Klocka.
Ska börja PPL skola till hösten och vill ha tips på vilka klockor det är som gäller.
Kommer fortsätta med ATPL efteråt.
Krister
svar
Hublot-klockan var nog en av de fulaste jag sett!
Tjänar man över 100K i månaden, då har man förmodligen ett kvalificerat jobb.
Då brukar det att finnas en viss intelligens, det verkar du inte att ha.
Att sitta och argumentera om skitsaker som smågrabbar håller på.
Det säger allt, jag tror att du på sin höjd bryggseglar.
Du snackar i nattmössan som vanligt. Alla vet att instegsklockan i finansvärlden är en Rolex Submariner och att en stor del av handelsstudenerna förvärvar en kort efter examen.
Alla prioriterar olika saker i livet. Vissa jobbar som ett djur för en extra kvadratmeter lägenhet, vissa för att få några centiliter större slagvolym i bilmotorn, vissa för att resa och vissa gillar helt enkelt avancerade vackra urverk. Med en miljon netto om året dock utan någon annan livskvalitet än detta så är konsumtion, alkohol och kvinnor dessvärre oftast de enda nöjen man har i livet.
Hade du varit vad du utger dig för att vara så hade du säkerligen varit varse om detta.
Jag köpte en Citizen Eco-drive WR200, är helnöjd med den.
Vad har Sigge eklund för klocka? han har flugit tusentals gånger.
Jag skall försöka vara snäll.
Tror Du inte risken finns att det är trådar som denna som får pilotaspiranter att verka dumma i huvudet?
Har Du någonsin hört en juridik / läkar / civilekonom osv ställa frågan:
Jag skall börja på handels till hösten, vilken klocka är det som gäller?
Om Du vill ha en “bra” klocka så är nog svaret, köp vilken casio som helst för någon hundralapp.
Om Du nu har pengar över, och inte känner att det finns andra mer viktiga saker att lägga pengarna på som att ammortera på huset, varför skulle Du då bry dig om vad andra piloter tycker, det är väll helt ointressant, det viktiga är väll vad Du tycker är snyggt?
Skulle jag välja, vilket bör vara helt oviktigt för dig, då gillar jag denna.
http://www.hublot.com/en/watches/big-bang-steel-ceramic-1
Men, och då tjänar jag ändock över 100 K i månaden, jag skulle aldrig betala pengarna för den.
Så mycket hävdelsebehov har jag inte.
Det hoppas jag att Du inte heller har, för i så fall, då saknar Du nog förutsättningar att bli en bra pilot.
Varför ta ATPL om du har så gott om pengar ?
De flesta bra piloter jag känner flyger för att de brinner för flyget och då borde lösningen nedan vara perfekt för dig.
Ta PPL+IR+HPA kurs och köp din egen liten maskin tex en Malibu Meridian…
Så slipper du att bråka om jobb plus att du flyger dit du vill när du vill
Solur.
Jag är 43 år och är ingen junior. Pengar finns, liksom behovet av bra grejer.
Trådskaparen.
Börja du med att köpa “crewbag” och ett par traditionella Rayban. Det gör alla andra 😉
Finns troligen på samma ställe där du köper din kurslitteratur (om du har några pengar kvar vill säga ;-).
vad har klockar med pll kurs och piloter att göra. HAR DET BLIVIT ETT KRAV NU OCKSÅ ATT MAN MÅSTE HA DYRA KLOCKOR????????
Jag personligen gillar Tag Heuer men de är mer dykare/rejsare.
Någon av dessa rekommenderar jag:
Rolex GMT master II, vintagevarianterna är grymt balla klockor också se t.ex “pepsi”-varianten.
IWCs pilotmodeller
Jaeger LeCoultres kalendervarianter
Och för guds skull, köp absolut inte Breitling! snälla!
Se till att köra med tyg- eller läderband, stållänkar repas väldigt snabbt och mycket i en cockpit. Framförallt när du är styrman ifall du har klockan på vänster handled.
Och du, kom ihåg. Man lever bara en gång, lev stort och njut av de fina sakerna. Det är inte att skryta om man har täckning för det. Vilket jag naturligtvis har.
Jag personligen skaffade mig en billigare klocka med två tidszoner… UTC + hemmatide.
Fungerar precis lika bra som många andra dyrare klockor + att man inte behöver skämmas över att det ser ut som man bakade in klockan i villalånet.
Men men det är bara min syn på saken.
Kan rekommendera denna http://static.se.groupon-content.net/51/25/1355394812551.jpg
Väldigt populär bland personalen på Ryanair.
När jag var yngre och besökte en flygvapenflotillj, frågade flygföraren hur många klockor som fanns i JA 37an. Jag började räkna, men han avbröt mig ganska snabbt med konstatera att det bara fanns en klocka, och det är den som visade tiden. De andra runda instrumenten är inget annat än just instrument.
En klocka med minutvisare är bra. Sekundvisare kan också vara bra. Gärna nytt batteri så att du kan “lita” på den. Räcker detta tips?
Först är det klockan i mitten som gäller, den kallas horisontgyro. Sedan är det klockan nedanför som gäller, den kallas kursgyro. Sedan är det återigen klockan rakt fram som gäller (horisontgyrot). För att därefter titta på klockan till vänster som är tryckhöjdmätaren. Sedan åter till mittenklockan…
Det kallas scanning !
Mätaren på vänsterarmen behöver du bara kontrollera före och efter flygningen så den är inte så viktig…..
Have a nice day
Riktigt viktigt med fet klocka! Ju större desto bättre! Har du den största i klassen blir man alltid kursetta!