Dash igen
För ett par timmar sen var det dags igen.Dash8 fick fel på landningstället och landade i Vilnius istället för Palanga dit det skulle.Fyra tillbud på fyra dagar.Dags för flygförbud antagligen.Det är väl många “isolerade händelser” kan tyckas.
svar
Vaknade du nu Karl?
Trist.
Ja, utan pax och med begränsad besättning och bara från de fält där maskinerna står till CPH eller ARN
Tja,nån “isolerad händelse” kan man knappast kalla den.Förutom SAS så minns man ju hur ANA åkte kana med noshjulet inne och senast var det väl Jeju Air som råkade ut för att stället inte kom ut.I dagens Metro står det följande:
“Danska luftfartsmyndigheten SLV vill häva flygförbudet för SAS Dash 8-planen idag.””-Med hjälp av en låsningsanordning ska man flyga med landninsställ ute under flygningen””,säger Thorbjörn Ancker vid SLV.”
Kan det verkligen vara sant?
Att flygplanstypen inte sattes på backen redan efter första olyckan i helgen beror på garantier från flygplanstillverkaren Bombardier om att det rörde sig om ett specifikt fall som det inte fanns anledning att misstänka skulle behöva ske igen.
Bombardier har nu gått ut med rekommendationer till alla operatörer av flygplanstypen att inspektera landningsställen på samtliga Dash 8 Q400 vars landningsställ varit med om mer än 10 000 starter och landingar (Cycles), motsvarande ungefär fyra år i trafik.
Ingen trafik bör förekomma med flygplanstypen innan detta arbete är utfört.
Totalt finns det ett 60-tal flygplan av den här typen i världen som har utfört mer än 10 000 landningar och starter.
Sammanfattning av olyckan med SK 2748
SK 2748 från Köpenhamn till Palanga drabbades 12 september, av tekniska problem på väg från Köpenhamn till Palanga i Litauen.
Flygplanet, en Dash 8 Q400 med registreringsnummer LN-RDS, flögs efter det att problemen uppstått istället till Vilnius där olyckan skedde vid landning, klockan 01:36 lokal tid. Anledningen till valet av Vilnius som landningsplats var att landningsbanan där är bättre ur säkerhetssynpunkt.
Flyget lämnade Köpenhamn 21:45 och skulle ha landat i Palanga 23:50, lokal tid.
Olyckan var av samma karaktär som den som inträffade i Aalborg i söndags, det vill säga; höger landningsställ gav vika i samband med landningen.
I och med att kaptenen i samband med landningen hade stängt av höger motor begränsades skadorna på flygplanet.
Det nordiske luftfartsvesenet (SLV) har utstedt flyforbud for alle de 33 Dash-8-Q-400 flyene til SAS.
Den kanadensiska tillverkaren Bombardier har dessutom bestämt att alla flygplan av typen Dash 8-400 ska beläggas med flygförbud, uppger Ritzau. Orsaken är de senaste dagarnas olyckstillbud.
Källa: VG / Aftonbladet 2007-09-12
Söndags LN-RDK och inatt LN-RDS.
Tack för länken.
Någon som vet reg på kärran i söndags och den inatt?
Den i Kalmar var LN-RDA
På Bombardiers hemsida finns de här 22 stycken:
SAS har själva ställt in sina flygningar med Dashen och Bombardier (tillverkaren) rekomenderar att alla Dash med över 10 000 landningar blir grounded.
Är det någon som vet vilka mer än SAS Group och ANA som flyger denna typ?
Så har jag också uppfattat det,att det var SAS själv som ställde in trafiken med sina Dash.
Flygförbud?
Jag tror att det är SAS som har stoppat flygningarna med DASH 8-Q400 inom sina bolag
flygförbudet är ett faktum…
http://www.dagensps.se/article.aspx?articleID=31004&categID=93
flygförbud på dashen…
http://www.dagensps.se/article.aspx?articleID=31004&categID=93
Räknade med de 2 försöken till Prag från Kastrup.Att räkna dem som tillbud var kanske o ta i…
4? Hur får du 1+1 till fyra?