Nextjet och lönesänkning?
Någon som har koll på vad som händer hos nextjet och deras systerbolag? Lönesänkningar på 6-7% var det sista jag hörde av en anställd där.
svar
7pax från Had till Arn talar sitt tydliga språk! Passagerarna har tröttnat på att mellanlanda i Jönköping!
Det är varken namn, logotyp eller livery som är avgörande för deras beläggning och yield.
De borde jobba med punktligheten. Antingen via bättre underhåll eller en nyare och mer driftsäker flotta. Jag vet, de befinner sig inte i en ekonomisk situation som medger ökade leasingkostnader.
Det är flera som överger NextJet för andra alternativ (tåg, buss, bil och andra flygplatser) för att de inte kan lita på att de kommer fram i tid. Det är tyvärr ett sätt att tappa affärsresande, som annars inte bryr sig om NextJets relativt höga priser.
Att försöka hitta vinst via en kortsiktig lösning med billigare arbetskraft eller försämrade villkor för personalen, är lite grann som att sätta ett plåster på ett blödande sår som egentligen borde sys av en utbildad kirurg.
politikerna är klarvakna och gnuggar händerna. Vi är på väg mot regeringens utopia den stora massan är billig arbetskraft som inte orkar protestera efter dubbla skift för att få ihop till hyran medans eliten sitter och sippar Chateauneuf du pape ’80 och säger upp 2000 för att vinsten inte var tillräckligt hög.
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke! Nextjets problem är enligt mig framför allt att det inte syns eller har en tydlig identitet. Att nu försöka stärka varumärket genom att måla flygplanen enhetligt och skaffa sig en identitet som “hela Sveriges flygbolag” är kanske precis det som behövs för att öka intäkterna.
Sen håller jag med om att det är fel att pressa sveriges sämst betalda pilot- och kabinkår till ännu sämre villkor för att man inte lyckas fylla flygplanen.
Sen är det ännu mer fel att man ens kan hota med utflaggning, bemanningsföretag m.m. år 2014. Dags för politikerna att vakna!!!
/Fru Talman
Stämningen handlar ju om en lönehöjning som redan var avtalad i kollektivavtalet.
Denna höjning enligt det av branchorganisationerna framförhandlade “märket” skulle betalats ut i April 2013 !!!!!!!
Vad händer med de kabinanställda?
Sänker bolaget? Jag tjänade ju lika mycket som en styrman på Nextjet när jag tankade deras flygplan och då slapp jag betala en hygglig årslön för typerating på en utdöende typ där jag varslades stup i kvarten eller fick byta bas hela tiden.
Hur påverkar stämningen NextJets framtid tror ni? Finns det risk att personalen sänker bolaget med sina krav?
Ingen har sagt att de 11% är direkta minskningar på piloternas löner.
Det kan vara saker såsom effektivisering i overhead och liknande…
SPF kommer inte att sänka oss mer! Det blir bossen som får sänka sig själv.
Det är ju löjligt att piloters löner pressas så. Läste i nätupplagan di.se, att svenska sjuksköterskor kan få 50 000 kronor i månaden om de arbetar via ett bemaningsföretag i sommar i Sverige. Piloter framstår mer och mer som inkompetenta busschafförer.
Snart ska man betala för att gå och jobba ( känns nästan redan så innan detta ) Dax att dra vidare.
SPF engagerar sig bara i ett bolag,skiter fullständigt i dom små.
sämsta regionalflygavtalet sänkt med 11 procent. wtf! Race to the bottom. Hur fan kan spf gå med på det???
SPF har gått med på besparingar på 11 % så de har tagit sitt ansvar. Vi får väl se om det räcker jan Olof Backman vill nog ha mer…….
OJ, den andra tråden om Nextjet är helt borta!
Nu när det inte går att skylla problemen på askmoln eller strejk, vad ska det då pekas finger på? För dyra piloter? Nja de har ju redan de lägsta lönerna i Svea rike. Ska vi prova en organisation utan styrning? Men om alla sänker sina löner behöver inte ledningen och små påvarna omorganiseras. Smart va?
Sweport har kostat mycket mer än vad man trott så nu ska piloterna betala!