Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

SAS ble tvunget til å gå til Karlstad

Tråden startades av pf

på en ARN-OSL flygning i kveld. Masse åske rundt Gardermoen.

SAS’s pilots skal absolutt ha en eloge for sitt beslut, det var nok det riktige. Men, andre plan ser ut til å ha landet i uværet……. Mer info på http://www.nwt.se/karlstad/article1612497.ece?

Publicerad den 2014-08-04 22:01
Skriv ett svar
Antal svar: 10

svar

Roger Eilertsson
2021-05-12 21:09

Det var mycket riktigt SAS och touch and go med en Boeing 737 för nyrekryterade piloter.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/sas-besok-i-karlstad-slutade-snopet

Bränsle
2014-08-07 07:42

Du kan nå mig på 08 – 11 22 80

TG
2014-08-07 01:04

Önskar att jag hade telefonnumret till “Bränsle”, han verkar vara en erfaren herre som man skulle kunna försöka komma i kontakt med för att få goda råd i krissituationer ombord. Tänk om man hade den mannens kunskaper. Man skulle kunna revolutionera världen.

Lila
2014-08-06 08:06

Paxen fick nog i alla fall riktigt gött kaffe! Det är ju inget som SAS passagerare är vana vid.

myhell
2014-08-05 23:58

Intressant att vissa här alltså vet hur mycket bränsle resp plan på resp bolag hade ombord. Riktigt kul faktiskt….

DC-10
2014-08-05 16:51

Om det är som du säger angående bränslet. Ja då var det ekonomisk planering, som tyvärr inte gick hem denna gång. Jag antar att du vet att bränsle är flygbolagens största utgiftskälla.

Bränsle
2014-08-05 10:36

Att andra landade i Oslo berodde på att dom hade tillräckligt med bränsle för att vänta till skillnad från SAS och behövde inte gå nån annanstas och tanka, kallas för dålig planering, men inte farligt, men i “sann” SAS anda blev plötsligt piloterna hjältar, det blir kanske medalj som för kaptenen som “landade” i Gottröra!

myhell
2014-08-04 23:01

1. Att andra bolag landade i OSL har inte med saken att göra. De kan ha varit i ett “en-route”-läge där det förväntades en lucka i ovädret. Jag tvivlar på att alla plan som skulle landa på OSL låg sida vid sida….
2. Självklart mellanlandar man då – när kaptenen, dvs “högsta beslutande myndighet ombord” – bestämmer detta på KSD. Precis så som man ska göra.
Vad är problemet för vissa? Kanske att de inte förstår vad flygplan är…?

PS
2014-08-04 22:08

Håller med pf.
Safety first!
Se vad som hände DY’s dreamliner när blixten slog ner
på Arlanda.
Många dagar i hangaren….

jaja
2014-08-04 22:04

Hade Norwegian eller Ryanair gjort det hade det varit slut bränsle, nödlandning, men nu var det SAS så dom ansvarsfulla och erfarna piloterna landade i Karlstad……………bla, bla, bla

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500