Kjos vill flagga ut varenda flygjobb.
Norwegian är först, för att vinna konkurrensfördelar över konkurrenterna. Det här är råkapitalism, med miljardären Kjos som “kreativ” ledare.
http://m.youtube.com/watch?v=Qj9_jt_5jHY
svar
Hoppas man lägger fokus på VMCA när man ta busskörkort.
Titta på Trans Asia kraschen, det kommer bli vanligare o vanligare med olyckor i jakt på pengar.
Billiga chaufförer är en försvinnande liten kostnadsbesparing för flygresenären.
Är det verkligen de som sålt sig till lägstbjudande (och till och med betalat för det) vi vill ha längst fram i ett flygplan?
Nä, trodde inte det!
Är väl inte bara Kjosen som vill……antar att de flesta företagare, oavsett branch i Sverige skulle vilja ha så billig arbetskraft som möjligt – och maximera ev. vinst. Så är det – och kommer också att bli. Inget får kosta – och inga skattepengar skola komma in, och ingen har jobb, och ingen har råd att rusta vägar, skolor, sjukhus och äldreboenden. Vi är på väg dit. Blunda ordentligt så kanske du inte ser det. Kanske känns behagligare?
Den “lilla” flygvärden som debatteras här är bara en liten del av raset. När högre tjänstemän börjar ersättas av låglönepersonal från andra länder så kommer debatten – men först då. När all butikspersonal är ersatt med självscanning, eller när kompetenta jurister hyrs in från låglöneland. När klasserna består av 40-50 elever, skolsköterskorna är borta. När våra vägar inte längre sandas eller plogas.
Listan kan göras hur lång som helst. Passa på att roffa åt dig – snart är festen slut för de flesta av oss……-för man vill ju handla billigt – till vilket pris som helst.
Mänskliga rättigheter innebär inte att piloter, pga militanta fack och strejker, ska kunna tjäna ohyfsade löner för att endast jobba ett fåtal timmar per år. Det är på tiden att marknadskrafterna tar över och sätter prisnivån.
och alla problem med invandring
Kanske inte.för oss Skandinaver, men devisen “tillgång och efterfrågan” har nu även nått Flygbranschen.
Det finns tillgång på piloter som vill flyga på kontrakt för 30-50% lägre lön. Det utexamineras massor av piloter i EU varje år.
Som Leif Bodström skrev, det blir precis som Rederinäringen.
Det kommer bli bra mycket sämre innan det blir bättre. Så länge 90% av passagerarna som flyger privat emdast fokuserar på billigaste biljett, så komme “fenomenet” att eskalera.
LJ
Ännu en misslyckad pilot wannabe.
Ställ er själva frågan: Är det så in i h-e viktigt att flyga att man är villig att avsäga sig i stort sett alla mänskliga rättigheter och att jobba för peanuts?
Det är ju i den riktningen allt är på väg i den europeiska flygbranschen.
Du är bara rädd om dina egna pilotprivilegier.
Ni piloter har väldigt få sympatier att hämta hos allmänhet och resten av arbetsmarknaden och ni har visat prov på den grövsta egoism och närmast befängda självupptagenhet.
Lite förändrad attityd skulle göra er grupp gott.
på 17 och 1800-talet och fram till en bra bit in på 1900 talet hade vi en marknad där arbetaren, oavsett yrke i princip inte hade några rättigheter alls. Semester var en lyx som var unnad dom med höga befattningar, att bli sjuk en vecka eller två var riktigt illa eftersom man inte fick någon sjuklön och riskerade både jobb samt huset (eftersom hyran blir svårbetald).
En sådan enkel sak som att man fick en FRI dag på en lördag var även det få förunnat.
Under 1900 talets första halva började dock folket tröttna och gick ihop i packter, det kallades senare för fackföreningar. Genom att gå ihop kollektivt, istället för som individer lyckades man efter mycket hårt arbete driva igenom två veckors semester till en början med. Även en viss sjukön kom senare. Resten är historia så att säga.
Min fråga till alla lowcost lowers där ute, ska inte utveckligen gå framåt?
Handen på hjärtat, ska vi låta det våra förfäder slet för vara ogjort arbete som bara höll ett knappt sekel?
Tänk på att går det att få till ett race mot botten inom transportsektorn, lär det gå lika bra i alla andra branscher.
Det kommer, var så säker. Regering och Riksdag stod och tittade på när Rederierna började flagga ut på 80- och 90-talet.
Under 2000-talet har de hänt samma sak med transport- och åkeribranschen. Kolla nästa gång.ni kör om en DSV trailer till exempel. Även om trailern är svenskregistrerad så är oftast dragbilen registrerad i något.av de nyare EU-länderna.
När 2010-talet är över kommer vi att se allt mer av detta bland flygbolagen, medan Regering och Riksdag sitter och kliar sig i huvudet om hur de ska lösa arbetslösheten samt få in mer skattepengar.
Mvh / Leffe
Kjos kommer kanske flagga ut VD jobbet med då?
Ngn billig asiat kanske kan hitta på lika många dumheter som herr Kjos fast till en lägre VD lön?!
En del kallar dessa innovativa företagsledare för nybyggare, andra kallar dem för borderliners. Sak samma de rör sig i gränslandet för vad som är möjligt, när dialog fackföreningar och lagstiftande politiker är något som tillhör historien.
De flesta företagsledare, kapitalist eller inte, har drag av psykopati. Det finns det forskningsrön som styrker.
De är manipulativa och lurar sina underställda in i en falsk känsla av trygghet, sen rycker man undan mattan!
Kommentarer på detta, pf? Visst är detta en bra grej att göra så du kan flyga extra billigt?
Det har väl varit ganska uppenbart ganska länge nu??