En fråga om landning i HÅRD vind:
Jag såg för ett tag sen en video från en MD80 cockpit (hittar inte filmen just nu igen) där kaptenen använde hårda tag om “ratten”. Han drog den ordentligt till sig, sköte den hårt ifrån sig, vänster, höger etc, allt för att vara på rätt läge under de sista minuterna innan landning. Jag blev förvånad att planet trots detta eller kanske pga detta, tycktes ligga stabilt i luften tills landing. Det såg ut som han fick en svettig landning… MEN hur lär man sig hantera tekniken så?
svar
@B Jag misstog mig, självklart du har rätt.
John Joseph, trampade jag på din orgeltrampande tå? 🙂 Att dra i spaken åt alla håll och kanter (stora utslag fram, bak, vänster, höger varje sekund) tyder på att man inte vet vad man gör. Visst skiftar vinden, men ta det lite lungt, vänta och se, man behöver inte korrigera hela tiden.
PS Jag flyger mycket i Nordnorge, det går alldeles utmärkt.
@ J.B.
Jag kom inte på något bättre i all hast, förutom trimroder. Det kanske inte finns någon bra svensk beteckning.
@ DC-10
Lateral Control (Ailerons)
Control column wheels are used for lateral control.
Control wheels are cable-connected to an aileron control tab, and linked together
by a torque tube arrangement that causes both control wheels to move together.
Should any part of the system between the torque tube and the control tab become jammed, either wheel can drive the unjammed aileron tab cable system with application of approximately 50 pounds of pressure at wheel rim.
Aerodynamic forces on the control tabs move the ailerons. The ailerons are
cable-connected in a manner that each aileron must respond to movement of the
opposite aileron. Each aileron contains a trim tab that is cable-connected to the
pedestal trim knob. Aileron lateral control is augmented by flight spoilers
operating in proportion to control wheel displacement and/or speed brake input.
Hmm, blir väl tyvärr att märka lite ord här, men höjdrodret på MD80/DC9 (och BAe146?) manövreras väl inte av ett “lättroder”. Vill minnas att termen på tillverkarens originalspråk är “control tab”. Skall man använda svenska, och det skall vi väl göra i möjligaste mån, så kanske termen “styrroder” är ett bättre val. Bara mina två centimos 😉
@B. Som kuriosa, på MD-80 är det endast höjdrodren som manövreras med lättroder.
Skev och sidroder med hydraulik.
Tack för svaren!
@ pilot 2
Jag vet inte var du flyger någonstans men det finns många faktorer som gör att vinden ändrar både riktning och styrka. Terrängen är en faktor, termik en annan och att flyga under ett CB ett tredje exempel. I den digitala världen (hemma vid datorn) kanske dessa fenomen inte existerar, men i verkligheten gör de det! Testa att landa på en flygplats t ex i Nordnorge, på Shetlandsöarna eller i Alperna så kanske de förstår!
J.B. Haha orgeltrampare var en bra benämning. 🙂
Att rycka i rodren som en galning, fram, bak, vänster, höger, osv är en felaktig teknik visa piloter har. Såvida inte vinden verkligen ändrar riktning åt alla dessa lägen.
Oftast kommer vinden från ett håll, att dra spaken i alla andra lägen är bara dålig teknik.
Varje flygplan har begränsningar i maximalt tillåten sidvindskomposant. Det som begränsar är flera faktorer, och en av faktorerna är det får inte blåsa mer än att en vanlig linjepilot skall klara av landningen utan några som helst inskränkningar i säkerheten.
Nu finns det emellertid en del (även piloter med tiotusentals timmar!) som har en tendens att överkorrigera när det börjar blåsa lite. På video ser det dessutom väldigt dramatiskt ut. Normalt ett nybörjarmisstag, men det verkar som en del aldrig lär sig. Tyvärr! Har fått berättat för mig av en pilotgeneration som dessvärre snart inte finns längre, att de på 50-talet gick de under benämningen “orgeltrampare” 😉
Hur lär man sig cykla? Kanske inte den bästa jämförelsen men att landa ett flygplan är ett hantverk som man lär sig genom att öva.
Som kuriosa kan jag nämna att på MD80 så är det inte så att rodren flyttas med hjälp av hydraulik (servo) utan när man vrider eller drar i ratten så är den via vajrar kopplad till ett lättroder som i sin tur flyttar aktuell roderyta genom aerodynamisk påverkan. Lättrodret ser ut som ett litet roder på det stora rodret och lättroder finns på både skev- och höjdroder på MD:n.
Att flytta roderytorna med hjälp av lättroder är mindre effektivt än med hydraulik och för att kompenser detta gör man i MD:n mycket större och snabbare rattrörelser än i t ex en B737 som använder hydraulik.
Förlåt, glömde bort frågan.. Svaret är ERFARENHET. Någon enstaka juniora piloter (med ett par tusen timmar) klarar av det. Har sett några få unga piloter göra detta och samtliga var aerobaticpiloter.
Jag är bara en kabinhäxa men en hård landning är INTE en dålig landning när det blåser friskt. Enda alternativet känns som att stanna på marken.