Nervös inför flygpsykologiskt lämplighetstest
Hej! På måndag ska jag på flygpsykologiskt lämplighetstest och har ingen aning om vad de kommer testa mig på. Lite tips om vad jag bör tänka på och så hade hjälpt. Har absolut ingen aning om hur det fungerar eller hur lång tid de kommer ta. All hjälp hade jag varit väldigt tacksam för 😀
svar
Jag förutsätter att det är en YH-utbildning du ska söka. I så fall är kostnaden ingenting jämfört med att själv bekosta en utbildning.
Är det någon förresten som vet om det bara är att betala och testa igen vid ett misslyckande? $$$
Var ska du göra testet? Jag fick min OK-stämpel i baken hos SIAP och tycker att informationen på deras sida var tillräcklig inför testerna. Dessutom finns flera trådar här på Flygtorget inom samma ämne att läsa igenom. I övrigt tycker jag att tidigare inlägg innehåller bra tips.
Hoppas du är väl insatt i vad det är du strävar emot.
Lycka till!
Jag har aldrig gjort något psykologiskt lämplighetstest och sitter idag som FO med 8 års efrarenhet och 5000h på A320 anställd hos ett skandinaviskt bolag!
För nya piloter eller folk som vill bli pilot kan jag ge rådet: erfarenhet kan kompenseras med kunskap, till en viss nivå. Ju mer pålästa ni är, desto högre chans har ni att lyckas! Läs allt ni kan hitta, sedan läser ni det en gång till och tro inte att det räcker inte med att plugga in svar till frågor för att klara proven och sedan tro att man lyckats…
när man kommer till intervju så skiter bolagen blankt i vilken score du fick på något prov för ett år sedan eller vart du gick din utbildning, man tittar på vad du kan just nu och testar därefter!…
Tack för hjälpen.
De flesta skolor kräver att man har ett godkänt flygpsykologiskt lämpighetstest för att ens kunna söka till trafikflygarprogrammet.
Håller fullständigt med B och J.B.. Tro mig när jag säger detta! Jag vet en (Mig själv) som klarade SIAB men flunka på Korean.Det jag vill säga till er alla nya är att läs B och J.B det är klock rena inslag.Glöm inte heller att de flesta bolagen idag har olika typer av pysko test evaluation och ingen är likadan.
SÅ vad göra?
1. Spar pengarna,skit i att göra lämplighets testet,det ger dig varken bu ler bä.
2.När du är klar och skall på intervjuv köpt testprogrammet på nätet,Ta reda på så mycket du kan om frågebanken (exempel,det finns tom böcker som How to pass your EK exam) pprune.com fnns mkt info och även på smartcockpit.com.Bara tanka ner och VAR FÖRBEREDD,(PÅ LÄST),SWITCH ON;O LÅG PROFIL det funkade för mig.
precis, bortkastade pengar…
en vän gjorde testet och blev rekommenderad att inte bli pilot, hen sitter idag som kapten på av de finare bolagen…
Varför? Bolagen bryr sig inte ett dugg om detta. Rent slöseri med pengar.
Jaha, dags igen! Dessa trådar om, hmm, “flygpyskologi” har dykt upp i semestertider flera år i rad nu. Uppenbarligen svårt att hitta “kandidater” som är villiga att betala många sköna tusenlappar för ingenting.
Göra reklam för sin verksamhet i forum är inte speciellt ovanligt. Som vanligt så utger man sig som en orolig aspirant, sedan skriver man själv ett eller ett par svar om hur förträfflig den egna verksamheten är. Allt sker naturligtvis under signaturer som inte kan förknippas med den egna verksamheten. Om marknadsföringen är förknippad med detta bedrägliga beteende, hur tror ni då att resten av verksamheten ser ut?
Göd inte dessa flygbranschens charlataner! De tar era pengar och ni får absolut ingenting tillbaks!
Var inte orolig!
Gå dit med inställningen att du vill veta om pilotyrket är något för dig.
Som du säkert redan vet så är det inget prov/test som man läser på eller direkt förbereder sig för.
Det är klart att det kanske går att manipulera men det är inte tanken, och det kan nog falla ut sämre om man försöker.
Jag var 20 år när jag gjorde mitt test och jag var ganska snurrig efteråt med många tankar i huvudet på hur det gick o.s.v. Gör ditt bästa utefter din förmåga och försök arbeta lugnt och metodiskt.
Lycka till och kanske är du framtidens pilot.
Ät och sov ordentligt dagarna innan. Gå dit helt förutsättningslöst och gör ditt bästa. Fungerade för mig.