Ankdammen SAS
Nu är det oro igen i ankdammen SAS. Nu är piloterna ledsna och ovanligt mycket sjuka, trots att de tjänar fyra fem gånger en normal svensk lön. Tänk vilken slump att så många är sjuka samma dag, och flyg tvingas ställa in. Nu har de även gråtit ut hos minister Norman.
Dags att lägga ner skiten (SAS) och spara på skattebetalarnas (våra) pengar. Satsa pengarna i vården i stället, så kanske piloterna blir mindre sjuka och kan söka jobb hos Norwegian; bolaget som visade vinst 7:e året i rad. Men då får de börja längst ner på senioritetslistan 🙂
http://www.svd.se/naringsliv/sas-piloter-sjukskriver-sig-i-protest_8988990.svd
svar
@Egoist
Du har fel, de vill att alla nyanstællda skall in på lønesteg 5, alltså att de 4 lægsta lønestegen skall skrotas.
Ingen som sjukskrivit sig var det ngn som sa. Nu låter det annorlunda…
http://www.di.se/artiklar/2014/2/14/missnoje-kokar-bland-sas-piloter/
Vid regimskifte kan man fundera på vad som händer med SAS. Business as usual ?
J2TheK, jag håller med dig. Alla strider för sina egna intressen.
Kan det vara så att NAS kåren är yngre och ser fördelen av att stärka hela kåren, mot de gamla i SAS som ändå snart går i pension och inte bryr sig om yngre kollegor?
Klart att SAS måste få tonvis med ansökningar från piloter som vill sänka sin lön med tiotalstusen för att byta till det bolag i Skandinavien med mest osäker framtid. Det försämrade schemat är bara en bonus?
“Ta lärdom av norwegian’s piloter som nu sist även kämpade för sina sämmre lottade kolegor på kontrakt.”
De anställda hos NAS “kämpade” för sin egen framtid…inte för de andra på kontrakt, jag gillar inte denna falska romantisering.
Alla är ute efter sin egna intressen, så är det bara, det kan man vara ärlig med.
Tack Yupp.
End of story
Egoist du far med osanning. För det första har de inga större problem att få tag i kompetent personal. För det andra är det knappast så att man blundar för den inhyrda produktionen, men det var något man tvingades gå med på i förhandlingarna (som inte blev några förhandlingar) nov 2012.
@Qvack
Och vilka bolag gick att rösta på?
SAS, SAS och SAS?
IOR,
SAS nya piloter har villkor långt under snitt. När SAS inser att dessa måste höjas för att kunna locka till sig kompetent personal. Vad sker då? De gamla piloterna med ryggrad och betydligt bättre villkor kräver även att deras skall höjas, vilket leder till att inget sker.
Är det ryggrad att blunda för att en större och större del av produktionen sker av inhyrda bolag?
Så länge allt är bra i toppen så är allt frid och fröjd?
Ryggrad är inte att bara se efter sitt eget hus.
Ankdam är vad det är.
Ta lärdom av norwegian’s piloter som nu sist även kämpade för sina sämmre lottade kolegor på kontrakt.
Vilka “icke piloter” det finns här.
Är det så jäkla svårt att förstå att jobbet som pilot inte skiljer sig från vilket annat jobb som helst. Löneslavar är vi allihop. Lönen är inte så våldsamt bra om man slår per timma hur mycket man faktiskt är borta från hemmet.
Vi som jobbat några år och tappat den där “första året faaaan vad cooolt” känslan vill gärna ha samma vilkor som vilket jobb som helst.
Inga kontrakt som riskar avsked så fort man blir sjuk/ställer en flight samt ha en arbetsgivare som följer det avtal man har skrivit på, annars blir det rätt meningslöst.
Marknaden är redan styrd av arbetsgivaren, något man får acceptera självklar. Men dom avtal man har sin signatur på vill man gärna ha kvar.
SASarna har fortfarande lite ryggrad jämfört med kollegorna på diverse lågprisbolag.
Svar Kennethe. Jag ser inte det konstiga i att exempelvis piloter och läkare agerar på det sättet. De flesta rationella människor röstar på det politiska parti som gynnar dem själva mest. Men för den sakens skull innebär väl inte det att man bara finner sig i att ens arbetsgivare kör över sin personal och kringgår avtal?
Störst utdelning på galan hade flygbolaget SAS som gjorde hat trick och vann hela tre klasser:
Årets bästa flygbolag Europa,
Årets bästa flygbolag interkontinentalt och
Årets bästa transport inrikes.
Ankorna har lyckats BRA!
Piloter vill ha stalin/kommunistregler när det gäller sina regler, hårda.
Men det skall vara moderatstyre när det gäller skatter.
Ekvationen håller inte
Du får tala med vår regering de är den enskilt största ägare i SAS.
Vår Regering tycker att det skall satsas på Köpenhamn och då blir de så.
Skyll inte på SAS när det är ägarna som bestämmer.
Piloterna gråter ut hos Nya Moderaternas minister. Helt patetiskt då en mycket hög andel piloter röstar på Nya Moderaterna och därför stödjer deras politik om sänkta löner i industrin och försämrad arbetslagstifning. Men de tycker väl att avregleringar och försämrade arbetsvillkor är helt OK bara det inte drabbar dem själva.
Fördelarna fortsätter för danskarna i detta bolag. sälj aktierna eller börja värna om våra svenska intressen i SAS.
Amen! Galskapen i SAS har holdt på i 60 år. Streiker og krav uten sidestykke. Endelig har de fått konkurranse fra Norwegian. Og nå er de desperate og gjør alt de kan for å ødelegge for NAS. -Welcome to the real work SAS! The time for us tax payers providing your benefits, is gone!
Det är inte bra om piloterna gråter, då kan det bli svårt att se instrumenten
under alla gråtattacker.
Det är ett jävla sätt av SAS att de gör som de gör.
Har man ingått ett avtal så följer man det tills annat avtal skrivs!
Det är ett rejält hugg i ryggen på de drabbade piloterna.
Som om de som skulle blivit uppgraderade inte väntat länge nog!
De har antagligen suttit i högerstol minst 10 år.
Det är lika mycket de danska piloternas fel som går med på att köra över sina kollegor.
Fy fan vad grisigt.