Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

NordicAirways

Tråden startades av L

Hej Matte!
Såg din fråga ang. Nordicairways och du undrade hurvida de är bra att jobba för. Tyvärr måste jag avråda dig från att söka till dem. Jag har jobbat för dem cirka ett år och tycker inte att det har varit särskilt bra alls.
Nu vet jag ju inte om du har flygit förr,men om du har det tror jag inte att du kommer tycka de är seriösa.Flera som jobbat för dem har tröttnat och gått till Skyways och Norwegianairshuttle. Lycka till!

Publicerad den 2007-02-23 13:45
Skriv ett svar
Antal svar: 49

svar

KarlBengtsson
2007-02-23 13:45

Vad är detta för tråd egentligen??
Om man läser från början handlar det om åsikter om bolaget men verkar nu bara vara angrepp mot varann om vem som vet mest och bäst!
Alla har rätt att tycka vad de vill, både positivt och negativt!
Så skippa besser wisser stilen är du snäll PGN!
Är väl ingen fara skedd att kabinpersonalen skvallrar lite med varann?!
Visst är det lite löjligt tycker du nog som jag.Men så kommer det alltid vara i alla branscher!
Önskar alla en bra dag!

PGN808
2007-02-22 22:55

Tack Stina, för jag uppfattar det som posivtivt det som du skrev. Att jag inte jobbar på Nordic, men har insikt beror på att jag arbetar som leverantör och umgås med personal där. Detsamma gäller för Flyme och Flynordic. Det jag skriver är egentligen saker jag hör och fått berättat för mig och allt är ju som jag har sagt inte kanske alltid rätt! Däremot så är jag övertygad om att vissa har en bild av Nordic och anställning där som inte speglar den verklighet jag möter varje dag i mitt jobb. Det jag vill få sagt är att om det finns människor som är intresserade av att söka dit, men kanske avstår för att vissa människor här på forumet lägger fram åsikter som inte stämmer överens med verkligheten, så kan jag ge min bild av vad jag ser och hör. Jag känner att jag har lyckats lite med mina inlägg då folk som sågade Nordic totalt i bärjan av tråden faktiskt har mjuknat lite och inte tycker så illa om Nordic längre.

ingen
2007-02-22 17:24

PGN808: Du skriver väldigt långa och intressanta inlägg men mest fascinerad är jag över din totala insikt i bolaget Nordic Airways som du påstår dig besitta samtidigt som du poängterar att du inte jobbar där. Om du inte jobbar där så kan du faktiskt inte veta allt.

Till en rookie som är intresserad av arbete på ett litet bolag som Nordic kan det vara fint att veta att de flesta små bolag brottas med problem av ett eller annat slag. Poängöverskridningar sker överallt i mer eller mindre skala.

Sura och bittra medarbetare kommer alltid att finnas, men på en liten arbetsplats syns dessa personer mest och kan lätt dra med sig många i sina utfall av bitterhet och skitsnack. Ofta resulterar detta även i en relativt hög personalomsättning för att de yngre helt enkelt inte välkomnas in i gänget av de äldre. Detta i sin tur genererar ytterligare skitsnack från bägge håll och är något man ska med en nypa salt.

Som någon annan skrev här tidigare man ska passa sig för att snacka för mycket skit i en så liten värld som flygvärlden för sådant sprider sig som en löpeld vilket kan resultera att man till slut ses som en paria och inte får anställning någonstans i branschen.

PGN808
2007-02-22 15:10

“Struntar i poängen”. Vad jag har hört så åkte inga med mellan CPH-ARN? Vilka skulle det vara? Jag var med på en ad-hoc flight som de hade sålt över dagen ARN-CPH-ARN, men de hade ju extra personal med dagstopp i CPH och det blev inga som helst problem med poängen?

Annars så tycker jag att nivån är bra nu i detta inlägg och svartmålningen ifrån folk som av någon anledning vill hata Nordic har upphört. Skulle jag vilja jobba i kabinen på något bolag så skulle det mycket väl kunna vara Nordic!

CabinCrew
2007-02-22 12:11

Jag tror inte att NRD är en sämre arbetsplats än något andra bolag.

“Struntar i poängen”. Denna ganska allvarliga anklagelse har förmodligen vissa grunder. Bolaget flög förut charter till Egypten. Från början flög de nonstop i båda riktningarna och sedan med stopp i CPH. Det gick in på poäng. Sedan kom ett myndighetsbeslut i Egypten som sade att de skulle vara tvungna att mellanlanda en andra gång i Egypten. Då sprack hela poängberäkningen. Personalen skulle dock flyga tomma CPH-ARN men så blev det oftast inte p g a att den som chartrat in NRD skickade med passagerare även på denna sträcka. Om det kunde ses som oförutsatt eller ej kan det tvistas om.

“Baser”. Förmodligen kommer de som är ARN-baserade även få jobba en del i CGN då den basen endast är rekryterad till ca 50%.

Flygningarna för arlandabasen är Airtours charter (säsong 15/3-6/11 med flest flygningar under perioden 11/5-7/10). Enstaka charter för Apollo. Inrikes ARN-KRF-GEV (rekryteringen till basen i GEV går trögt). Kronflyg (värnpliktiga inrikes samt FN-flygningar utrikes). ADHOC (t ex FlyMe).

NRD hade tidigare mycket personal från w@a. Många var missnöjda med både sina anställningsförhållanden hos w@a och med de snabba puckar som gällde hos NRD. Samtliga har dock lämnat bolaget vilket har gjort att stämningen blivit bättre.

Allt enligt en av mina bästa vänner som jobbat länge på bolaget.

Diamond
2007-02-22 10:06

Seriöst pojkar och flickor, ingen här som bryr sig om vem som vet mest, vem som är störst bäst och vackrast.

Jag har arbetat i kabin på nordic. arbetade på ett bolag innan dess, är på mitt 3e bolag nu. Nordic var mitt andra.

och jag kan säga så här, det är ingen större skillnad på något av dessa 3 bolag överhuvudtaget. Jag trivdes enormt bra på Leisure. Deras koncept är som sagt adhoc, och det passar inte alla.

Mår ni som skrivit allt bra av att skriva så mkt negativa saker om något bolag. Jag tycker det är enormt trist att folk sprider denna negativa stämning här. Det är lika trist att ni inte trivdes på detta bolag, och jag kan nog säkerligen säga att många av er som skrivit allt här att leisure var ert första bolag,och att ni tatt er vidare. Kul för er, men lägg ner denna pajkastning.

Denna bransch är väldigt speciell, och tycker att man ska tänka sig för innan man öppnar sin nuna. De ni pratar illa om idag kan en dag sitta med i rekryteringen i det bolag ni ska på härnäst. Som sagt en speciell bransch.

Och ja, denna sida är en tyck till sida folk får säga sitt, varje sig du är i branschen eller inte. Men lägg ner störst bäst vackrast attityden, den är så osmaklig.

Jag har följt denna tråd sen den startades, och den blir bara mer och mer otrevlig.

Hoppas att alla här i forumet overall lägger ner denna barnsliga attityd, och lägger sig på en vuxen nivå. Ni som är i branschen vet att man inte kommer någon vart genom att lägga sig på en lägre nivå.

Jag tackar för mig, och önskar ALLA en fortsatt underbar dag i snöovädret. =)

L
2007-02-22 09:45

Hej Matte!
Som du kanske märkt tog det inte lång stund förrän det blev lite action i denna tråd!
I början var det mest folk med negativa erfarenheter men nu börjar det bli mer balans!
Lyssna bara på dem som jobbat i kabinen!
Det är ju du där du vill arbeta!

Kolla in catofsweden.se vettja!
De ger dig en värdefull utbilding!

Vi ses där uppe! 🙂

PGN808
2007-02-21 23:47

L,

Jag undrar varför jag inte har rätt att säga min mening på flygtorget bara för att jag inte jobbar i kabinen!!?!

Eftersom jag jobbar i nära anslutning till flera flygbolag bland annat Nordic, Flyme och FlyNordic m fl. och umgås med flera i kabinen och cockpit privat, så får jag ju höra om stämning m.m. om alla bolagen. Jag upplever det som att flest nöjda medarbetare har just Nordic Airways. Jag har ju bollat uppgifterna som du och andra har skrivit här med mina kompisar för att se vad som stämmer. Jag är sjukskriven i en vecka så jag har väl lite för mycket tid:) Så jag bestämmer här och nu att jag visst får säga vad jag vill vare sig du vill eller inte!

Du skriver bland annat detta i ett inlägg:

“De som är baserade i Sverige flyger oftast inrikes då det ej finns behov av utomlands stationering(på sommaren) och sedan får de som vill/behövs och de kabin chefer som behövs åka men de behöver mer än så, så de tar ny personal till de kortare wetleasen utomlands. TYP… ”

TYP var ordet!!!?! Jag förstår inte riktigt. Det stämmer att personal var utlandsbaserade förra året och kabinchefer fick åka utomlands. Som jag förstod så var det ett upplägg i avtalet som har skrivits med facket och som alla fick reda på vid intervju. Kanske vissa missade detta. Samtidigt så var folk som har jobbat i bolaget länge kanske var borta lite längre än de hoppats på, så där kan du ha rätt. Samtidigt var många av mina kompisar först i Helsingfors och sedan i Barcelona tror jag att det var och det var inga frågetecken på om det skulle vara Stockholms-bas eller inte. Samtidigt ville de vara borta och tyckte det var kul. Det är de jag har pratat med! Det finns nog folk som inte gillade detta hotell-liv! Dessutom skall tilläggas att dessa var anställda av Proffice!!! Vissa av de som blev anställda direkt jobbar ju kvar idag och ingen av de känner någon som har gått till Skyways som någon skrev! Och varför är Nordic skurkar bara för att de flyger inrikes??? Det är flera grejer med det du har skrivit som blir lite för bluddrigt för att jag ska kunna förstå!

Sedan skriver du:

“Det brukar oftast bli tjafs om basering så även för de som är “fast anställda” (finns det nåt som heter det lägre)? 🙂
Oftast tar NRD in nya till sommarens wetlease kontrakt utomlands, eftersom det behövs mer kapacitet.”

Ja, Nordic tar in till sommarens produktion, men Britannia och Novair tar in under vintern och Flyme och Flynordic tar också in extra under sommaren. Varför är det sådan skillnad på dessa bolag och Nordic???? Dessutom så söker ju Nordic folk i Spanien till den spanska produktionen och sedan går det ett rykte i bolaget om Köln, men där ska det bara vara lokala också. Med andra ord så är de personerna som får anställning under sommaren baserade i Stockholm och ska flyga charter för Airtours. Kan du motbevisa mig i dessa påståenden???

Du skriver också:

“De behöver ofta inte så många under vintern såvida inte ett nytt kontrakt kommer upp, som nu med FlyMe. (Hade inte NRD fått det under vintern hade de gått med förlust som vanligt o personalen ej fått jobba utan bara blivit satta på standby. Det är tydligen första gången som det gått plus vid den här tiden på året). Vilket är roligt för dem, såklart!”

Det blir klart mindre produktion på vintern och då behövs inte alla tyvärr!!! Det är klart att Nordic skulle vilja producera lika mycket på vintern som sommaren och behålla all personal, men då krävs det att du och jag och kreti och pleti flyger lika mycket till Grekland i januari som i juli!!! Du nämnde däremot att de har gått plus vilket var mer än jag visste vilket innebär att de kan fortsätta att konkurrera på marknaden och det gynnar oss alla i branschen!

Det är flera grejer, men jag måste gå och lägga mig. Vi fortsätter imorgon!

Go natt!

Matte
2007-02-21 23:28

Har ingen flygerfarenhet. Vilket de har efterfrågat. Så NEJ jag har inte sökt. Vad tänkte du?

flyglottan
2007-02-21 22:22

Har du sökt?

Matte
2007-02-21 22:16

Jag har aldrig jobbat på Nordic Airways. Men skulle visst kunna tänka mig att göra det.

monarch
2007-02-21 22:01

Med tanke på denna catfight förstår man ju om det är dålig stämning på NRD..

flyglottan
2007-02-21 21:59

Du har redan bjudit på tillräckligt!

Flygirl
2007-02-21 21:25

Precis som jag skrev…vi får se =)

Många som var på intervju där! Men gissa du =) Jag bjuder på det 😉

flyglottan
2007-02-21 21:05

Helt ute och cyklar är jag nog inte. Citat ifrån dit inlägg 2006-01-21 14:30.

“Jag kan berätta att intervjun är på måndag f.m. Är oxå kallad till intervju! Tänkte gå dit och se vad det har att erbjuda, jag flyger ju idag på heltid så vi får se…”

Flygirl
2007-02-21 20:48

Flyglottan!
Du är helt ute och cyklar på alla punkter 😉

flyglottan
2007-02-21 20:17

1. Jag kan inte förstå mig på denna Matte, som 2006-01-22 var inne på en tråd och diskuterade Nordic Airways och dessa frågor då också. Har förmodligen även jobbat där, men slutat och gått vidare.

2. Flygirl: Du har varit på intervju hos Nordic Airways i januari 2006 och fått jobbet. Fick nog sparken i september av olika anledningar, så varför du är bitter kan ju alla förstå.

3. L: Byt jobb!

Sluta klanka ner på ett bra och trevligt bolag, och en mycket trevlig arbetsplats med bra stämning och trevliga arbetskamrater. Förutom somliga som kanske illa kvickt borde tänka på att söka nya jobb… Vem vet, man kanske kan få jobb på det stora fina flygbolaget där allt är perfekt. “Ironi”

L
2007-02-21 17:36

Svar till PGN808.
De som skrvit om NRD här jobbar/har jobbat för dem och var från början startat för att svara ärligt på en de frågor som Matte ställt!
Vi som har erfaenhet a NRD har hört och sett med ena öron o ögon!
Dennatråd statades ENBART för det!
Självklart får personer med BRA erfaenhet av NRD också skriva!
För självklat vantrvs ju inte alla som jobbar där!
Men tråden är som sagt tlll för att dem som jobbar/har jobbat på NRD ska utbyta erfaenheter och att det som skrivs INTE baseras på hörsägen utan dagens sanning!

Matte gör självklart egna val men han ville veta, och många har delat med sig av sina upplevelser i denna tråd om NRD.
Flygbranschen är liten i Sverige och vi “flygisar” håller i hop!
Dvs vi diskutterar,utbyter erfaenheter,tipsar och hjälper varann , osv. Så låt oss vara ifred!!

PGN808
2007-02-21 15:00

Hej,

Jag blir lite konfunderad över lite dubbelbottnade meningar och vill försöka reda ut lite här!

1. Ja, scheman på Nordic Airways kommer ganska sent, men det är i avtalet redan och ett måste med produktionen som bolaget har. Det är samma sak på andra bolag med samma typ av ad-hoc/charter upplägg. Det är inte speciellt många av de som är anställda idag som har problem med detta. Däremot om du vill veta vad du har för produktion om 1-2 månader så rekommenderar jag ett annat bolag, typ Brittania, Sas, Novair m.m.

2. Det är självklart mera produktion på sommaren för ett bolag med Nordic Airways inriktning, vilket gäller även Flyme, FlyNordic mfl. Därför är det många gånger svårt att få kontrakt över vintern. Däremot är det flera jag känner som har stannat kvar och har tillsvidareanställning.

3. Varför skulle det vara konstigt och jobbigt med ett stopp över dagen på något ställe? Du får ju betalt för detta? Samtidigt om du är standby så är du ju i tjänst och kan vara hemma? Ok att du missar provision m.m. men detta gäller ju SAS och alla andra reguljär bolag.

4. Nordic Airways söker folk till Stockholms-bas och ingen annanstans vad jag har hört. Varför då detta tjat om att vara borta? Det gällde ju förra sommaren. Förra året var ju dessutom de på Palma-basen enbart spanjorer.

5. Nordic har flera som har jobbat i flera år där och stormtrivs och folk som har lämnat till Britannia gjorde ju det för att deras kontrakt löpte ut för sommaren. Nu går deras kontrakt ut på Britannia och många kommer tillbaka till Nordic. Skulle det göra Nordic sämre än Britannia????

6. Många av de som har jobbat i bolaget i flera år är idag medlemmar och represnterar facket utan problem med arbetsgivare.

7. Att anklaga ett bolag för att gå över poängen utstuderat är en grov anklagelse och jag har aldrig hört att de skulle göra detta. Det kan bli långa dagar på charter verksamhet och då kan man ju gå över om det är försening m.m. vilket jag vet att ni vet då ni har bra kunskap om detta.

8. På vintern är det många flygningar inom Sverige i egen regi och för Flyme och på sommaren är det mycket charter. Det är ju faktiskt ett ganska trevligt varierat upplägg. Varför skulle det vara så illa att flyga till Gällivare istället för Malmö???

9 Personer tar “flygningar som alla vill ha” själva!!?! Samma person som skrev detta gillade ju inte bortastopp. Du slipper!!! Vilka flygningar vill man ha själv???? Det beror väl på. Om alla är ute på produktion och bolaget får in en ad-hoc charter så måste man ibland vända upp och ner på varje anställd för att få ihop folk.

Jag har inte träffat en enda människa som inte trivts på Nordic. Självklart är lönen inte den bästa, men bolag som sågar Nordic och plussar på andra vet ju att lönen är densamma där i dagens läge (Novair, Britannia mfl) Om man vill tjäna bra pengar så är Norveigan att rekommendera. Då jobbar man 5-4 och har bra traktamente, men då bor du halva året på hotell i Oslo (läs Gardermoen) Det är ju upp till varje individ vad man vill.

Titta noga på alla alternativ som erbjuds Matte, men tro inte att det som folk skriver här alltid är rätt. Själv jobbar jag med något helt annat än flygning, men jag skulle inte sitta och såga ett bolag (typ Nordic) bara för att jag själv jobbar på tex Novair!

Daniiilo
2007-02-21 14:33

etno charter är bland det värsta som finns… Ingen som helst förståelse om säkerhet och maxvikter. Men att bolaget fick böter och så vidare… visste jag itne..

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500