NORWEGIAN KÖPER FLYNORDIC
Nu händer det saker!
svar
Nå, hur blev det? Hur har det gått? Är alla nöjda? Dax för en liten evaluering kanske!
Intressant:
“Norwegians rutter ska efter affären samordnas så att de passar ihop med Finnairs kraftigt växande trafik på Asien. Här ligger Finnairs stora vinst på affären; att stöpa om Norwegian till matarflyg för Asientrafiken.”
DI
Dessuten jobber det nå, såpass mange svenske kabinansatte i Norwegian (fastansatte) – at svensker nok vil føle seg ganske “hjemme” i DY-flyene (selv om det står “Norwegian” på utsiden) :o)
Ja men det är inga problem att det står Norwegian på flygplanet om man är Svensk. Svensken är sådan att han hellre unnar ett utländskt flygbolag än ett Svenskt.
Menar du en sådan tungviktare som Fly Me? Dom gick ju verkligen i tyngsta klassen, men vikten var det väl lite si o så med.
Tydligt att Fedex inte kan mycket om ekonomi. Operativ vinst är inte det samma som att bolaget går med vinst, operativ vinst innebär att de övergripande kostnaderna de så kallade overhead kostnaderna inte är inräknade. Ta som exempel FlyMe, de gjorde operativ vinst de sista halvåret men det var tydligt att det inte inneburit att bolaget gått med vinst.
Men roligt för FlyNordic och dess personal att jobb och drift nu säkras med stor och stabil ägare med kapital i ryggen nu investerar i bolaget. Enda negativa med detta är att vi inte längre har nåt riktigt svensk tungt linjebolag som konkurrerar med SAS.
Detta kommer ju att bli spännande för den PA-anställda personalen. Det fåtal som blivit omplacerade inom PA är ju oftast nykomlingar som blivit utmobbade/utfrysta/påhoppade av Fly Nordics inhyrda personal och sedan har dessa fåtal omplacerade fått gå till Norwegian.
Helt plötsligt är det alltså dessa som står högst upp i hierarkin i bolaget….
Ingen behöver tycka synd om mig skulle aldrig vilja jobba som kabinanställ på något flygbolag.
Nåja citat “vilket enligt FlyNordic lett till att operativa verksamhet numera är lönsam.” hur tolkar du detta men finns väl övrig verksamhet också är den inte lönsam?? Man kan vrida och vända på allt Fly Nordic har ju enligt dom själva alltid gått bra. Jag vill se deras senaste bokslut innan jag ger mig.
Stackars Stardust och CabinCrew, tråkigt för er att ni aldrig fick arbeta för FlyNordic. Det är tydligt att ni är avundsjuka på alla anställda där.
Men hur Stardust får för sig att LF gick dåligt är lite lustigt eftersom sanningen är, citat TravelNews:
Finnair köpte FlyNordic 2003. Verksamheten har varit förlustbringande, men sedan i höstas har kapaciteten dragits ner och flygbolaget har fokuserat på inrikeslinjer till Norrland förutom den skandinaviska trafiken, vilket enligt FlyNordic lett till att operativa verksamhet numera är lönsam.
Det som är lite märkligt i sammanhanget är varför ingen har pratat om hur illa situationen verkligen har varit för Fly Nordic. Jag har vid flera tillfällen påkekat detta på forumet men alltid fått på pälsen.
Men jag fick vatten på min kvarn till slut iallafall 🙂
Dette var nok noe av det beste som kunne skje FlyNordic, det er tross alt et selskap – som ikke har vært så fryktelig “populært” hos Finnair. Mildt sagt ikke noen “juvel”, så jeg tror nok Finnair er svært glad – for å bli “kvitt” FlyNordic. Finnairs satsing på LCC-markedet i Sverige, var aldri spesiellt vellykket.
Norwegian fikk tross alt kjøpt FlyNordic av Finnair, til “gi-bort” pris – er ikke tilfeldig, at salgsprisen var såpass overkommelig for Norwegian.
Siden Norwegian nå kjøper opp FlyNordic, blir dette en slags
konsolidering i LCC-markedet – noe som nok behøves slik markedet er i dag. Dette fører også til enda lavere utgifter, pga. “stordrifts-fordeler”.
FlyNordic har i dag en flåte på 9 stk. MD-81/-82/-83 maskiner, disse maskinene vil nok etterhvert forsvinne fra FlyNordic. Så fort leie (leasing) avtalene opphører, vil nok B737-300 og B737-800 komme inn og erstatte MD-flyene.
Tror de ansatte i FlyNordic skal være meget fornøyde, de får nå en eier – som faktisk vil satse og vokse seg større. Framtiden for de ansatte i FlyNordic hadde nok være MYE mer utrygg, dersom de skulle fortsatt slik som i dag.
Överlåtelsesumman var strax under 80 miljoner (5% av Norwegian börsvärde).
Lite gissningar om framtiden:
Norrmännen kan säkert inte förstå att ordet “Norsk” inte direkt ger en kvalitetsstämpel utanför Norge (såvida det inte handlar om fisk). Namnet FlyNordic försvinner säkert.
Förmodligen läggs FlyNordic snabbt in i Norwegians bokningssystem.
Norska priser är nog att vänta på ombordförsäljningen. En kopp kaffe kan inte kosta en tia i Sverige och 30 kr i Norge. Detta kan nog reta en del resenärer.
Två OP? Två kontor? Förmodligen inte. Det är säkert mycket billigare att ha kontoret i Sverige än i Norge men förmodligen är detta inte “politiskt korrekt”.
MD80 eller byte till 737 för den svenska delen?
Vad tror ni?
Ja så där satt den Finnair kunde inte ha kvar det förlust tyngda bolaget längre, vad var det jag sa. Men låt oss hoppas att inte Norwegian dras med ner i förlust träsket bara.
Som sagt, det är bara att gratulera Flynordic. De lyckades med det som Flyme inte lyckades med, nämligen att attrehera andra bolag till en sammanslagning. Alla tjänar på detta.
Detta är en mycket bra strukturaffär inom flyget i Sverige och Skandinavien.
Det är bara att gratulera flygbranschen i Sverige till detta.
mvh/spårsnoken
Nu när Norwegian tar över FlyNordic kanske de kan ersätta en utklädd Christine Meltzer i FlyNordic reklamen med Björn Kjos i peruk, lösögonfransar och klänning? Mycket roligare ansikte än så går nog inte att få för pengar..
“Fedex” Din ton i “lilla vän” ställer det utom allt tvivel att du sitter på Proffice Aviations kontor. Exakt sådana här nedlåtande kommentarer är ni kända för. Jag hoppas detta är slutet på ditt företag. Jag känner mig oerhört possitiv inför detta! 😉
Till ämnet;
De flesta företag som gått en grundkurs i mediakunnskap antyder vad det är frågan om i en inbjudan till presskonferens och lägger sedan ut fullständig information efter presskonferensen.
Det måste finnas en morot för att orka gå.
Tror du själv att det kommer att framkomma något mer än vad som redan står på DY:s hemsida?
Lilla vännen CabinCrew,
Sällan har världen skådat en mer negativ person än dig. Patetisk är verkligen ett ord som passar för dig.
“redan nu kan du läsa allt på Norwegians hemsida”
Knappast det samma som att vara med på en presskonferens med alla chefer närvarande. Ett pressmeddelenda ger sällan ett levende svar.
Förhoppningsvis innebär detta jätteproblem för Proffice Aviation. Nu har de i princip bara en enda kund! Handlingen på Arlanda och hela kabinpersonaluthyrningen är allt Finnair/Norwegian.
Måste vara ett guldläge att pressa priserna riktigt rejält!!!
(BA/IB är väl kunder hos Finnhandling och inte Proffice?)
Eller så kan du redan läsa allt på Norwegians hemsida under “nyheter”…
“Norwegian kjøper FlyNordic”
“Norwegian inngår avtale om kjøp av Finnairs datterselskap FlyNordic”.
“Finnair og Norwegian har signert en intensjonsavtale om salg av FlyNordic til Norwegian innen utgangen av andre kvartal 2007. Salget er avhengig av endelige godkjennelser.
For dette mottar Finnair aksjer i Norwegian Air Shuttle ASA. Som et resultat av dette vil Finnairs eierandel bli fem prosent. Hvis Finnair ønsker å benytte alle aksjeopsjonene, vil Finnairs andel øke til 10 prosent (basert på nåværende antall aksjer). Denne opsjonsmuligheten kan gjennomføres i tidsrommet fram til utgangen av 2008 til en gjennomsnittkurs på NOK 115.
Finnair og Norwegian har også blitt enige om å starte et samarbeid om rutenettet. Norwegian skandinaviske rutenett vil bli linket til Finnairs stadig økende satsning på ruter til Asia. Et slikt samarbeid vil møte den økende etterspørselen etter reiser mellom Europa og Asia”.
Innebär inte detta att Norwegian blir ett nätverksbolag med Interlinemöjligheter?
Hur går det ihop med lågpristankarna?
Kanske borde de byta till ett något mindre norskt namn? Norwegian.no blir ju översatt från engelska
Norsk.NEJ
Kanske inte direkt något försäljningsargument?!
Tankarna går idag till den fastanställda personalen på FlyNordic som förlorar en bra arbetsgivare.