Jämföra piloter med busschaufförer, korrekt ?
Finns inget som gör piloter mer upprörda än att bli jämförda med busschaufförer (förutom när cabin crew visar sig tjäna mer cash kanske)
Hur rättvis eller missvisande är jämförelsen ? Låt oss reda ut detta en gång för alla.
svar
Pojkdrömmen tidigare var att bli Lokförare det var det häftigaste före flygning blev ett allmänt transportmedel.
Imorgon är det något annat.
KalleP har en bra poäng i sitt inlägg. Sen får väl omgivningen tycka vad sjutton de vill, med sina jämförelser. Har ändå ingen koll.
Det är bara “Jag” tydligen som kan hantera ett flygplan på detta forum –
resten fantiserar om ditt och datt.
Eftersom ingen bidragit med något av värde och vad som kan
hänföras till flyghantverket så är samtliga ( utom “Jag”) bara
noviser – det vittnar alla inlägg om.
Många busschafförer på forumet? 😀
Det spelar ingen roll vilka fina argument ni kommer med, ingen kommer att tycka ert yrke är i närheten av att flyga ett plan.
Du ska inte inbilla mig att du har bytt vänsterstolen i en 737:a mot dito i en buss eller taxi av egen fri vilja? Vilket bolag flög du för och varför blev du uppsagd därifrån?
Troll!
Det beror nog svarare på att din kognitiva förmåga är MYCKET sämre nu än när du startade din karriär! Samt ett tecken på att pensionsåldern för piloter snarare borde vara närmre 55 än 65. Jodå, det finns massor av forskning på just detta. Använd google.
Det trashar ju givetvis de sista åren av din karriär men där klarar du dig långt på erfarenhet men den har du inte när du sätter dig i en buss.
Tänk till före du skriver…!
Det måste finnas en hel massa wannabe’s och ignorants på detta forum.
Jag, som snart 60 år gammal, har arbetat inom flygbranschen i större delen av mitt yrkesliv med idag ungefär 13000 flygtimmar.
Den näst sista i karriären var som kapten på 737 Classic/NG med 8000 h på typen.
Det som avslutar min yrkeskarriär är som buss- och taxiförare.
Frivilligt eftersom flygbranschen inte är vad den varit.
Men jobbet är detsamma – ett serviceyrke vilket många glömmer.
Jag upplever att FMC i en B737 är betydligt mer användarvänlig än en Semel taxameter i en taxi.
Biljettautomaten i en buss är inte ett dugg bättre.
Arbetet i både taxi och buss är mycket mer koncentrationskrävande än det SOP-orienterade arbete som flygning i reguljär luftfart är.
Det är samma checklistor och procedurer i varje flygning och har man bara varit på en flygplats ett antal gånger blir det en rutin som inte är ett dugg mer komplicerat än att köra en busslinje.
Det enda som skiljer är lön och det faktum att man som pilot utsätts för mer stringenta kompetenskrav. Och att man som pilot alltid, genom FDM, alltid är övervakad.
Men jobbet – det är detsamma!
Det är nedstämmande att se svensk psykvårds totalhaveri.
Man får ha överseende med Kreativs inlägg, i ung ålder så tror man på allt man läser och glömmer lätt verkligheten. Sen säger man “att i framtiden, då minsann…”, jo, det är ju en rätt lätt gissning men att göra en realistisk bedömning NÄR det kommer dessa framtidsmanicker är inte lika lätt. Då räcker det inte att läsa alla nummer av Illustrerad Vetenskap. Som sagt, gulligt och rart.
Skynet kommer snart och tar dig!
Du har ju givetvis rätt i att människan ställer till mycket men det gör den ju även när den programmerar alla dina framtidsmanicker! 😀 Du har ett barns förmåga att läsa och tolka information som finns kring dessa frågor. Rart men inte så intellektuellt…
Vad är det för fel på ditt radavstånd!!! Du framstår som galen när du sätter punkter i början av meningar och har dubbla radavstånd. Men det kanske är meningen att du ska vara lite galet “kreativ”! 😀 Som sagt, rart…
Dina “svar” är inte svar – det är ungdomsdrömmar och fantasier om framtiden.
Lite svar:
. De senaste katastrofer till sjöss, land och i luften har fått
många som tidigare varit kritiska till automation att tänka om – det är
den opålitliga människan som orsakat SAMTLIGA dessa.
Man kan säga att majoriteten står på teknikens sida numera.
. Man lägger allt krut på att förbättra tekniken: Detta gäller biltekniken
( Volvo ska ha en självstyrande prototyp klar år 2016)
. Militärplanen går före i detta avseende och har kommit långt.
. Folk omger sig men ny teknik och har accepterad denna utveckling.
Tidigare var en bra pilot en skicklig pilot. Numera är en bra pilot
den som inte klantar sig. Snart är en bra pilot den som låter
tekniken flyga själv i så stor utsträckning som möjligt.
Det handlar inte om att vara för eller emot teknik utan att vara realist. Personen “Kreativ” har läst lite för mycket ungdomslitteratur/fantasy.
Ja, det har hänt mycket inom flyg som har skapat högre tillförlitlighet och säkerhet. Men det är inte ens i närheten av så avancerat som “Kreativ” tror.
“I sin enklaste form kommer AUTOPILOTEN att bli
allt mer kompetent och kommer med tiden att ta över 100% av jobbet”.
Vadå enklaste form, vad är det du svamlar om i egentligen?
Du glömmer att betalande pax skall acceptera den teknik du talar om.
Gör de inte det – ja då fick “bakåtsträvarna” rätt!
Ta reda på lite mer kring de svårigheter som man har när man gör nya flygtrafikledningssystem i världen. Då förstår du att det är ett litet bekymmer att styra ETT flygplan men komplexiteten att få 1000-tals flygplan att samexistera är en helt annan sak.
Du måste läsa andra texter än de som finns i Illustrerad Vetenskap, som någon nämnde, det finns motsvarande texter för vuxna.
Du kan inte vara torr bakom öronen för du är så extremt naiv.
Den som inte lagt märke till den senaste utvecklingen
på flyg och bilsidan måste ha levt i GROTTA.
Tekniken och utvecklingen går framåt.
I sin enklaste form kommer AUTOPILOTEN att bli
allt mer kompetent och kommer med tiden att
ta över 100% av jobbet.
Sedan får bakåtsträvarna tycka skriva och säga vad FAN de vill.
Är det radavståndet som gör att “Kreativ” är så creepy?!!! Eller vad är det…?! Är han 12 år ung kan man förstå det men annars blir man mörkrädd!
Man blir rädd när man inser vilka dårar det finns därute.
Om du hade förstått hur LÅNGT ifrån vi är en total automatisering av ALLA flygplan så hade du skrattat åt dig själv. Det är en sak att under kontrollerade former styra en bil, en båt eller ett flygplan. En helt annan sak att få 1000-tals individer att synca! Det är en astronomisk skillnad. Ja, det sker säkerligen i “framtiden” men den är garanterat mycket längre fram än du tror, oavsett om du tar på dig foliehatt eller ej. ALLA dagens piloter lär hinna pensionera sig. Det slår jag vad om en foliehatt på!
Nästa generations flygtrafikledningssystem Nexgen i USA och SESAR i Europa är inte i närheten av så automatiserade som du hoppas och tror. Och det är NÄSTA generation! Som ska implementeras (i bästa fall) en bit in på 2020-talet. Att sen byta till ytterligare ett modernare system lär inte ske på många årtionden!
Vi kan inte ens prognostisera vindar och att då automatisera ALL flygtrafik som finns är orealistiskt med dagens teknik. Hårdvarumässigt är det givetvis inga problem men mjukvaran mäktar vi inte med.
Om du hade haft minsta koll hade du insett hur komplexa dessa system är och hur många variabler som påverkar.
Jag vet att du läser mycket Teknikens Värld och tror dig veta hur alla “monderna” manicker fungerar men om du hade läst tidskrifter som vänder sig till vuxna hade du insett hur lite du vet.
Den enda skillnaden är att
en busschaufför kör en BUSS
medan en pilot kör en AIRBUS
Men i alla fall både luftbussar och jordbussar blir alltmer självgående.
Utvecklingen leder till att dessa blir TOTALT självgående och då kan
både föraren i jordbussen och luftbussen rulla tummarna.
Ex: I dag kan bilarna parkera själva och stoppar för hinder upp till
60 km/h. Detta är standard på vissa bilar. Inom några år klarar
de 120 km/h som standard och när alla är utrustade med dessa “ögon”
så kan ingen krocka mer – dvs ca 0% bilolyckor. Det kommer också
att gälla flyget. Återstår bara att koppla ihop detta med navigationssystemet som
redan existerar och då kan ALLA rulla tummarna till sjöss, på land och i luften.