Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Betala CPL(H) själv år 2014 = idiot? :)

Tråden startades av Gräddvisp

Hej alla! Jag är idag nyligen fyllda 36 år och har tröttnat på mitt jobb som egenföretagare inom IT sittande bakom ett skrivbord hela dagen lång, börjar seriöst fundera på att sadla om till den gamla drömmen från barnsbenen som under alla år vägrat att dö, dvs helikopterpilot.

Nackdelen med min höga ålder är såklart att jag kommer att vara närmare 40 innan jag ens blivit anställningsbar och det blir säkert svårt att konkurrera på en redan svår marknad, men fördelen är ju å andra sidan att jag haft tid att bygga upp mitt liv och mina förutsättningar lite bättre än ungdomarna. Jag är idag helt skuldfri och äger dessutom ett mindre antal fastigheter jag kan använda som säkerhet för banklån, alternativt i värsta fall sälja av ett par för att betala flygtimmarna direkt ur plånkan om så krävs. Rik är jag absolut inte så en utbildningskostnad på närmare miljonen kommer ju att svida rejält oavsett hur jag gör, men den riskerar inte längre att försätta mig i personlig konkurs heller som den skulle ha kunnat göra när jag var runt 20.

Men det jag funderar mest på är det här med de 30 statliga utbildningsplatserna via Yrkeshögskolan (som jag inte har en chans att komma in på och definitivt inte tid att lägga en massa extra år på Komvux heller). De 30 piloterna måste väl ändå täcka upp behoven ganska rejält åtminstone här på hemmaplan framöver?

Kort sagt, är man en idiot om man överväger att utbilda sig till kommersiell helikopterpilot privat i Sverige idag? Skulle man ha nån realistisk chans att få in en fot i branschen och få jobb i min ålder, med färskt CPL och endast ett hundratal timmar i boken?

Å andra sidan kanske det här är den sista “vettiga” tiden att göra just detta, innan YH-utbildningen hunnit tuffa på och spottat ur sig 30 piloter per år nån längre tid? Nån som har insyn i branschen och kan ge något realistiskt råd? 🙂

Publicerad den 2014-07-09 14:57
Skriv ett svar
Antal svar: 33

svar

Reality
2014-07-19 09:21

Nej, flygbranschen är långt ifrån var den en gång var. Med dagens ökade miljömedvetenhet, är också frågan hur den ser ut imorgon. Framtiden är oviss, och osäker.

Gräddvisp
2014-07-19 00:27

Hmm ja det är ju just att chansen verkar så stor att man inte får jobb inom Sverige eller inom vettig omkrets från hemlandet som avskräcker. Kan definitivt tänka mig jobba i Norge men vill inte gärna över till USA eller för den delen mellanöstern och flaxa runt i flera år. Nån vecka i stöten kan jag definitivt tänka mig jobba längre bort men inte vara tvungen till det på heltid helst.

Det är ju nån månad till teoriklasserna börjar så kanske får ta en till funderare om det t.o.m kanske är lättare att försöka jobba sig “rik” på nåt annat först och sen, när man är typ 40-45, gå hela vägen med IR och köpa på sig så mycket flygtid att man blir anställningsbar direkt.

Jäkla synd att branschen ser ut som den gör, det vore verkligen drömyrket om det bara var att satsa och man visste att man fick jobb men så är det ju tydligen inte.

Reality
2014-07-16 18:40

Tror att du kommer få det svårt utan IR. Med tanke på att du också läser hela IR teorin när du tar ditt CPL, känns det enklast att kombinera det. Givetvis är det mycket pengar, men så är allt inom flygbranschen nuförtiden. Att låna är en oerhört stor risk som har skickat många piloter in i svåra ekonomiska problem. Även fast du har en god ekonomi, kanske det är dumt att sumpa den för något som med relativt stor sannolikhet inte ger något?

Flygskolor ger ofta en väldigt, väldigt mycket ljusare bild av branschen jämfört med verkligheten. Du måste tyvärr också ha i åtanke att det är ett stort urval av piloter. Tyvärr är ett certifikat oftast bara en av punkterna på långa kravlistor när du söker jobb.

Om du sen kommer ut i samma omgång som de som har gjort en YH utbildning, ja då är det nog många där med bra betyg och så vidare.

Jag önskar dig all lycka med din dröm. Att flyga är livet.

Gräddvisp
2014-07-16 16:40

CFIT, hur menar du nu? Ska man springa ut och bryta benen av sig nånstans där SAR-helikoptrarna inte redan har täckning eller? 🙂

CFIT
2014-07-16 09:09

Hkp-jobb är inget man får i Sverige, det är något man ur egen snillrikedom och kreativitet får skapa genom konstruerade av både behov och efterfrågan. Inte på nått sätt omöjligt, bara det att man får skapa det själv.

Gräddvisp
2014-07-13 23:55

Tack så mycket 🙂 och jo jag förstår att konkurrensen är oerhört tuff men ja… av alla de där piloterna som utbildarna spottar ur sig så kan väl inte en majoritet gå runt arbetslösa resten av livet tycker jag? Är det så är det ju riktigt tragiskt, men man får väl bli en riktigt bra “dörrknackare” då och vara lite social och visa framfötterna så mycket som möjligt antar jag. Och många drar väl utomlands och jobbar också, det är väl offshore och såna jobb som hägrar för de flesta kan jag tänka mig, där lönen är som allra högst.

Men IR ja, det kommer jag ju inte att ha råd till i första vevan, eller rättare sagt – så stort lån vill jag inte ta. Men, inom aerial work när man flyger hängande last och bygger master, kalkar sjöar, sprutar ihjäl mygg och allt vad man nu gör så är det väl mest bara dagskift som gäller och såna jobb måste väl gå att få nåt i början utan IR tycker jag? Men det kanske inte finns så många såna jobb heller?

Tango Tango städning by
2014-07-13 23:12

Fjällräddningen har såvitt jag vet inga piloter anställda, ej heller någon egen flygverksamhet. Det som avses bör vara SMA Rescue (Sjöfartsverket). 100 sökande på en position? Omöjligt är det väl inte, men man ska då ha i åtanke att utan ett IR för sisådär 350-400 lök så göre man sig icke besvär. Det verkar som om IR inom rotor idag motsvarat fixed Wings TR, dvs betala dig före i kön ( inga aspekter i övrigt).

Utöver YH så spottar väl iTell, Svensk Pilotutbildning , Proflight, Northern Heli och möjligtvis någon till ut en flock CPL-are årligen så konkurrensen om jobben är minst sagt tuff. Men men, lycka till!

Nisses brorsa
2014-07-13 19:00

Det ryktades att Fjällräddningen fick mer än 100 sökande när de utlyste en enda pilottjänst 2012. Vet inte om det reflekterar jobbmarknaden, eller om Fjällräddningen anses som ett “drömjobb”.

Gräddvisp
2014-07-13 16:19

@ABC: Ber om ursäkt om jag lät grinig men jag tyckte du verkade nästan jaga chanser att slänga iväg förolämpande formuleringar. Jag uppskattar verkligen att du delar med dig av negativa erfarenheter i övrigt för det är precis en realistisk insyn i branschen jag är ute efter och inte bara folk som säger “kör på, följ din dröm!” osv, jag tar hellre hårda kalla fakta idag än klappar på axeln bara för att få ångra mig imorgon.

Sen har jag iofs personligen väldigt svårt att tänka mig att det skulle kunna bli lika tråkigt att flyga helikopter som jag föreställer mig det kan vara att sitta i cockpit på ett trafikflygplan på autopilot i X timmar mellan A och B varje dag, eller jobba i kabinen. Att flyga fixed wing är faktiskt inget jag har minsta intresse av av just den orsaken utan det är alltid helikopter som lockat pga att arbetet verkar vara mer varierande och stimulerande.

Vore roligt att höra om nån faktiskt är helikopterpilot och ändå skulle ge rådet att välja en annan karriär, för de få som jag har pratat med ångrar då inte en dag att de valt den karriären de valt, däremot säger samtliga just att det är svårt att få jobb och man får “ligga på” bra och vara ute och visa sig så jag antar att det är så det ser ut.

ABC
2014-07-13 13:46

Ledsen att du känner så “gräddvisp”. Jag träffar dagligen piloter och kabinpersonal vars högsta önskan är att de valt en annan bana. De flesta säger sig inte ha något annat val än att forsätta flyga då de inte kan något annat. Jag flyger därför att jag tycker det är kul. Är dock jävligt trött på alla människor som söker sig till branschen i hopp om något denna bransch aldrig kommer kunna erbjuda dem. Min ekonomi är mer än på de torra. Ger dig de råd jag skulle ge mina barn. Ville du ha en klapp på axaln är du tyvärr på fel ställe.

luttrad
2014-07-13 12:59

Ska ge dig ett tips. Ta ett privat cert med IR, jobba med din egna firma så du kan köpa en egen helikopter och njut. Tro mig även om jag har cert på fixed, så är flygning av bolagsprocedurer inte någon egande upplevelse och kommer aldrig bli lika roligt som att flyg privat, kanske avance om man vill. Ifall du nu gillar att flyga vill säga? Så det inte är någon annan föreställning som lockar…..

Gräddvisp
2014-07-12 20:09

ABC, du verkar vara fruktansvärt omogen eller bara fruktansvärt avundsjuk, jag vet inte vilket men du känns spontant som en sån som bara använder anonymiteten nätet har att erbjuda för att gå in med en pissig attityd och vara otrevlig mot folk du inte ens känner, även att döma av dina inlägg på andra håll.

Vill du bara vara oförskämd så kanske du ska hålla dig till att kommentera bloggar eller aftonbladet-artiklar istället där den intellektuella nivån brukar ligga nånstans nere vid fotknölarna, och inte sitta och spamma ner vad åtminstone jag hade uppfattat som ett seriöst branschspecifikt diskussionforum med en massa irrelevanta personliga påhopp.

Den här tråden var tänkt att handla om framtidsutsikter för blivande helikopterpiloter och inte en massa raljerande om saker du missförstått för att du har så bråttom att dela ut vassa pikar att du inte ens tar dig tid att läsa innantill vad som skrivs.

Viss skärpning efterlyses, mvh.

ABC
2014-07-12 16:04

För mig var svamlet om fasta tillgångar samma sak som att du skulle avyttra dem. Ber om ursäkt om jag fattade fel. Uppfattade dig inte som en velig stackare oförmögen att ens ta beslut om teorilektionerna.. Ledsen men jag tror du är på fel spår. Gör något annat. Typ sitt på verandan och ta långpromenader på dina ägor och känn vad duktig du är. Jag tror du kommer må bättre av det.

ABC
2014-07-12 16:03

För mig var svamlet om fasta tillgångar samma sak som att du skulle avyttra dem. Ber om ursäkt om jag fattade fel. Uppfattade dig inte som en velig stackare oförmögen att ens ta beslut om teorilektionerna.. Ledsen men jag tror du är på fel spår. Gör något annat. Typ sitt på verandan och ta långpromenader på dina ägor och känn vad duktig du är. Jag tror du kommer må bättre av det.

Gräddvisp
2014-07-12 14:37

@ABC: Va? Nu tror jag det är nån som har svårt med att läsa innantill här, jag har inte motsagt mig själv 🙂 Jag skrev redan i första inlägget att jag inte var rik och att kostnader på uppåt miljonen kommer att svida rejält hur jag än gör. Visst jag har en del fasta tillgångar främst i form av fastigheter och därför är jag ändå ganska bekymmersfri vad gäller ekonomin eftersom jag har en stark “backup” – men det betyder ju inte att jag vill ta ett miljonlån och skuldsätta mig en massa år framöver om det inte leder till ett jobb som så småningom kan ge en hyfsad lön för mödan, ej heller vill jag sälja av nånting för att betala en dyr utbildning som kanske inte leder nån vart.

Som sagt jag är gammal nog för att inte bara få stjärnor i ögonen så fort jag ser en helikopter utan jag vill gärna se att det ska vara realistiskt hållbart också att satsa på, även om jag bokstavligen skulle älska att flyga en som yrke – förmodligen mer än något annat jag skulle kunna göra i livet.

Personligen skulle jag också gärna flaxa jorden runt efter jobb egentligen, gillar miljöombyten, men jag har lite olika saker som binder mig på hemmaplan som jag inte gärna vill lämna så det kanske inte är realistiskt i det långa loppet om det är dåligt med jobb i Sverige och vi dessutom får en hel drös nya piloter från YH nu snart.

Jag har ju fortfarande nån månad innan jag måste bestämma mig för om jag ska gå PPL(H)-teorin i höst så jag får väl fundera lite mer först.

J2TheK
2014-07-12 06:03

Lägg ner ABC, han visar ju bara tecken på realistiskt tänkande.
Du skriver ju som att han först hade pengar och nu istället har miljonskulder innan påbörjad utbildning, feltolkning?

Gräddvisp, fortsätt söka information och tänk noga innan du ger dig in i rotorbranchen.
Jag har lyckats ok inom fixed wing men rekommenderar ingen att på egen hand finansiera en utbildning för detta, trots att den här delen av flyget är mindre tuff rent konkurrensmässigt.

ABC
2014-07-12 04:54

Men stop nu. Först har du pengar och inga sorger i världen. Nu skriver du om miljonlån och skräcken att inte få jobb. Är du schizofren är yrket förmodligen inget för dig.

Gräddvisp
2014-07-12 00:58

Tja jag har inga illusioner om att det skulle vara lätt att få jobb och räknar absolut inte med det första månaderna, men jag kommer ju inte att ge upp min nuvarande verksamhet heller förrän jag verkligen fått in fötterna i flygbranschen så även om det skulle ta nåt år så kommer jag att kunna sätta mat på bordet och betala av på banklånet ändå.

Min mardröm är ju främst om man aldrig får jobb överhuvudtaget (inom Sverige dvs) för att marknaden blivit för mättad på helikopterpiloter här hemma, isåfall kommer det ju att kännas rejält tungt att sitta på ett miljonlån som bara var bortkastat för det är ju i Sverige jag vill bo och arbeta. Visste jag bara att jag kunde få jobb med hyfsad lön inom nåt år efter avklarad utbildning så skulle jag köra på bara, men såna garantier har man ju tyvärr aldrig så det är därför jag sitter och gör lite såna här efterforskningar innan (och om) jag tar klivet.

Och nej jag har inga pengar att köpa upp några helikopterföretag för 🙂

joflin
2014-07-11 14:13

@k
Generellt är väl grundutbildning i flygbranschen moms-befriad, men då finns å andra sidan inga avdragsmöjligheter…( tills aspiranten kommer upp på TR-behov åtminstone).

Nyfiken fråga: Vilka är de tre största CPL_H-arbetsgivarna för svenskar? (avseende flygtidsuttag totalt /år för flottan, per bemannat/logg-bart helikoptersäte)

k
2014-07-11 13:35

kan du inte dra av lite kostnader i firman? Det borde væl gå.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500