Är Norwegian verkligen bra för flyget ?
Stor och viktig fråga.
Vad tycker ni ?
Känner mig lite kluven själv. Å ena sidan är ett bra pris aldrig fel, men å andra sidan kan snedvriden konkurrens bli helt fel.
svar
Fin tanke.. men vi lever i en global ekonomi.
Vår nuvarande regering har uttryckt att “Varje verksamhet skall bära sina egna kostnader”.
Då kan vi ej ta skattepengar till Rikstrafiken. Varför skall de som aldrig flyger vara med och bidraga till andras flygresor?
Slutresultatet måste bli en speciell avgift ( 250:- ) för varje avresande passagerare. Dessa insamlade pengar kan då stödja de svaga linjerna.
Det gäller även Ryanairs passagerare.
Linjer med dåligt belägg skall inte straffa övriga passagerare.
Jag föredrar ett politiskt beslut om dessa linjer skall subventioneras eller ej.
läs Rikstrafiken.
Det har pumpats in skattepengar i SAS under en lång tid.
Norwegian kontrar med kontraktsanställningar.
SAS svar blir att hyra in Jet time med villkor värre än Norwegians kontrakt.
Its a race to the bottom.
HA HA!!! Förstår vad du menar. Vore ju mycket bättre om alla surt fördärvade pengar spenderades i Sverige.
ABSOLUT INTE!
Vi tycker inte om att Stockholmarna dränerar Sverige på kapital genom att åka utomlands med ett utländskt bolag. Samt spendera pengar på mat och nöje utomlands. Pengarna bör spenderas i Sverige för Sverige.
ABSOLUT!!! De låter oss Stockholmare komma ut i världen direkt från vår egen flygplats – AS IT SHOULD BE!!! Det är väl fritt fram även för SAS att anställa Thailändare och ta betalt för jordnötterna? Det verkar inte vara någon som undrar om Ryanair, Easyjet m fl är bra eller dåligt för flyget?!
Det var SAS som betalade notan. Men men, det var inte heller SAS utan regeringen som låg bakom kartellbildningen? Även regeringen som förstörde marknaden för Skyways? Även regeringen dom vl lätt och smidigt skött sammanslagningen med Commuter, Linje flyg och Braathens? Nice try man!
Det var inte SAS som gjorde industrispionage.
SAS köpte Braathens. Det visade sig sedermera att Braathens hade gjort industrispionage innan SAS köpte dem. Eftersom SAS vid upptäckten var ägare straffades SAS.
Haha det vore en ännu större skandal. Svenska staten beordrar industrispionage och karteller! J.B. you made my day hahaha
Norwegian är en belastning för Staten (dig)
Monopolbolagen var skyldig att trafikera ett antal linjer där beläggningen var mycket låg.
Dessa linjer kompenserades genom att biljettpriserna på linjer med hög beläggning var högre. Man tog ut ett snittpris så att det totalt skulle löna sig.
De som åkte till de platser som hade låg beläggning behövde ej betala vad det egentligen kostade. De som åkte på de linjer som hade hög beläggning betalade något mer än vad det kostade. Det var en demokratisk fördelning av kostnaderna. Det var styrt får regering och riksdag.
Med nya flygplan och fler resenärer har biljettpriserna kunna sänkas.
Tio Convair Metropolian ersätts lätt av en B737 som kan frakta lika många passagerare på en dag. Metropolitan använde AVGAS, B737 JET A1. JET A1 betydlig billigare.
DEL AV KOSTNADERNA HAR FLYTTAS TILL STATEN.
Idag har avregleringen flyttat del av kostnaderna till Staten. Staten (betyder att du är med och betalar) betalar för olönsam trafik genom upphandling av trafik till ett antal orter i Sverige.
Tidigare var det de som flög som betalade hela kostnaden. Mycket flyg är idag skattefinansierat. Tidigare var flyget självfinansierat.
Glöm ej att vad SAS gjorde eller inte gjorde var på initiativ av regering och riksdag. De som Svenska folket gett uppdraget att besluta om, helt demokratiskt.
SAS har ju inte konkurrerat på lika villkor. Framförallt har de varit statligt subventionerade. Sen finns massvis med exempel från 80- 90- talet med bolagskonkurrens. Det finns en bitter historia med Skyways, Flying enterprise, Commuter, Linje flyg, Braathens m.fl. Det är smutsigt spel från SAS sida.
Ska vi gå in på karteller inom Cargo? Industrispionaget mot Norwegian… Listan kan göras längre.
Nej gråter inte när SAS får lite motstånd, de är rovdjur själva!!!
Jag flyger med Qatar och Emirates de är riktiga flygbolag.
Konkurrens är alltid bra och gynnar konsumenten. Men det skall konkurreras på lika villkor!
En aktör som ständigt ligger på gränsen till det tillåtna, mister lätt allmänhetens förtroende. Och då har de konkurrerat ut sig själva. Tyvärr!
Du gör bra reklam för SAS ….NOOOT….
Vi kan sända fattiglapparna med Norwegian (de tror att de får en billig resa) och dessutom slipper vi dem på riktiga bolag.
De som alltid letar det lägsta priset har ju också köpt sina jeans hos Knallen. Inga märkes jeans där.
Beror väl på vem man är.
Bra för flygande personal i Europa: Knappast!
Bra för Kastrups ägare: No way!
Bra för SAS: I h-lvete heller!
Bra för folk som bor nära Lapplands Väsby och vill flyga till Los Angeles eller Miami: Ja absolut!
Bra för konkurrensen i skandinavien: Jajamänsan!
Bra för att öka Arlandas passagerarsiffror: You bet!