SAS ble tvunget til å gå til Karlstad
på en ARN-OSL flygning i kveld. Masse åske rundt Gardermoen.
SAS’s pilots skal absolutt ha en eloge for sitt beslut, det var nok det riktige. Men, andre plan ser ut til å ha landet i uværet……. Mer info på http://www.nwt.se/karlstad/article1612497.ece?
svar
Det var mycket riktigt SAS och touch and go med en Boeing 737 för nyrekryterade piloter.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/sas-besok-i-karlstad-slutade-snopet
Du kan nå mig på 08 – 11 22 80
Önskar att jag hade telefonnumret till “Bränsle”, han verkar vara en erfaren herre som man skulle kunna försöka komma i kontakt med för att få goda råd i krissituationer ombord. Tänk om man hade den mannens kunskaper. Man skulle kunna revolutionera världen.
Paxen fick nog i alla fall riktigt gött kaffe! Det är ju inget som SAS passagerare är vana vid.
Intressant att vissa här alltså vet hur mycket bränsle resp plan på resp bolag hade ombord. Riktigt kul faktiskt….
Om det är som du säger angående bränslet. Ja då var det ekonomisk planering, som tyvärr inte gick hem denna gång. Jag antar att du vet att bränsle är flygbolagens största utgiftskälla.
Att andra landade i Oslo berodde på att dom hade tillräckligt med bränsle för att vänta till skillnad från SAS och behövde inte gå nån annanstas och tanka, kallas för dålig planering, men inte farligt, men i “sann” SAS anda blev plötsligt piloterna hjältar, det blir kanske medalj som för kaptenen som “landade” i Gottröra!
1. Att andra bolag landade i OSL har inte med saken att göra. De kan ha varit i ett “en-route”-läge där det förväntades en lucka i ovädret. Jag tvivlar på att alla plan som skulle landa på OSL låg sida vid sida….
2. Självklart mellanlandar man då – när kaptenen, dvs “högsta beslutande myndighet ombord” – bestämmer detta på KSD. Precis så som man ska göra.
Vad är problemet för vissa? Kanske att de inte förstår vad flygplan är…?
Håller med pf.
Safety first!
Se vad som hände DY’s dreamliner när blixten slog ner
på Arlanda.
Många dagar i hangaren….
Hade Norwegian eller Ryanair gjort det hade det varit slut bränsle, nödlandning, men nu var det SAS så dom ansvarsfulla och erfarna piloterna landade i Karlstad……………bla, bla, bla