2001 i Milano men många döda, dom har även haft flera haverier med -8 på grund av att deras tekniska avdelning gjort fel vid service/underhåll, som tur var inga döda där…
Så 0-0 kan jag inte hålla med om även om vi “bara” ser tillbaka till 2000.
Vad säger statistiken? Hur många haverier har SAS respektive Ryanair haft sedan 2000?
Tror att det är 0 – 0 i båda fallen. Ganska säkert oavsett vilket man väljer m.a.o.
@YUP
Hahaha, det var ju en seriös “bedömning” du hittat! Och vad berättigar SAS till 7 av 7 stjärnor med deras historik??? Om man nu får 7 av 7 med SAS standard och historia så borde vissa lågrpisbolag som bara har 3,5 stjärnor men aldrig haft en dödlig olycka då få 8 av 7…
Lågprisbolagens affärside är väl att ta bort onödiga kostnader?
Olyckor är ju både dyrt och ingen vill väl betala för dem, särskilt inte snåla passagerare. Så man har helt enkelt eliminerat de dyra och onödiga olyckorna.
Vill man ha möjligheten att få vara med om en olycka så får man nog åka med ett fullservicebolag.
Nej men det verkar å andra sidan inte som att lågprisbolagen ligger i toppskiktet.
http://www.dn.se/ekonomi/har-ar-varldens-sakraste-flygbolag/
Har skrivit liknande saker här tidigare så japp, han är helt rätt.
tror Jan Nordin har lite aktier i SAS haha
Säkerhets argumentet är inte riktigt hållbart.
Man måste givetvis jämföra en risk med en annan, och, vare sig Du väljer att flyga med SAS eller Ryanair så är det tveklöst farligaste bilresan till flygplatsen.
Ok, men du behöver inte se tillbaka till flygets början för 100 år sedan, det räcker att se tillbaka de senaste 20 åren.
Ja men det torde i sådana fall främst bero på att lågprisbolagen inte funnits lika länge på marknaden?
Tittar du på statistiken så har många “högprisbolag” fler olyckor både med och utan dödlig utgång, därmed en sämre säkerhet.
Så du får själv välja om du vill tro på statistik och fakta eller rykten om hur “säkra” “högkostnadsbolagen” är.
Think airline saftey is expensive?? Try an accident.
Det finns en uppenbar risk att du blir totalt utan service!
Här är länken:
Länken försvann ! ? ! ?
Jag håller helt med i det han skriver. Det tråkiga är att politiker och myndigheter här i Europa kommer väl inte vakna upp förrän något liknande Colgan-kraschen inträffar.
Håller även med om att systemet med pre-pack är fullständigt hål i huvudet.