Efter Svenska Direktflyg AB
Nu har det gått ett tag sedan nedläggningen av flygföretaget och upp startandet av flygreseföretaget.
Många piloter blev av med jobbet och konfronterades med en livssituation av dess like.
Allt beroende på löner och anställnings avtal.
Min fråga är. 1.Hur kan man hyra/leasa in 2st flygföretag samtidigt sälja biljetter och gå med vinst?
Det kan inte finnas en möjlighet att det är ett billigare alternativ då leasingföretaget AIS och Avies också vill ha bra vinst.Piloterna på dessa bolag måste ju ha lön,traktamente,hotel, perdiem etc…och företagen Avies/Ais vill ju tjäna stålar..
Är det ngn som kan upplysa hur detta kan vara en billigare lösning,förutsatt att flygmaskinerna inte längre ägs av ägaren via ngt holdingbolag hyrs ut till flygföretagen? Även om så skulle vara fallet så kan det inte vara billigare än att ha sina anställda kvar.
-fast sedan är det ju hatet gentemot sina drängar och uppskattningen från kollegorna från det runda bordet.
svar
Det är tråkigt,väldigt tråkigt att höra att AIS och Avies kör p2fly.Man kan undra vilken dåre pröjsar för en jetstream rating idag? Hmm,låter helt galet,men den siste idioten är inte född.
Att man kringår service underhållet är beklämmande.Visst är det märkligt att maskinerna bara går sönder på hemresan och aldrig till destination. Vanligt förekommande,men det finns bolag vars maskiner får massor med anmärkningar just före en C-check…Att T.S inte gör fler ramp checks är märkligt.Att skit blaskan Aftonbladet inte skriver om p2fly och flygtrafiken med gamla maskiner i bedrövligt skick är ännu märkligare!
Ja de säljer linetraining, du står för typutbildning och hela rasket.
Resterande piloter får mycket låg lön. Det fifflas fram och tillbaka. Du kan läsa någon av Avies tre(!) haverirapporter för att skapa dig en bild.
Att driva säker flygverksamhet kostar pengar. Pengar Direktflyg inte är berädda att betala. De tar gärna pengarna men överlåter ansvaret till någon annan när någonting allvarligt inträffar. Trist att ett tidigare säkert bolag har gått ner sig såpass.
Jo för att de flygbolag som Direktflyg kontrakterar bedriver s.k. pay2fly verksamhet, d.v.s. piloterna betalar en stor summa pengar för att arbeta och få ihopa flygtimmar. Detta är inget annat än ren och skär prostitution. Det är sådant som SPF försöker att motverka. Sedan har vi även maintenance-biten. Det har väl inte undgått någon de antal tekniska incidenter som drabbat Avies den senaste tiden. Sköter man inte sitt underhåll kostar det heller inga pengar, åtminstone inte fram till en allvarlig olycka händer.
Jo,men även om varje dräng skulle få 40tkr/mån plus,plus säg 75totalt, så kan det fortfarande inte va dyrare än att ta in AIS,och Avies?
Vad tar de per blocktimme?
De lär ju inte flyga gratis.Dessutom så ska piloterna också ha lön o plus,plus,Jag har svårt att tro att deras löner är 1/4 av H.S och om även så skulle vara fallet så vet vi alla var de stora utgifterna finns och det är inte lönerna.
Näe , ja lutar fortfarande åt riddarna av det runda bordet. (flygets motsvarighet till Bilderbergsgruppnen)
Lönerna i kollektivavtalet är förklaringen. Har du sett hur dessa ser ut? Det är för stor kostnad mot bakgrund av det biljettpris bolaget kan ta ut. Ganska enkelt egentligen.
Svaret heter SPF -Svensk Piotförening. De avtal de kräver omöjliggör regionalflyg i Sverige med flygplan under 30 pax. Det är verkligheten.