NAI har fått nytt AIC
Grattis Norwegian för nytt AOC. Nu är det bara pappersarbetet kvar för att få DOT-tillstånden enligt Open Skies-avtalet. Sedan minst fyra nya flygplan kommande månader, kanske fler. Snart dags att annonsera de nya destinationerna från Skandinavien.
Det här blir bra.
svar
sv pf, det finnes noe som heter luftfartsavtaler. Har ikke sjekket, men Amerikansk Samoa og Guam kan også ha sine LCC’s fra ikke-amerikanske bolag.
Kom også i håg, Southwest er grandparent til alle LCC’s over hele kloden-legg også til litt politikk om man kjøper amerikanske fly og motorer til sine LCC’s.
Det räcker väl alldeles gott med de LC bolag som redan trafikerar USA.
Inte vill man har fler illojala konkurrenter.
sv pf, for å korrigere deg, nå er det vel ikke LCC’s som er problemet-men måten NAI vil bruke sitt personell på.
For skal du ta bort LCC’s kan de jo starte med å utelukke sine egne sånne, f.eks kanadiske Westjet, australske Virgin m.fl.
Lobbyverksamheten från Amerikanska flygbolag är nog ganska intensiv. Bolagen är ej förtjusta i att ett lågprisbolag skall börja flyga till USA. Man gör allt man kan för att stoppa Norwegian.
Med republikaner blir det nog mycket svårare för NAI att få trafikrättigheter.
Obama-administrasjonen brukte mellomvalet som argument for å utsette avgjørelsen.
Valet ga Republikansk flertall både i Senatet og Representantenes hus i Kongressen.
Diskusjonen videre kan jo gå på om demokratene er mest på “arbeidernes side” eller om Republikanerne er “nasjonalistiske”, eller om de sistnevnte er “businessrelaterte”.
Nå må statsapperatet i USA komme i gang igjen. Det aller verste som kan skje er om avgjørelse i luftfart blir del av en større avtale mellom Demokratisk president og Republikansk kongress.
Tydligen finns det en katt bland hermelinerna i Norwegians ansökan.
Även om vi inte ser anledningen att neka NAI måste den finnas. Varför skulle annars DOT vila på hanen? Amerikanarna brukar vara trigger happy men inte denna gång.
Fortfarande inget tillstånd att flyga på USA för NAI.
Kommer det någonsin något tillstånd?
@J.B. ALPA har inte bästa rykte hos myndigheterna i USA, varför skulle DOT
lyssna på klagande piloter. Det finns ingen formell grund för DOT att inte ge
NAI tillstånd. Varken USA eller EU-länderna vill ha ett politiskt luftfartskrig.
@J.B. Dåliga vilkor, jämfört med vad ??? Kan du precisera lite.
Som jag misstänkte. Många här som av någon anledning tog för givet att de redan fått det.
Nu när den operativa licensen är biff börjar det politiska……..nämligen att försöka skaffa trafiktillstånd.
Kan bli en svår nöt om man retat upp ALPA med flera.
Går kanske att köpa sig fria med att anställa några amrisar (om det finns några med europeiska licenser som är villiga att ställa upp på de osedvanligt dåliga anställningsvillkor som erbjuds)
slutet är nära nu alla sasare
Du klagar på för många dubbletter, så skapar du egna.
GAFL
Linkan, lysande inlägg. Detta var någoy helt nytt!!!??? Hifly från Oslo och euroAtlantic från ARN idag!!