Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Norwegian’s Nya kontrakt

Tråden startades av PPJN

Det har kommit upp ny information på PPJN.

http://www.pilotjobsnetwork.com/jobs/Norwegian
“Contractors forced on to new contracts with a massive reduction in current salaries. Expect to change base approx 3-5 times within the first 5 month with the company. (30 day Notice) Full Flex Roster, 9 days off per month.”

Det ser verkligen inte bra ut.

Publicerad den 2014-05-30 14:53
Skriv ett svar
Antal svar: 25

svar

annan 737
2014-07-04 17:11

Stå nu enade och låt er inte söndras. Så fort en part börjar sälja ut övriga så är det bara månader kvar tills ett nytt “Ryanair of Scandinavia” är en verklighet.

Core
2014-07-04 16:02

73
Du vet mycket väl vad som skedde där, och det var ett misstag av npu att lämna något öppet för tolkning, vilket de har lärt sig av. Att bolaget inte följer skrivna avtal är gör det hela en ständig kamp.
Det är därför det är viktigare än någonsin att vi står enade.
Läs gärna på mer i ämnet, det finns både hemsida, forum, och facebooksida.

AGP
2014-07-04 14:18

Man ska inte glömma att NPU är en fackförening för sina medlemmar. Sina medlemmar har man i Scandinavien. Lite märkligt att de även stöter på motstånd från piloter på sina egna baser.

73
2014-07-04 14:11

HEL skulle bli fast för över ett år sen och AGP i våras?!

Core
2014-07-04 13:31

73
Märklig inställning du har till dina kollegor som även som jobbar för baserna utanför core.
En av anledningarna till att core avtalet skrevs på just ett år var för att se att det följdes, att HEL blev en fast bas. Tro mig NPU är väl medvetna om vad som sker.

Kl
2014-07-04 12:59

Norweigans pilotfack har gett med sig två gånger! O tack vare det är de körda nu! Fullt av dotterbolag o en longhaulverlsamhet helt på kontrakt! Ni hade chansen o makten att se till att detta inte hände men blev för giriga! Nu kan ni bara sitta o titta på medans villkoren sänks!

77
2014-07-04 12:34

73:

Sant. Stockholm kommer få erbjudandet i höst. Köpenhamn likaså. Det kommer gå till strejk och bolaget konkar.

Fredrik
2014-07-04 07:46

Piloter och cabin crew på SAS och andra nätverksbolag borde redan nu sätta sig in i detaljerna på dessa avtal. Möjligtvis kan SAS och de andra nätverksbolagen ebjuda lite “premium” på villkor och löner så länge de är ett nätverksbolag – men endast marginellt. Det tar maximalt 6-12 månader innan SAS tvingas börja anlita bemanningsföretag i Sverige, Danmark och Asien. Att strejka kommer inte att hjälpa. Företagsledningarna kommer att tvingas in i detta av sina ägare för att kunna överleva och de kommer att genomföra detta för att det är det enda sättet att rädda bolaget. Inget annat fungerar. Proffice kommer säkert att ta fram nya fina uniformer tillsammans med Dressman.

73
2014-07-04 02:20

Skillnaden med kabin är att de haft olika arbetsgivare att spela ut varandra mot på varje bas. FD är NAR i Finland och kommer bli lika i resten av europabaserna. Med sammanlänkade fackförbund länder emellan så kommer det finnas tyngd vid sympatiåtgärder. Denna organisation finns redan, bara att invänta att bolaget tvingas anställa bas efter bas. Tyvärr kommer det att försvaga det som en gång var core.

73
2014-07-04 02:08

Till de i HEL sa de på mötet att det som erbjuds i HEL erbjuds i Core till hösten. Tackar de nej sätter de upp ett nytt bolag på vare bas i skandinavien så kan kontraktare söka dessa baser. Core kan strejka men det sitter många kontraktare på stbys nu och produktionen går ner i höst. Hur många kommer tacka nej till skandibas?
Vad tror du produktionen kommer att hamna allteftersom lag a eller lag b?
Sen kan ni prata om vilka bolag som har assets osv…. Det är inte de i HEL som sitter löst, de är ni i core men ni verkar fortfarande inte fatta det vilket är märkligt!
Hur många är kvar på NAS där pengarna rullar in? Hur länge tror ni att ni är kvar på NAS?

You lost the battle two and a half years ago…

OSL
2014-07-04 01:09

Ja, något bättre, förutom detaljen att de fortfarande hyrs in av moderbolaget via ett helägt bemanningsbolag utan AOC eller flygplan. Uppstår en konflikt så är konflikten med bemanningsbolaget, vilket innebär att moderbolaget utan problem kan hyra in piloter från andra bemanningsbolag (till exempel de andra helägda bolagen runtom i Europa).

Exakt detta hände ju i Norge/Danmark med kabinen. Kabinen blev först tvångsflyttade till helägda dotterbolagen Cabin Services Denmark och Cabin Services Norway. När det sedan blev konflikt så hävdade NAS att konflikten var mellan arbetstagarna och deras respektive bemanningsbolag. Eftersom Norwegian Air Shuttle kan bestämma hur deras egen produktion ska utföras hotade de med att hyra in från andra bemanninsbolag istället, utan att det var strejkbryteri. Strejken var således meningslös om inte fackförbund runtom i Europa hotade med att inte handla planen på utestation eller att NPU hotade med att sympatistrejka. Tyvärr vek sig kabinen till slut ändå och gick med på att vara fortsatt anställda i CSN/CSD.

Fler och fler piloter försvinner från Core (NAS) och andelen i dotterbolagen ökar. Uppstår det en konflikt i Finland så hyr de först in piloter från de andra dotterbolagen för att utföra produktionen, tvingar HEL-piloterna att bli arbetslösa (arbetsbrist eftersom deras arbetsgivare inte längre har uppdrag åt NAS) för att sedan återanställas via något annat nystartat dotterbolag (med sämre villkor).

Jo, förresten. Det var ju även det som hände i Sverige. Kabinpersonalen på Norwegian Air Shuttle Sweden blev alldeles för dyr (eftersom facket inte kom överens med företaget). NAS slutade hyra in personalen från NAS Sweden och dessa blev därför uppsagda på grund av arbetsbrist, men arbetstagarna från NAS Sweden blev istället erbjudna jobb på Proffice Aviation. Väldigt lätt att flytta om sin personal när helst det behagar vid en konflikt. NAS är nu Proffice största kund. De kommer göra allt för att få behålla uppdraget, och då spelar arbetstagarna mindre roll.

Man måste ändå säga att ledningen är smart. Trixar och håller på med oss anställda som spelpjäser.

@DDD
2014-07-03 20:34

Blev bättre än så.

Pilot
2014-07-03 13:15

Bra nyhet.
Se där vad en stark enad kår kan åstadkomma.
Ta lärdom av norwegian’s piloter i Helsingfors.

DDD
2014-07-03 12:58

NAR Finland offers permanent employment to pilots based in Helsinki

NAR Finland enters into a collective bargaining agreement and offers permanent employment to pilots based in Helsinki

As communicated earlier, Norwegian Air Resources Ltd’s daughter company NAR FI, wants to employ pilots based in Finland. NAR FI is therefore pleased to announce that it has entered into a collective bargaining agreement with a local union chapter of pilots working at the HEL base and to offer permanent employment on these terms to pilots based in Helsinki, currently employed by Confair Consultancy, Arpi Aviation and Parc Aviation. NAR´s strategy is to be aligned with the conditions in the local market in order to be competitive. We want to attract pilots who want to live and work locally.

The overall salaries and working conditions remain the same as the pilots have today. A letter with the agreement will be sent to all pilots based in Helsinki.

Kjols
2014-07-03 12:23

Vad landade det på? är det fortfarande 9 dagar off i månaden och 25% mindre lön?

HEL
2014-07-02 21:18

Got better

HH
2014-07-02 18:00

Tell us more!

HEL
2014-07-02 17:09

Nytt avtal påskrivet i HEL

mm
2014-06-02 01:25

för att inte tala om arn. finland är bra dyrare än sverige..

ryr
2014-06-01 11:17

Om HEL-basen fick ett sånt erbjudande, undrar jag då hur mycket villkoren kommer att dumpas med på t.ex Spanienbaserna. Där de “lokala villkoren” bli tolkade som ännu lägre levnadskostnader = ännu sämre villkor…

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500