Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Fakta om olyckor

Tråden startades av Flygrädd

Hej på er. Jag undrar var man kan hitta information om vad som orsakar flygolyckor. t ex om det är pilotfel eller tekniska orsaker bakom. Tacksam för svar.

Publicerad den 2014-02-18 14:45
Skriv ett svar
Antal svar: 17

svar

Ali
2014-02-21 10:31

Fast, å andra sidan jobbar ju så lite kvinnor i flyget, så det är skrämmande att ändå två stycken är med i olyckor.
Rent statistiskt så är alltså kvinnor farligare i luften. Siffror ljuger ju inte.

Ali
2014-02-21 09:58

Oj, här har man hittat 2 olyckor där kvinnor var inblandade…
Och det finns över 14000 olyckor i databasen på ASN…

Leif Bodström
2014-02-19 20:47

Förra sommaren satte en kvninnlig styrman ned en 737-700 på La Guardia med noshjulet först. Inte så bra…….

“On July 22, 2013, Southwest Airlines Flight 345, originating from Nashville International Airport, had its nose landing gear collapsed as the aircraft touched down onto runway 04. Of 150 people aboard, 6 passengers and 5 crews suffered injuries.”

Bilder hittar du här:

https://www.google.se/search?q=southwest+airlines+flight+345&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=LwoFU7rMOcL-ygOF_4D4CQ&sqi=2&ved=0CC0QsAQ&biw=1280&bih=641#facrc=_&imgdii=_&imgrc=HJtno_L6fb71fM%253A%3BZWoY8T0PPrl_LM%3Bhttp%253A%252F%252Fcdn.news12.com%252Fpolopoly_fs%252F1.5745278.1374540277!%252FhttpImage%252Fimage.JPG_gen%252Fderivatives%252Flandscape_768%252Fimage.JPG%3Bhttp%253A%252F%252Flongisland.news12.com%252Fnews%252Fntsb-probes-southwest-airlines-flight-345-nose-gear-landing-at-laguardia-1.5748003%3B768%3B431

David C
2014-02-19 20:41

Åke, den enda olyckan jag kan komma på med en kvinna inblandad är
Colgan Air Flight 3407. Kan du nämna några fler?

Herr Larsson
2014-02-19 20:35

Nu jobbar jag inte inom flyg så om snillet spekulerar lite.

Fler och fler bolag går med i Alliance, skapar inte det en högre/bättre flygsäkerhet genom sammarbeten kring teknik, säkerhet och krav?

Sulan
2014-02-19 20:27

En anledning i Väst är nog att myndigheterna är mer aktiva och gör fler inspektioner. Senare tid åker ju t.ex Transportstyrelsen runt på checker för att se att allt görs enl gällande dokument samt att planen fysiskt verkligen har den std som förväntas efter en check. I främmande länder som Turkiet etc kan man ju annars kanske tro (?) att man tar det “lite lättare” på t.ex okulära inspektioner.
Det gynnar ju flygbolag som vill ha billiga större checker.
Det finns ju en anledning att billiga maint.bolag i södra delen av Tellus
är just billigare. Inte bara timpriset. ( Menar )
Men desa “billigare” checker lär ju knappast gynna flygsäkerheten….

Herr Larsson
2014-02-19 20:15

Sacke, håller med dig om “sbs”. Men vi kan ju inte förneka att haverier med dödlig utgång har minskat inom trafikflyg. Vad det beror på vet jag inte, kan det vara all ny teknik och bättre utbildade piloter?

Sacke
2014-02-19 09:24

Vanligaste orsaken till haverier är “SBS”
“Shit Behind The Sticks”
Tekniken är kanske för avancerad för piloterna och dess Tekniska avd.
MD80 haveriet i Gottröra är ju ett bra exempel på det.
Borträknat teknikern som missade klar-isen på vingarna så flög ju hela SAS MD80 flottan runt med en teknik på motorerna som inte ens Piloterna eller Tekniska avd hade en aning om.
Moderna flygplan är ju sedan MKT mer avancerade än MD80 planen var så vi kan ju bara hoppas att flygbolagen har koll på all fancy inbyggd teknik i deras flygplan.

herr larsson
2014-02-18 21:52

råkade hitta den här…databas med all info om alla? olyckor med foton, haverirapporter mm.
Kan även se antalet olyckor på respektive flygplansmodell.

http://aviation-safety.net/index.php

Herr Larsson
2014-02-18 19:20

Kan rekommendera Air crash investigation på youtube. 13 säsonger dramatik ,tragik, förvåning och kommer säkert öka på din flygrädsla en aning.

Nu kommer säkert många ha invändningar på denna serie av olika anledningar…men jag tycker den är intressant.

Nadja
2014-02-18 15:44

Som nämnts redan, Aviation Herald har kusligt bra koll på olyckor, orsaker och haverirapporter.

Uffe
2014-02-18 15:30

@Jonas

Kan du visa någon fakta på det?

Här!
2014-02-18 15:18

http://www.avherald.com

Tveklöst bästa sidan där alla rapporterade incidenter och olyckor finns!

Hej
2014-02-18 15:14
Jonas
2014-02-18 15:08

99% av olyckorna är pilotens fel

Björn
2014-02-18 15:04

http://www.flygtorget.se – alla flygexperter på ett och samma ställe

Här
2014-02-18 14:53

Aftonbladet brukar var bra tycker jag

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500