Star Alliance krymper. 2 bolag går ur 31 mars
TAM och US Airways lämnar Star Alliance.
Lite synd med US Airways, men efter fusionen med AA var det väl ingen tvekan. Tråkigt för SAS kunder, framför allt blir det färre möjligheter att boka Eurobonusresor inom USA.
Känns som om både Star Alliance och Sky Team är på väg nedåt, medan One World växer.
(tyvärr pratas det om att Air India ska in i Star Alliance, jösses!)
svar
Välj alternativet:
“Boka en ordinarie biljett för poäng.”
Observera att ordinarie regler gäller för denna biljett.
Så vitt jag förstår tjänar du också Eurobonus poäng på dessa biljetter.
Här finns många lediga platser!
Har du tillräckligt med poäng betalar du endast skatter. Saknar du poäng kan du lägga till kontanter. Detta är ett mycket attraktivt alternativ.
Efterskänker den ersättning du erbjuder.
Flyg med SAS och var glad!
Det behöver inte betyda att OW har sämre beläggning, dom släpper fler platser för bonusresor.
Jag vet inte riktigt vad du är ute efter, jag föredrar det ena och du det andra och båda är nöjda.
Däremot har du fel om intjäning av poäng, en resa Kiruna – Chicago i SAS Plus ( business) ger
24 000 poäng t o r för Guld medlem och inte det dubbla som du skriver.
Kan du sedan hitta en bonusresa för två med SAS till San Fransico i business under detta år med varaktighet på 5-7 dagar skall du få en hittelön.
Det borde betyda att OneWord flygningarna har sämre beläggning. Då försöker de fylla platserna med bonusresor. Staralliance är den största. Med flesta destinationerna.
Med SAS kostar en Bonusresa Kiruna – Chicago 60.000 poäng + 565:- då är allt på samma bokning med enkel bagagehantering. T/R Kiruna – Chicago med SAS Plus ger intjäning av 48.000 poäng för en guld medlem.
För att jämföra måste man se både till intjäning och hur många poäng som krävs för en resa. De behövs således ej mycket för att tjäna in en T/R till USA.
Jag har nog använt bonusbiljetter på One Word (OW) tiotal gånger. Åkte senast över nyår till Kuala Lampur med Malaysia Airwas och Finnair. Letat bonusplatser senst igår och det finns en hel del. Att jag använder dessa beror på att jag åkte mycket med AA när dom flög ARN till ORD eftersom vi hade företagsavtal med dessa.
AA awardprogram har fördelar mot SAS, det går åt mindre antal poäng och poängen går inte ut efter en viss tid om man ser till att ha aktivitet på kontot var 18:e mån och det räcker med hotell eller hyrbil.
Dessutom tycker jag det är ett bättre antal bra flygbolag som ingår i OW alliansen. En anslutningsresa till Arlanda från någon inrikesflygplats i Sverige är ju inte särskilt dyr utan man kan ta den kostnaden.
Men kraven är olika, jag är medlemm i både *A och OW och jag föredrar OW. Jag ser det som en fördel att US Airways går in i OW eftersom dessa ofta säljer award poäng för halva priset i sina kampanjer.
Och hur många gånger har du åkt/letat bonusresor med One Word?
Är det bara dina egna spekulationer att de är bättre?
De som bor norr om Stockholm har problem att åka bonusresa med One Word (exempelvis Kiruna).
Flyger mycket på USA och SAS har även samarbete med AA utan att de är i samma Aliance. Vi flera tillfällen har SAS föreslagit alternativ med AA. Jag brukar välja bort dessa alternativ då United har flugit till samma destinationer.
Jag har letat ganska mycket på SAS hemsida efter lediga award platser men det är inte många. Nu kanske jag får ett mindre utbud eftersom jag endast kan tänka mej businessklass biljetter. Det har varit lättare med One Word då via London då har man ju både BA och AA och välja på. På sommaren funkar det även bra via Helsingfors även om det är fel håll. Det blir ju mycket fler inrikesdestinationer att välja på med AA.
Har många gånger använt Eurobonusbiljetter. Inte alltid alla datum passar men då får man anpassa sig lite!
Du måste ha otur! Har haft med mig både son och dotter ett antal ggr. till USA och nyttjat Eurobonus biljett. Med One Word kan man ej flyga från många inrikesdestinationer. Vilket gör dem värdelösa för ett flertal.
Air India är ju ypperligt om man måste flyga vidare inrikes i Indien, eller hur tänker ni när ni säger att få in Air India är en katastrof?
Jo, Air India har blivit inbjudna till ansökningsprocessen igen.
De gjorde et försök som avbröts hösten 2011, då de inte kunde komma i närheten av kraven
Att få in Air India är ju en mindre katastrof, Indiska flygbolag borde samtliga finnas på EU svarta lista.
Jag ser det som ett lyft att US går in i One Word som är den bästa alliansen. Det finns ju ändå aldrig några Eurobonusbiljetter tillgängliga med SAS till USA.
United är fortfarande medlem
SAS och Air India…dom förtjänar varandra 🙂
Hur ska det nu gå med alla dessa ombokningar till en annan Star medlem när det felar i USA som det pratas så mycket om tidigare???