Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Varför ska piloten kunna stänga av transpondern?

Tråden startades av Flygintresserad

Varför ska piloten kunna stänga av transpondern?

Publicerad den 2014-03-18 11:15
Skriv ett svar
Antal svar: 53

svar

@fl@fl
2014-03-27 09:00

om ni inte kan slå av transpondern så ser man i varje fall att man flyger in i ett berg…

Sv Arne
2014-03-26 19:14

TCAS ser endast mod A och C transponderns när den svarar på ett radarsvep. Två mod S transpondrar kan tala med varandra utan att det finns radartäckning i området.

Det innebär att TCAS inte ser ett flygplan med mod C transponder om radartäckning saknas.

@FL
2014-03-24 15:45

Finns redan på 787

@FL
2014-03-24 14:25

Det var det dummaste jag någonsin har läst.

Så piloten ska få flyga in flygplanet rakt in i ett berg, men inte stänga av en trasig eller brinnande tranponser? Hur tänkte du där?

FL
2014-03-24 12:32

Flygplanstillverkarna måste se över tekniken eftersom det behövs ett system som är isolerat från piloterna. Det behöver nödvändigtvis inte ha med transpondern att göra.

Därför
2014-03-21 11:42

Senario. Ett fullpackat luftrum över Europa, ett flyg med en trasig transponder som sänder ut fel höjd flyger igenom det. Tänkt vilket kaos det skulle skapa med TCAS varningar. Flyg som stiger och sjunker för att undvika den felaktiga signalen. Då kan det vara bra att kunna stänga av transpondern, och flyga ut ur området.

????
2014-03-21 10:40

Det dyker allt som oftast upp kommentarer på det här forumet om att man ska sluta vara så arg/sur/förbannad osv. Kan vi inte sluta vara så typiskt svenska av oss, konflikträdda. Men måste väl kunna föra en diskussion eller en konflikt med starka ord, vad är felet med det?

HansE
2014-03-21 10:21

Ohja, klart det gör! Men man bör hålla sig ifrån ord som majoriteten, de flesta och många när det gäller sådana saker. Det finns alltid de som inte gör som alla andra.

Sv HansE
2014-03-21 09:34

Det är inte bara höjdrapportering som saknas. Det flygs också en del med flygplan som saknar luftvärdighet eller inte får flyga i Sverige (ex. utlands registrerade x-klassade luftfartyg).

De flyger normalt från flygplatser utan trafikledning alternativt är sjöflygplan.

?
2014-03-21 09:18

Måste du bli så arg?

HansE
2014-03-21 09:07

“Många mindre flygplan har ingen höjdrapporterings funktion installerad. En del saknar också transponder. Transponder och Radiokommunikation är inte ett krav i G luft (helt okontrollerat luftrum).”
I vilken värld lever du i? Jag skulle vilja vända på det och säga att de flesta har den funktionen installerad (stort eller litet), och att det är ytterst få som saknar en transponder. Sluta yttra dig om du inte vet vad du pratar om.

Linkan
2014-03-20 23:14

I läge ON Svarar transpondern, man kan då se var planet befinner sig. Men ingen höjd rapporteras (Mode A).

Många mindre flygplan har ingen höjdrapporterings funktion installerad. En del saknar också transponder. Transponder och Radiokommunikation är inte ett krav i G luft (helt okontrollerat luftrum).

jag fattar fortfarande inte...
2014-03-20 21:27

@linkan, du beskrev så bra vad dom olika lägena på transpondern betyder men du glömde att förklara vad ON betyder….

Leif Boström (orginalet)
2014-03-20 20:08

Jag kan inget.om ämnet och hyser inget agg mot “Linkan”

Någon har snott mitt nickname.

Dags att återinföra inloggning

Mvh/Leffe

sv Henry
2014-03-20 20:04

Transpondern stäng av ENDAST när planet är på marken!!
Hur svårt kan det vara?

Politsajajaj
2014-03-20 19:49

Det var ett uppenbart dödshot av herr Bodström. En polisanmälan vore på sin plats.

Sv Henry
2014-03-20 19:41

Det händer att privatpiloter ej vill visa var de flyger eller hur lågt de flyger. Flyger man tillräckligt lågt syns du inte på någon radar.
Men det gäller att du vet var alla master är annars kanske du flugit för sista gången.

Leif Boström
2014-03-20 19:26

Om du till exempel vill flyga ditt plan in i Linkans hus (vilket jag är rätt säker är på mångas önskelista), så är det ju bra att stänga av transpondern. Då har du ju större chans att smita när du gjort en samhällstjänst. Med tanke på hur kassa Haverikommissionen är, så löper du ju ingen större risk att åka fast.

Nu var detta bara ett exempel. Jag har ingen personligt mot Linkan……….

Henry
2014-03-20 19:11

Kan någon ge vanliga förståliga exempel på när man stänger av transpondern?

Arne
2014-03-19 14:05

@Linkan,

Jodå Linkan din transponder sänder visst ut svar till andra flygplan så fort den är i ON eller ALT. Däremot har du förmodligen inte TCAS så du ser inte kommunikationen i ditt plan.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500