Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

SAS flygplan stannar på marken

Tråden startades av Flyfish

I morgon fredag låter SAS sina flygplan stå på marken. SAS som förlorade 100 miljoner på förra strejken borde väl utnyttja sina flygplan bättre än så. 20.000 passagerare får försöka ta sig till sina destinationer på annat sätt. Det struntar SAS i. De är ju bara kunder!

Nu bokar bl a Elektrolux och Volvo sina flygresor med Ryanair. De vill ju vara säkra på att komma iväg och komma hem på utsatt tid.

En fördel med strejken kan ju vara att nu har SAS en ypperlig chans att utföra service och viktiga kontroller enligt föreskrivna intervaller. Ju längre planen står på marken desto säkrare blir förhoppningsvis planen. Men jag tror faktiskt inte SAS är smarta nog att ta utnyttja tillfället med nödvändig extra tillsyn. Skiter man i kunderna så skiter man väl i underhåll.

Publicerad den 2007-05-29 09:24
Skriv ett svar
Antal svar: 31

svar

NotSAS
2007-05-29 09:24

Hej LaPaige,
Du ställer dig frågande till mitt råd att söka dig bort från SAS. Även om du framstår som tuff i ditt resonemang så skymtar ändå det naiva, typiskt svenskt blåögda särdraget fram vilket i viss mån blockerar tankebanorna.

Försök att förstå och inse att SAS med Anders Ehrling i spetsen inte det minsta har ändrat sin inmurade grundsyn på anställdas värde och underhåll. Tro inte för ett ögonblick att några nätters förhandlande har ändrat AE:s syn på anställdas villkor. Hade han vurmat för personalens bästa – så hade förändringarna kommit till – utan strejk. Så har bevisligen inte skett. Och pågått under c:a tio år.

Trots det nu överenskomna avtalet, som arbetsgivaren under hot tvingats att skriva under, så kommer det att leda till stora förändringar inom SAS hela verksamhetsområde. Anders Ehrlings uppgift är att driva SAS lönsamt där kabinanställda är en oerhört viktig soppingrediens i ett företags ekonomiska stordrift av ett hopkok bestående av nedskurna trotjänare toppat med bannlysta miljökryddan MD80.

Inte bara anställdas krav på längre raster, utan även hela omvärldsperpektivet pressar AE till anpassningar som kanske idag är svåra att förutse. Men att förändringar tvingas fram är odiskutabelt.

Tro inte för ett ögonblick att inrikesflyget kommer att uppleva en ny renässans i och med det nya avtalet! Tvärtom så väntar säkerligen nedläggning av icke lönsamma inrikeslinjer med färre anställda som följd.

Tro inte för en sekund att detta med automatik skulle erbjuda anställda längre ledighet med sovmorgon på Annandag Jul. Så naiv tillåts ingen vara som arbetar inom flygnäringen.

Tro inte att förseningarna blir färre med neddragningar av antalet kabinanställda.

Tro inte att resenärerna vill betala dyrt för att inte komma fram i tid. Motsatsen är given. Att komma fram i tid till lägre pris är viktigare för resenären.

Man måste kunna lita på arrangören av resan. SJ har fått utstå mycket spott och spe för sina otroliga förseningar – så varför ökar Swebus hela tiden?

Du frågar varför jag ömmar för dig LaPaige? Kanske känner jag instinktivt att du är värt något bättre än SAS som arbetsgivare. Du har så mycket att ge, både kunder och arbetsgivare, så varför slänga bort en talang på ett företag som inte visar några känslor för de anställdas välbefinnande? Varför slita ut sig och bära blöja instället för att kissa?

Åtminstone, om du nu så mycket älskar SAS, sök dig till long-haul. Där får du definitivt tid att kissa. Dessutom är responsen från paxen väsenskild från inrikes eller kortare flyg inom Europa.

Jag har uppenbarligen varit med längre än du i branschen och jobbat för många olika flygbolag och dessutom upplevt otaliga exempel på hur kabinfolk mått illa. Exemplen är också många på hur desperationen tvingat folk att söka nya jobb i andra flygbolag, eller till och med i andra närliggande serviceyrken, och som numera lever ett lyckligare mindre stressbetonat liv.

Fundera över din situation idag. Tro inte att tillvaron hos SAS kommer att förändras till det bättre. Den s.k. marknaden tvingar fram förändringarna – vare sig Anders Ehrling stretar emot eller inte. Ett som är säkert som korvspad – SAS kommer inte att acceptera vare sig lagliga eller olagliga strejker i framtiden.

De vill inte tävla med Alitalia med om att vara värst. From worst to first…… en titel att fundera över. Inte bara för Anders Ehrling kanske för amstliga SAS anställda. Vill man bli en vinnare – läs boken!

kylvis
2007-05-29 08:05

Där man vill ge, får man!! Om SAS kabinpersonal vill ge lite kan man med tiden oxå få!!

Jag vet om någon skilnaden mellan SK o t.ex. EK!! Jag har jobbat för SK o jobbar nu för EK…. Lönen är dåligere på EK, jag bor inte hemma, får ingen pension, jobbar mycke – MEN jag har fortfarande (ibland) gott med lediga dagar o jag har bra layovers!!!

Jag förstår till fullt SAS kabinpersonal men jag förstår oxå SAS!! Problemen på SAS är väl mer att SAS inte verkar samarbetsvilliga – inte arbetsvilkåren. På SAS har personalen en union – det kan man inte ändra på. Men jag tror ju att om man inte klagar fast gör som SAS oxå vill lite, då får man oxå i slutet. FAST, så fungerar det inte på SAS för att ledningen tar isf allt det dom kan ta!!!

Men sanningen är nog, tyvärr, att jobbet som kabinpersonal i Skandinavien har har ändrats till att man inte kan få en karrier längre… Jobbet är till för dom som bara vill jobbe i luften ett par år.

Det är svårt för “andra” att förstår hur det verkligen är på SAS. Men ville inte andra folk på arbetsmarknaden bli förbannade om arbetsgivaren plötsligt sa att nu vet vi inte längre om ni kan få en rest värje dag o vi vet inte just när ni kan få ledigt. Ni kommer att jobba jul o nyår röda dagar utan någon säkerhet för kompensation. Dette är bara ett eksempel, jag sägar inte det är så als!!! – men tror inte att folk i Sverige skulle bli ganska besvikna om dom jobbade på SAS o skulle jämnföra med svenska erbetsmarknaden…. Sen är det sannt att SAS ju oxå får jämnföra sig med andra bolag – o det är ganska svårt för kabinen att göra detta eftersom andra länder oftast har dåligera vilkor än Skandinavien…..

Den som ger, får 🙂

spårsnoken
2007-05-29 05:55

Nu är strejken över. Men effekterna av strejken kommer att finnas för lång tid.

Att Ryanair tjänat på detta är klart. Det är bara att önska Ryanair lycka till och att de tar vara på sina nya kunder.

NotSAS förslag att SAS borde överlämna inrikesflyget till Skyways och Mavia kanske blir verklighet. Det är troligen den väg SAS kommer att gå nu, i alla fall vad avser de mer olönsamma linjerna.

Och som sagt, SJ har fått ytterligare en påspädning av kunder till sina redan överfulla tåg.

mvh/spårsnoken

La Paige
2007-05-28 23:16

Hej NotSAS,

Är också av den åsikten att SAS måste inrikta sig på ett område. Snowflake är ett ypperligt exempel på att inte kombinera lågpris och högkostnadsflyg. Konceptet gav varken vinst eller förlust och blev istället ett varumärke på de lägsta biljettpriserna. Som du säger går det heller inte att bedriva konkurrens med lågprismarknaden. Inte med tanke på de faktiska kostnaderna SAS har.

Dessvärre tror jag faktiskt inte att Anders Ehrling är intresserad av min arbetsbeskrivning. Han är bekant vid hur arbetssituationen faktiskt står till men vill kanske inte erkänna den för sig själv. Att han sedan också ljuger inför media rörande både våra arbetstider och löner tycker jag är rent ut sagt beklagligt. Han påstår att vi tjänar 33,000 kronor per månad. Dra bort en drygt tredjedel och man kommer närmare verkligheten av hur det egentligen står till med vår ersättning. Vår kabinchef påstår också att vi strejkar tillbaka de gamla villkoren. Så är heller inte fallet. Det enda som egentligen eftersträvas är begränsad tjänstgöringstid per vecka och matrast. Som jag och många andra åter på åter på åter påpekat. Det råder ett sådant missförstånd.

En chef är alltid en chef. Det känns som att det är en genomgående jargong bland flesta av dem. Som du säger måste de väl visa vem som bestämmer. Vem som håller taktpinnen.

Men, samtidigt måste man också se till vår del. SAS Sverige har strejkat endast en gång och lagt ut ett varsel om strejk på över tio år.

Det är andra tider nu, helt klart. Flygbranschen är inte som den var för tio, tjugo, trettio år sedan. Den kommer heller inte att bli enklare. SAS har inte längre monopolmarknad men de flesta av oss har varit villiga att anpassa oss till de nya premisserna men det måste väl ända kunna vara humant?

Sök bort mig från SAS?

Matarflygaren
2007-05-28 20:50

SAS gräver sin egen grav.
Tag del av Hamiltons uttalande.

“I helgen sålde vi 26 000 biljetter. Jag vet inte om det är den högsta siffran någonsin, men det är absolut en av de bästa helger vi har haft, säger Wilhelm Hamilton, Ryanairs Nordeuropachef.
Willhelm Hamilton bedömer att strejken på SAS har snabbat på en process där kunderna söker sig till lågprisbolag.”

SAS drar på sig 100-tals miljoner i förlust och tappar kunder till Ryanair. Hur är det ställt med omdömet hos AE?

NotSAS
2007-05-28 19:18

Hej LaPaige,
Jag blir imponerad av få ta del av din skrivlusta. Det är viktigt att få “skriva av sig” sina bekymmer när ingen egentligen vill lyssna till de problem som präglar vardagen.

Jag önskar verkligen att så många fler än bara läsare på detta forum kunde få ta del av din livliga och som jag upplever ärliga beskrivningen av arbetssituationen på SAS.

Din beskrivning av jobbsituationen borde presenteras för Anders Ehrling men han är naturligtvis för kallhamrad för att ens ta sig tid att läsa hur anställda upplever sin arbetssituation. Endast röda eller svarta siffror intresserar herrar av denna dignitet. Människan är en liten mekanism i ett maskineri som producerar tjänster på löpande band samt fungerar som vinstgenerator med växlande utfall.

Så länge denna mänskliga kugge i maskineriet håller sig lugn är allt frid och fröjd – men – när den lilla kuggen sätter sig på tvären – då stannar maskinen.

Varför då inte lyssna till den falerande kuggen? Nej, här gäller att visa vem som bestämmer. Underlydande har ingen talan – de begriper inte komplicerade parametrar som marknadsekonomi och konkurrensbegränsningsindex.

Anders Ehrling med sin stab förstår bara ett språk. Ekonomispråket. Den mänskliga aspekten i dramat får inget utrymme. Människan är ett investeringsobjekt som lätt kan utbytas efter noga kalkylerad förslitningsintervall, precis som komponenter i ett flygplan.

När Anders Ehrling ljuger med statistiska formuleringar att snittarbetsvecka ligger på 27 timmar avslöjar han sig själv som en chef icke värdig namnet och långt ifrån den sympatiska och välpolerade nuna han visar upp i TV:s nyhetsprogram.

I verkligheten är AE ett kallt stycke stål, högavlönad slavdrivare påhejad av aktieägarna som bara vill se miljarderna rulla in. Till vilket pris som helst. Mission impossible – och det börjar han långsamt inse.

Det går inte att driva högkostnadsbolag i konkurrens med lågprisbolagen. Åtminstone inte i denna division där SAS tvingas harva.

Som jag tidigare hävdat – SAS måste välja sida. Högkostnad eller lågpris. De kan inte ta hela marknaden. Det är dödfött.

Enligt min mening finns det bara en väg för SAS att vandra i det LÅNGA perspektivet. Ge upp olönsamma inrikesflygningar. Lämna över till Mavia och Skyways. De kan knalla på med sina proppar och kanske finna lönsamhet.

SAS borde satsa stenhårt med hög kvalitet på den expansiva Asien marknaden och även på den växande ryska potentialen. USA marknaden tycks omättbar och ger många sköna vinstpengar i retur.

Låt SJ och övriga småaktörer strula med inrikestransporter om de finner detta lönsamt. Sikta högt med kvalitet och framgångarna med utmärkelser i stil med CO:s haglar som spön i backen.

Men det gäller att våga. SAS vågar inte. De lever kvar i det monopolistiska tänkandet. Med statligt ägarskap.

SAS är dödsdömt in the long run. Believe me.

Därför, min vän LaPaige, lyd en erfaren mans goda råd – sök dig bort från SAS. Tuffare tider gör situationen ännu jobbigare. Nedskärningar kommer att följa. Färre destinationer. Färre kunder.

Vill du jobba för ett företag med ständig otur?

Som t ex ständiga strejker och icke nöjd personal? Valet är ditt – naturligtvis…….

La Paige
2007-05-28 16:28

NotSAS, jag fick faktiskt ingen kram på Morsdag eftersom jag inte har några barn. Däremot gav jag min mamma en kram. Du får också en av mig!

La Paige
2007-05-28 16:01

NotSAS,

Du har också besvarat min fråga med ditt inlägg ovan. Det finns naturligtvis många yrken där man behöver stressa sig genom sin vardag. Kabinpersonal är inget undatag även om det kan vara svårt att sätta sig in i varandras situationer. Naturligtvis spelar också konkurrens in en mycket stor roll och man måste naturligtvis kunna anpassa sig till detta. Dock anser jag inte att de krav som HTF ställer till SAS är att återgå till de ursprungliga kraven som användes förr i tiden. Då jag började för snart tio år sedan var verkligheten annorlunda och har bevittnat många förändringar under denna tid. Det enda som eftersträvas är att kunna få en human arbetsmiljö med möjlighet att kunna vila och arbeta inom rimliga tjänstgöringstider.

HTF kräver bland annat att vi inte ska få arbeta mer än 42 timmar per arbetsvecka. Inte längre än 45 timmar i samband med förseningar. Är det orimligt? Detta anser uppenbarligen SAS som under många år beordrat oss att arbeta övertid. Är det också orimligt att kräva att få sitta ned en halvtimme, då det är möjligt, för att kunna äta sin lunch i lugn och ro? Några av de sista dagarna jag arbetade innan vi gick ut på strejk avverkade jag sex inrikesflygningar under en arbetsdag på 10,5 timmar. På grund av en försening vid utestation innebar detta att min matrast på 90 minuter förkortades ned med närmare 30 minuter. Innan jag hade klivit av flygplanet, tagit mig till vårt besättningsrum och allting därtill var det praktiskt taget tid för mig att kliva ombord på den nya flygplanet. Jag hann inhandla smörgås och kaffe, varav hälften fick jag äta på väg till flygplanet. I slutet av arbetsdagen visade det sig att jag istället för 10,5 timmar, hade arbetat närmare 12 på grund av ytterligare en försening. Det kan också tilläggas att jag dagen innan hade arbetat tio timmar och dagen därpå avslutade min arbetsvecka med ett lika långt arbetspass. Dessa två inkluderade också diverse förseningar, varav en också drabbade min matrast.

Det är trist att behöva bevittna vår egen chef som påstår att vi arbetar endast 27 timmar i veckan. Vi arbetar aldrig mindre än 40 timmar per vecka. Antar dock att det låga mediantalet blir så om man inkluderar både deltidsanställda och långtidssjukrivna. Att också de höga sjukskrivningarna är en del av yrket eftersom många skador innebär att man inte kan utföra sina uppgifter. Både och. Den egentliga orsaken är att vi är drivna så fruktansvärt hårt att många helt enkelt inte orkar med.

Jag uppfyller skyldigheterna i avtalet. Ett avtal man gått med på ska också efterföljas. Det skulle inte slå mig att gå ut på olovlig strejk.

Att sedan kabinyrket inte är något som passar en ett helt arbetsliv. Både och, anser jag. Förr i tiden var man tvungen att vara ogift och liknande på grund av att det ansågs vara ett yrke för självständiga. Det ansågs väl också vara ett yrke som passade innan man bildade familj och stadgade sig i sitt liv. Synen har väl dock ändrats och det är väl heller ingen omöjlighet att kunna arbeta med detta ett helt arbetsliv. Det är som du säger. Stressigt. Pressande. Samtidigt kan jag också förstå att den äldre generationen i SAS tycker detta är slitsamt. Jag är drygt 30 år gammal och känner mig slut. Trots detta är jag väldigt fysiskt aktiv vilket jag intalar mig själv är till en stor fördel. Många av mina kollegor är nästan dubbelt så gammal och då kan man förstå att många känner sig rent ut sagt slitna. Men, med humana krav skulle det kunna bli bättre.

I vilket fall hoppas jag snart att denna strejk är över!

NotSAS
2007-05-28 09:03

Hej LaPaige,
Kanske har jag med mitt inlägg ovan redan besvarat din fråga. Naturligtvis är det önskvärt och anses inom många yrkesområden vara en självklarhet att få äta sin lunch i lugn och ro.

För många hårt arbetande inom servicebranschen avviker emellertid den krassa verkligheten från de optimala arbetsvillkoren. Jag nämnde sressade busschaufförer utan rast som far mycket illa. En annan kategori är barndagvårdare som ansvarar för kanske 12-13 småbarn i åldrarna 3-6 år. Är det någon som tror att dessa dagmammor sitter ner i “lugn och ro” för att intaga sin lunch?

Dagens samhälle har av bl a framtvingade konkurrensskäl blivit så hektiskt så att människor kommer i kläm och går i väggen. Tyvärr så har även kabinkåren, som är ett utpräglat serviceyrke, drabbats av denna hysteri.

Min uppfattning är att kabinjobbet passar stresståliga, kanske i synnerhet unga fysiskt och mentalt starka individer, som ser jobbet som en erfarenhetsplattform inför annan framtida karriär.

Kanske är det så att ungdomarna hos t ex Ryanair går in i kabinjobbet med just detta för ögonen – en språngbräda till annan verksamhet. Även om många älskar sitt jobb i kabinen så är det kanske så att man efter ett antal slitsamma år får välja sida.

Är det värt priset – att slita ut kroppen i förtid? Är kabinjobbet verkligen ett livstidsengagemang? Orkar man med långa stressiga arbetspass i kabinen när man passerat 50-årssträcket?

Jag vill absolut inte klassa ner äldre människor i kabinen, de gör 100%-igt proffsigt jobb med sin erfarenhet, men orkar kroppen?

Detta fritar på inget sätt arbetsgivaren att följa ingångna kollektivavtal. Båda parter ska följa ett avtal – varför annars teckna avtal?

Så LaPaige, fortsätt kämpa för dina rättigheter som anställd – men glöm inte att uppfylla skyldigheterna i avtalet! Vi som är anställda inom flygbranschen arbetar för våra kunders bästa.

Ibland får vi stå tillbaka från jobbiga krav för vår egen och företagets överlevnad.

En del förespråkar strejk eller lockout istället för dialog – vilket är helt åt helvete! För alla – kunder, ägare och anställda…….

Ps. Fick du nån kram på Mors dag? Annars kommer här en i efterskott……

Blackhawk
2007-05-27 17:25

Flygvärd i SAS Sverige:

“Det här är en onödig strejk, och jag protesterar mot påståendena att arbetsförhållandena är så dåliga. Det är inte sant, säger David Andrén, en i SAS kabinpersonal som strejken handlar om”

Les hele saken her:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=547&a=654606

saken har også kommet til Norge via Boarding.no:

http://www.boarding.no/art.asp?id=26769

spårsnoken
2007-05-27 13:41

Tyvärr är den här strejken knappast bra för någon. I alla fall inte för flygbranschen som får ännu sämre kundreferenser. När t.o.m. storbolag väljer att boka med Ryanair, då har det gått långt.

SAS får ingen bättre ekonomi och inga bättre framtidsutsikter för den här strejken. Risken är stor att man kommer att skära väsentligt i linjenätet efter det här. Vad SAS kommer att behålla återstår att se.

Att strejken kommit lägligt för Ryanair och SJ är klart. Ryanair har skördat många framgångar nu på senaste tiden. Alltifrån att det inte blev någon flygskatt till SAS-strejken nu. Återstår att se om det blir strejk på Ryanair någon gång. Oooops… glömde att Ryanair har ju i stort sett inga fackmedlemmar…

mvh/spårsnoken

NotSAS
2007-05-27 08:44

Hej Notswissair,
Jag delar helt dina synpunkter på globaliseringseffekterna men även din uppfattning om hur både SAS och HTF har svårt att inse att tiderna har förändrats.

Beviset är alla lågprisflyg som poppat upp och där många av de stora lågprisflygbolagen faktiskt överlevt en längre tid. De har anpassat sig efter marknaden/kundernas krav, ett måste i dagens samhälle, vilket inte bara gäller flygbranschen. Otaliga är de företag som blivit frånkörda eller tvingats konkursa just p.g.a. stelbenta och icke kompetenta styrelsemedlemmar.

SAS har mycket att lära men även fackförbunden. Man kan inte i dessa tuffa tider hårdnackat referera till att avtal fungerade utmärkt under en ljus monopolistisk era i branschen. Omvärldsperspektivet tvingar fram en situation som kanske inte passar vare sig SAS eller kabinfolket.

Jag är övertygad om att t ex Ryanair:s personal önskar sig en 20 minuters rast på varje flight för intagande av måltid och byte av blöja. Men marknaden medger inte raster i den omfattning som gällde tidigare.

Det är tufft för många branscher som tvingas till liknande arbetsförhållanden. En kategori är busschaufförer som kör stressiga långpass i stadsmiljö och/eller långlinje. Hur tror ni dessa chaufförer löser problemet när trycket stiger i blåsan? Stannar plötsligt på Kungsgatan eller Essingeleden och lättar på trycket? Nej knappast.

Åtminstone har en kabinanställd tillgång till en toalett om situationen blir kritisk. Kanske alltid nåt att glädjas åt i bedrövelsen.

Alla önskar säkert att hårt slitande kabinpersonal hade bättre arbetsförhållanden. Men, men, men – till syvende og sist – är det ekonomin som styr.

Även om passagerarna ömmar för personalen så skulle en förändring av arbetsvillkoren motsvara en lönehöjning på cirka 25 procent över tre år. Detta slår direkt på biljettpriset och då är det inte lika kul längre – för “marknaden”.

Låga priser lockar resenärer. Ävenså på LIDL eller NK:s rea. Människor fungerar så. Om produkten är framställd under obekväma arbetsförhållanden syns inte alla gånger.

Kanske SAS skulle börja med tydlig varumärkning? Grönt bränsle? Grön tillverkning av uniformer utfört av svenska arbetare med kollektivavtal? Flygplansdäck tillverkade utan inblandning av ämnen från gummiträden i regnskogen?

Var går gränsen för paxens vilja att betala extra för miljö och arbetsförhållanden? Kanske 10 spänn extra för ett anständigt krav på toalettbesök? Kanske 30 spänn dyrare biljett för plantering av ett gummiträd.

Personligen betalar jag gärna 500 kronor mer för personalens välbefinnande. Men alla kanske inte har denna möjlighet. En familj på fyra. Tvåtusen extra.

Nej, jag tror de tar Ryanair istället. Pengarna talar och styr.

notswissair
2007-05-26 17:35

För ett par år sedan lämnade jag SAS efter många år som pilot. Jag vet vilken usel personalpolitik som fördes och är medveten om att kabinpersonalens hårda slit och försämringar i avtalet. Nu flyger jag för ett kraftigt expanderade asiatiskt bolag och ser strejken från ett internationellt perspektiv.

Vill man ändra något måste man utgå från sanningen och verkligenheten som den är, även om den är obehaglig.
Min version av verkligheten är som följer,
Att jobba i kabin gör man ett par år medan man är ung och vill se världen. Thai, Cathay, Singapore, Asiana, Emirates CC kostar under hälften av SAS CC inga försäkringar eller pensioninbetalningar och dom flyger otroligt mycket. Lediga dagar är på intet sett heliga utan man ställer upp när bolaget ringer om man inte vill ha sparken.
De lokala bolagen som Dragon, Jet, Tiger flyger ännu mer till ännu lägre löner.Trots det är det många sökanden. SAS skulle också få många sökanden om man annonserade. Att man inte pratar det lokala språket bryr sig kunderna inte om. I Europa så använder sig Ryan av samma taktik med framgång. I det stora Lufthansa tar man med sig matsäck, crewmat är ett okänt begrepp. 11 lediga dagar per månad varav man kan flytta 5 till andra dagar således bara 6 planeringsbara dagar i månaden.
Samma mekanismer som gör att SAS kabin personal handlar så mycket på stoppen i Peking, New York och Bangkok samma mekanismer styr SAS kunder. Man tittar hur prisvärt saker och ting är, inte efter vad som är rättvist och fair play. För då skulle man inte handla dunjackor i Kina utan köpa jackor producerade i Sverige till justa villkor. Jag kan lova att HTFs förhandlare har kläder och andra saker från låglöneländer producerade med i svenska mått orimliga villkor. Dra paraleller med alla sömmerskor i Borås som miste sina jobb trots att de var duktiga och lojala. Kunderna svek och köpte kläder från folk som sydde 14 timmar om dan med en dagslön på 10 kr. Anders Ehrling är ingen ond person som vill vara slavdrivare men han måste förhålla sig till verkligheten och vad kunderna tycker är prisvärt. Om jag vore svensk cabincrew skulle jag inse att yrket är dött som livstidkarriär, jobba ett tag sen byta jobb. Men hur säger man till en grupp? “ni är ganska lätt ersättningsbara trots att ni är duktiga,trevliga och lojala” utan att var omänsklig?Globaliseringsekonomin bryr sig inte om mäniskovärde för även om man är utbytningsbar på arbetsmarknaden så ska man ha kvar sitt mäniskovärde. HTFs krav hur rättvisa de än är tycker jag är verklighetsfrämmande därför det inte inser att det är kunderna som avgör vad som är prisvärt inte Anders Ehrling.Så det är en konflikt mellan svensk syn på arbetsrätt och justa villkor mot globaliserngen. Givetvis önskar och hoppas jag det vore på ett annat sätt men det är nog bara en önskedröm, globaliseringen är här och har vunnit sina andra strider,se bara på Erikson som flyttade i stort sett hela sin produktion.

La Paige
2007-05-26 16:31

NotSAS,

Är inte av ovannämnd åsikt att man inte kan fatta rätt beslut om det skulle uppstå en situation då man endast ätit ett äpple under dagen. Betvivlar att man lägger sig och sover om flygplanet kraschar eller skulle behöva utföra en nödlandning. Dock förstår jag ATS budskap och det stämmer.

Men, besvara denna fråga, som ett exempel på en punkt som försöker förbättrass. Anser du att det är riktigt att man inte ens ska få kunna sätta sig ned och äta sin lunch i lugn och ro då man varit ute och flugit, ibland upp till tio timmar i sträck? Någon gång för all del. Men detta är inget undantag utan snarare en regel vid SAS där det pågår hela tiden. Dag efter dag.

Ursäkta om jag blandade ihop dig med flyfish men hade mina aningar! Du må vara en knäppgök.. men en charmig sådan! Kram!

ATS
2007-05-26 10:42

Hoppas du inte jobbar i flygbranschen NotSAS, där försöker vi nämligen hålla en HÖG flygsäkerhet. Jag vill inte gärna att ” agnarna skiljs från vetet” på någon flygning där jag sitter eller någon nära mig. Men jag vet ju en som gärna sitter där!! Hoppas du får några talanger på din flygning, annars kan du få problem.
O du, vet du ens vad “infantil” betyder.
Tjing!

KJ8337AN
2007-05-26 09:48

Nu håller jag helt med dej, NotSAS!…Inte ofta jag gör det här!
Glad Pingst på Er alla.

NotSAS
2007-05-26 08:04

Till ATS, LaPaige, NotRyan m fl,
Låt mig först kommentera ATS infantila inlägg om att endast ett äpple i magen skulle äventyra säkerheten vid ett krisläge.

Vid en som du säger “nödlandning i slutet av arbetspasset” skulle personalen inte orka utföra nödvändiga räddningsinsatser just pga av fastande mage. Jag tror att jag skrattar ihjäl mig. Så barnsligt!

Om du bara visste vad människan kan utföra när lågorna slickar dig i baken. Adrenalinet ger dig otrolig kick som pressar kroppen till det yttersta. Nu gäller det överlevnad vare sig du har bara ett äpple eller en numera populär måltid som bantningslunch med yoghurt och några kolhydrater.

Det är nu talangerna kommer fram. Det märks vilka som är väl tränade för räddningsaktioner i flygplan. Det är när det verkligen är kris som man ser vilka som lärt sig vad krisledarna tjatade om på kursen.

Inte om man har ett äpple eller inte i magen. Har du aldrig gjort militärtjänsten och levt på pansarkex och vatten i sex dagar? Trots det ska man vara skärpt och köra stridsvagn med exploderande minor runt vagnen. Det är då agnarna skiljs från vetet.

LaPaige kan du inte sluta blanda ihop mig med vissa andrasignaturer här på forumet. Jag vill vänligt men bestämt uppmana dig till denna beskyllning som får mig att framstå som en knäppgök med dubbla identiteter. Må så vara att jag uppfattas som en knäppgök men anklaga mig inte för att köra med dubbla budskap.

Det samma gäller för NotRyan. Sluta blanda ihop mig med flyfish!

Vill önska alla en trevlig pingst.Hoppas att strejken blir kortvarig och att parterna blir nöjda.

La Paige
2007-05-25 17:06

NotRyan,

Bryr mig heller inte om vad dem, eller han, säger. Också kul att höra det du säger. Fick också bra respons av flertalet passagerare denna morgon.

Antar att AE inkluderar deltidsanställda och sjukskrivna i den summan. Då får man naturligtvis ett lägre mediantal.

ATS
2007-05-25 16:48

Känns som man missat en viktig sak i hela debatten. Visst är det väl så att kabinpersonalens huvuduppgift är att sköta säkerheten i kabinen och ansvara för t.ex. en utrymmning i händelse av nöd.

Alla ni som reser o gnäller över att man kräver möjlighet till vila och matrast ska heller inte gnälla på personalen om det händer något och t.ex. en anhörig inte hinner av ett plan som brinner p.g.a. att man i kabinen var för trött för att snabbt fatta rätt beslut och göra rätt sak. Vet någon hur fort ett plan blir övertänt om det börjar brinna t.ex. Inte så bra med en nödlandning i slutet av arbetspasset om man bara har ett äpple i magen.

Dom är där för er personliga säkerhet, men det är klart den skiter man väl i så länge det är billigt, tills den dag det händer något, då gnäller man över den dåliga säkerheten. Men hallå!!! Säkerhet är inte heller gratis!!!

NotRyan
2007-05-25 16:47

LaPaige…

Bry dig inte om NotSAS/Flyfish… Han är ironisk mot allt SAS gör och allt dess medarbetare gör…

Du ska veta att de övriga kunder jag pratat med står bakom era krav.

Dessutom är det löjligt att A.E säger att ni har 27 h arbetsvecka i genomsnitt. Den uppfattningen har ju inte jag fått…

Mvh
/P

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500