Primera Air
Jag ska resa med Primera Air(JETX) men är lite konfunderad efter vad man läst här.
Hur seriöst är bolaget?
Vi åker från ARN till Palma på morgonen men kommer inte hem innan natten. Vad händer med planet, står det stilla så länge?
svar
Jodå, någon typ av svar har du fått på båda dina frågor, läs bara ordentligt.
M.a.o: När ni landat på Mallorca så flyger maskinen t/r till någon annan flygplats i Skandinavien, mest troligt någon rätt så liten – detta för att mindre flygplatser inte har underlag för att placera en flygmaskin där, utan istället får “besök” av en maskin som “hör hemma” någon annanstans. Därför är din hemresa lagd så sent på kvällen.
Är bolaget seriöst? Tja, att döma av de artiklar man läser här, från både anställda och utomstående lekmän, så kanske man kan få intrycket att bolaget inte spelar i ligan med de mest seriösa aktörerna – och som någon påstod, om det finns en rädsla för att kritisera den närmaste ledningen så påverkar det i slutändan även flygsäkerheten. Vägen till ett tillbud är lång, men rent flyghistoriskt så är bl.a. sådana här “softa” frågor, där bl.a. intern kultur och kommunikation står på dagordningen, numera en viktig aspekt i det vidare begreppet “flygsäkerhet”. Olyckor har hänt, där det visat sig att bidragande orsaker har varit rädsla för, eller bristen på, en öppen och ärlig kommunikation. Dock inte akut, den direkta flygsäkerheten är säkert acceptabel, så du kan gott sätta dig ombord!
ingen svarade på frågan…
Hej SCCM!
Vad jag förstår följer ni isländska regler vad gäller arbetstid, vilket betyder många fler timmar i luften än vad som är tillåtet om man flyger på ett skandinaviskt AOC. Jag vet bara hur man känner sig när man börjar komma upp på 265+ poäng, även om man är glad och stark… Ni ligger väl en bra bit över 320 poäng – om ni hade räknat sådana – åtminstone vissa veckor. 60tim/vecka airborne – eller stämmer inte det?
Tack CabinCrew, det var det jag ville få fram tidigare.
Om personalpolitiken påverkar er på ett sådant sätt att ni inte vågar framföra kritik till ledningen utan risk för att bli uppsagda skulle jag själv rent spontant göra bedömningen att flygsäkerheten är alvarligt hotad.
För att ge svar på CabinCrew. Vi har stake nog att säga ifrån vad vi tycker! Men så länge flygsäkerheten inte påverkas finns ingen anledning att kontakta Luftfartsstyrelsen! Missnöjet inom företaget handlar enligt mig inte om säkerheten, utan om personalpolitiken!
För att svara på tui’s inlägg; planet står inte på Palma hela dagen! Det går en vända till antingen Oslo eller Göteborg däremellan! Man ligger ute på en trekantsslinga.
Jag anser att man måste ha lite mer kött på benen innan man kan kritisera ett företag gällande flygsäkerheten och seriositeten! Vi som jobbar på JetX / Primera, följer precis som alla andra, alla lagar som finns för minimum vila, hur länge vi får jobba etc. Så det finns inget att oroa sig för! Det vi kritiserar här är hur vårt OP sköts, hur våra crewtransporter, passiva flighter, hotellnätter etc hanteras! Detta är inte skäl nog att kontakta Luftfartsstyrelsen. Det hoppas jag att ni alla förstår! Och inser skillnaden mellan allvaret i det hela! Personalen är oerhört lojala eftersom vi vet att möjligheterna och förutsättningarna finns för att göra detta till ett bra bolag att jobba för! Just nu är det dessvärre inte så och vi får se hur många som orkar hänga kvar ett tag till!
Är det ingen av de som arbetar där som har tillräckligt mycket “stake” för att lyfta luren till Luftfartsstyrelsen och framföra sin kritik?
Att tiga om missförhållanden som man själv tycker påverkar flygsäkerheten tycker jag borde vara straffbart!
Som jag tidigare skrivit tycker jag att bolaget är mycket oseriöst på många sätt. De för bla en personalpolitik som är under all kritik. Detta leder till en missnöjd besättning och som i förlängningen också leder till missnöjda passagerare. JetX/Primera får allt tänka om när det gäller personalfrågor. Jag håller med SCCM i tidigare inlägg att JetX/Primera inte klarar av uppgiften att samordna personalen.