Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

FR052 landa på Arlanda

Tråden startades av Maja

Hej!
Jag sökte runt lite på detta forum för det var så att jag idag flög med Ryanair (FR052) från London till Skavsta. Men landningsförsöket avbröts för det var så dåligt väder, blåsigt.

Nu till min fråga/ hur farligt är det? Var det nära en krasch? Det var väldigt mycket turbulens och en flygvärdinna grät till och med.

Publicerad den 2014-03-17 19:12
Skriv ett svar
Antal svar: 13

svar

Sarre
2014-03-18 14:08

Skönt att någon orkar svara. Vi piloter vill hem vi också.

Kalle
2014-03-18 13:56

Mustang! Vad menar du? Att piloten inte får betalt?

Mustang
2014-03-18 13:23

Nej, det är inte självklart. Det är inte säkert att piloten är proffisionell.

ole..
2014-03-18 13:16

Tycker det är en liten rolig kommentar att man tycker en pilot som landar säkert är proffesionell.. :)… är väl rätt så själklart…

Fr
2014-03-18 13:03

Ok, för alla som drar sig mot mer och mer konstiga spekulationer, att räkna fram ett vind värde är något vi piloter gör kontinuerligt och enligt gällande flygplanstyps manualer, och från bolag till bolag även med SOP.
42kts i sida är en kommentar. Vet inte om skribenten faktiskt har exakt värde för exakt tidpunkt (då detta senast rapporteras från tornet)
Så här kan de se ut, 190/20G34, bana 26 i användning ger en “crosswind component” av 25kts.
Värt att reflektera över är att när det är gust (G), med i beräkningarna, så kommer crosswind component att svänga upp och ner över ett relativt stort spektrum. Eftersom vi har olika regler för antal inflygningsförsök och i relation till väder, från bolag till bolag, samt flygplanstyper, så kommer förutsättningarna inte vara exakt likadana. Att en boeing 737-800NG väljer att diverta vid ett tillfälle pga vind, medans en Airbus 319-321 (vet inte vad wizz flyger med med säkerhet) landar tio, femton eller tjugo minuter senare (eller tidigare) , betyder inte att Wizz har brutit mot regler eller gjort en dålig bedömmning.
Att antyda att det ena eller de andra bolaget har gjort något fel, är grymt anmärknigsvärt när flera skribenter här inne uppenbarligen inte vet hur bolagen opererar.
Försöker väl säga med andra ord att det är tröttsamt och se en sådan stor skara som “tycker så mkt” men vet förhållandevis lite om branschen.

så... Wizzzz..
2014-03-18 09:55

känns ju “väldigt” Professionella om det nu var över 40 kt i sida…

Jompe
2014-03-18 08:40

Max tillåtna sidvind för en 737-800 är 33kt Dry och 30kt Wet.

Andreas
2014-03-18 08:02

Bör tilläggas är att max tillåtna sidvind vid landning enligt FCOM för 737 är 40 kts.

Jens
2014-03-18 07:13

Den stora risken med att gå ner för lågt är att man hamnar under radar och blir osynlig för flygledningen och då finns risk att man försvinner som MH370.

Wizzzzzz
2014-03-18 06:30

Ett plan från WizzAir gjorde två försök och landade sedan snyggt och professionellt.
Ryanair var inte ens i närheten av landningsbanan.

När det verkligen gäller – visar vilka piloter som har stake eller veke.

@SIMP
2014-03-18 00:50

Aning vanskligare… min fråga hur många flygbolag landar med 43 kt i sidan.. antar att vinden var byig…

SIMP
2014-03-17 21:12

Hej Maja!

Något Roligt var att jag stod utanför banan och såg exakt dit plan som kom in för landning,
En sak är att de kan kännas mycket ostabilt/läskigare när man sitter i en nedsläckt kabin och kollar ut över en vinglande vinge. Men från mitt håll på utsidan svajja de lite men såg fortfarande stabilt ut!

Jag kan säga att ni INTE var nära en krasch… man hade klarat att landa i den vinden i vanliga fall, men i detta fall hade ni den rakt från sidan vilket gör det en aning vanskligare att sätta ner planet.
Så avbryta landningen när man som pilot inte är nöjd med inflygningen är helt naturligt, och situationen i sig är helt normal! Piloter är VÄL tränade att handskas med vardags händelser som avbrutna landningar i dåligt väder.

ryr
2014-03-17 20:59

vinbyar med 43kts rakt i sidan, kombinerat med marginell sikt och dåliga bromsvärden, norrköping såg inte bättre ut (lite mildare vindar men fortfarande dis och halka) de stack till arlanda efter första försöket. däcken tog aldrig i marken på skavsta

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500