Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

SAS tidigare linje, VST-CPH beläggning?

Tråden startades av Platta1

Någon som har info kring vilken beläggning det var på den tidigare linjen VST-CPH och omvänt CPH-VST?

Varför lades den linjen ner?

Publicerad den 2014-02-19 10:46
Skriv ett svar
Antal svar: 15

svar

Stefan
2014-02-25 17:01

Ja, jag är säker då jag var med på flygen jag flög med…

Daniel
2014-02-21 21:58

@Stefan

Om det är ett 15-tal på de flygningar du varit med på, då innebär det ju nästintill fullt då J31 tar 19pax.

Säker på att det verkligen är så pass många?

Stefan
2014-02-21 13:44

Jag flyger linjen till/från MMX minst en gång i månaden och det brukar vara minst ett 15-tal resenärer varav ett fåtal går av/på i Örebro. Det händer allt oftare att man flyger förbi denna flygplats.

Ser inläggen nedanför och jag kan bara instämma att jag skulle välja flyget ännu oftare (tar nattåget ibland) om det funnits ett snabbare och bekvämare flyg till CPH.

Daniel
2014-02-21 13:24

Någon som har en “hum” om hur beläggningen på Direktflygs från/till Borlänge ser ut?

T.ex. på Malmö och Göteborg.

råger
2014-02-20 13:06

Jag tror drömmen om en ATR från CPH till Borlänge är och förblir en dröm.
Underlaget saknas helt enkelt, Om jag mins rätt från Skyways tiden så var det
inte fullspikat på deras F50 på många avgångar.

Johan
2014-02-20 08:16

Klart att det krävs många affärsresenärer för att hålla uppe trafiken och få någon lönsamhet i den. Men det är precis det jag skrev att det idag finns ett par hundra i veckan som väljer att åka en trång jetstream med mellanlandning som ändå är beredda att betala cirka 2500:- enkel biljett för resan. Och precis som Bulten skriver så är det även många av mina kollegor som idag väljer bort flyget (Både till ARN och som ska vidare söderut och de som ska till MMX) för att de är flygrädda och inte vill sätta sig i den lill jetstreamen.

De affärsresenärer vi tar emot på min avdelning från t.ex. Tyskland, England och Frankrike väljer samtliga att flyga till Arlanda för att där byta till tåget eftersom de dels inte vill flyga den trånga jettstreamen samt att det är alldelles för dyrt. Om man hadde samlat alla dessa från CPH och tagit över resenärerna från MMX-linjen så hadde det nog gått att hålla nere priserna och samtidigt flyga en ATR.

Bulten i Bo
2014-02-20 02:00

@Observer. Ja, jag vet att det går flyg mellan Borlänge och Arlanda. Jag vet också att många hellre tar tåget än att flyga med en Jetsream 32. Det handlar om bekvämlighet och icke att nonchalera, flygrädsla.
Jag vet att det finns dom som övergav flyget när Nexjet kom med sina SAAB 340 i stället för Skyways F50. Ska nån lyckas driva flyg i Sverige så måste man tänka som passagerare inte som pilot. Dom flesta här på forumet tycks tro att flyget existerar för att ge piloter jobb.

The Observer
2014-02-19 23:21

Re Bulten i Bo

Utveckla gärna ditt resonemang där. Vad är det som lockar med att byta i CPH menar du?
Känner du till att det går linjeflyg mellan Borlänge och Arlanda i dagsläget?

Bulten i Bo
2014-02-19 19:40

Det finns nog många i Borlänge som i dag tar tåget till Arlanda som skulle tänka sej att flyga med en ATR 72-600 till CPH istället.

OP
2014-02-19 16:05

Visst. Många danskar nöjer sig med Romme Alpin.
För att få en flyglinje att hålla långsiktigt krävs bra beläggning vecka ut och vecka in, året runt. Inte några turister några veckor per år som söker de allra billigaste biljetterna. Dessa är bara lite drygt plus minus noll för bolaget.
Nyckeln till framgång är affärsresenärer som reser gansk ofta och betalar lite dyrare biljetter.

OP
2014-02-19 15:59

Vad är felet med att åka via Arlanda frågar jag då?

Felet är naturligtvis att det finns för få direktlinjer från Arlanda. Det är där förändringen måste ske. En linje till Arlanda fungerar eftersom den täcker in följande.
10% ska till Stockholm med omnejd.
50% ska byta till annat flyg, inrikes.
40% ska byta till annat flyg, utrikes.
(Ungefärliga siffror)

Om man ersätter Arlandalinjen från Borlänge med en linje till ex. Kastrup kan man fortfarande locka de 40% som ska utrikes. Även en liten del av de som skulle bytt till inrikes för att åka till Malmö/Skåne.
Men totalt sett blir underlaget för litet. Därför har de hubbar lättast att överleva som ligger vid en stad som många har som slutdestination.

Att Kastrup lyckats i alla år trots att relativt få ska till Köpenhamn beror på SAS som haft monopol i Norden slussat pax via CPH.

Johan
2014-02-19 15:09

Håller med att Kastrup Borlänge skulle kunna fungera. Lägg också till många danskar som gärna nöjer sig med den skidåkning som finns i Borlängeområdet, t.ex. Romme alpin.

Dennis
2014-02-19 15:07

Till denna diskussion skulle jag vilja ställa en fråga då det verkar vara en som kan en del om flyg i denna tråd jämfört med flesta andra här inne.

Jag jobbar på en större myndighet som har sitt huvudkontor i Borlänge där också en annan mycket stor myndighet finns. Här i Borlänge finns cirka 3000 anställda. Av dessa är det en mycket stor andel som gör minst en resa om året till södra Sverige/Danmark. Lägg där till den stora mängd som åker på resor till Europa och USA/Asien på tjänsteresor.

Huvudkontoren på dessa myndigheter har också en hel del besök från utlandet.

Lägg också till att flyget MMX-Borlänge har en mycket hög beläggning, speciellt av ovan nämnda människor så undrar jag om det inte skulle vara intressant för SAS att starta en linje CPH-Borlänge med inhyrda ATR. Denna tror jag skulle funka minst lika bra som linjen till Linköping.

Vad tror ni?

Platta1
2014-02-19 14:51

Jag tackar så hjärtligt för info.

Kul med sådan detaljerad info trots att det var ett par år sedan linjen lades ner.

OP
2014-02-19 12:49

Väldigt bra till CPH på måndag morgnar och även “hem igen” onsdag och torsdag em/kväll. I övrigt alldeles för tunnt.
Detta resemönster är förstås normalt även på andra linjer. Det viktigaste är givetvis att linjen går plus totalt sett med alla avgångar inräknade. I VST-fallet gick det inte att köra mer än halvtomt de flesta avgångar och knökfullt några få.
Att endast köra de bra turerna går inte heller.

VST ligger för nära Arlanda för att det ska kunna fungera var bedömningen på kort och medellång sikt.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500