Nya GD i LFV tycker konkurrens är bra…
men endast på ett 10-tal regionala flygplatser. “Jag är glad att återregleringen inte är total. Konkurrens är alltid bra! Det får oss att att vara på tårna och lyssna på kunden. Vi är ett affärsverk som gör affärer. Och en återreglering av vissa marknader ökar inte våra kunders betalningsvilja, snarast tvärtom. Vi måste anstränga oss på alla plan för att visa att vi kan och vi vill.”
Kan någon utveckla vad GD på LFV menar och hur man skriva att man tycker konkurrens är bra när det endast rör sig om konkurrens på 10 flygplatser av 36 i landet. Ska rättvisa förutsättningar finnas för landets flygplatser att kunna driva sina flygplatser kosntadseffektivt.
LFV ni är….
svar
Försvarsmakten fungerar inte utan Luftfartsverket menar S, V, MP och SD. Hur många på Luftfartsverket arbetar dagligen med beredskapsplanering för försvarsmaktens räkning. Inte att inräkna flygledare arbetande operativt i tornen. Är det 1, 5, 10, 50, 100 eller fler?
Tur att man har organsationen i Abu Dhabi som vet hur man gör bra affärer. De kanske kan lära folket på Waterfront. Eller det kanske inte behövs affärskunskap och kundfokus om man av regeringen får tillbaka monopolet. Sverige demokraternas ställningstagande blir avgörande. Eller?
Nu är det så att LFVs GD inte har en aning om hur man arbetar på en konkurrensutsatt marknad. I linje med många andra inom gamla verken/myndigheterna så har man helt enkelt inte erfarenhet av en fri marknad, vilket helt klart märks idag när man ska försöka bli “affärsmässig”. Det är inget man blir på en dag om man säger så. Det kräver helt annan kompetens än den som finns.
Vilken konkurrens talar han om? Konkurrens kan jul inte råda om en myndighet har monopol på 80% av marknaden och samtidigt ska säga sitt på övriga 20%. Inte många på LFV som har mer än gymnasiematte med sig i bagaget och har i sitt yrke aldrig behövt räkna pengar. Varför finns luftfart inom transportstyrelsen när LFV finns?
Att jämföra London TMA med Sveriges fyra TMA är som att jämföra befolkningsmängden i London med Stockholm.
I Sverige är det inte bara glesbefolkat utan också mycket glest med flygtrafik. Titta in på Flightradar24 så får ni se hur verkligheten ser ut.
Borde ligga närmare tillhands att i Sverige även konkurrensutsätta en routen också än tvärtom… Eller så tar danskarna över!
Det han menar är troligtvis att han vill ha samma förutsättningar som det är i andra länder som har avreglerat flygtrafiktjänsten. Dvs. det finns vinster i att mindre flygplatser får upphandla provider fritt.
Men de flygplatser vars TMAn är integrerade i En Route är vettigast att behålla i statlig regi för att få synergieffekter framför allt.
Ingen kommer på tanken att London TMA skulle konkurrensutsättas under FL95. Hela södra England är ett stort Tracon till London-området. Däremot har England viss konkurrensutsättning av mindre torn.
På samma sätt är hela östra Svealand och delar av Götaland och Norrland ett stort feeder/stacker-område till Stockholms flygplatser och det vore olyckligt att få en annan leverantör i Stockholm TMA under FL95 eftersom det skulle innebära ytterligare sektorer och en markant mer komplex trafikavveckling.
Flygplatser som Örebro eller Jönköping däremot kan fritt få välja leverantör.