SAS varslar ett hundratal på Arlanda
En överenskommelse från september blir nu verklighet.
Källa DI
svar
Ja, typ, med tanke på att alla vill åt kunder och pressar ner priserna så blir det lite så.
man är så många gubbar som kunden betalat för. konstigt vore det annars. ska man tolka det som att era chefer skriver slavkontrakt med bolagen?
Det är väl snarare tvärtom? Vi på menzies och aviator jobbar på trots att dom på SGH har det bättre, hade gubbarna på SGH rampen fått vara på menzies eller aviator en enda dag så hade du fått se på någon som gnällt.
Du skulle sett i somras, hela dagarna satt en sas gubbe där bak på sin truck, varenda dag, samma ställe hade han parkerat på. Solade och läste tidningen, snacka om överbemanning. Mycket underligt att dom behöver dra ner på personal. Detta är på ARN, hur det ligger till på andra stationer vet jag inte.
Men vad ni hos Aviator och Menzies verkar gnälliga! Jopbbar för SGH på annan ort än Hufvudstaden och det är ingen dans på rosor och hängande i truckar osv. Här gäller fullsmetad dag med sysslor. Okej för mig, då jag är van vid det. 🙂
Poängen är att Ni inte ska vara så missunsamma ifall någon annan råkar ha det bättre än er. Skulle inte du själv uppskatta ifall ni kunde vara två uppe på en highloader, ifall en, eller flera burkar kör fast? Det kanske är fräckt att jobba ensam uppe på highloadern, vad vet jag?
Gnäll inte så, utan verka för ett bättre klimat för alla ute på rampen, med en bemanning som är långsiktigt hållbar både för kropparna och företagen.
SAS har t.ex. två personer på lyft på sina 330, såg sist idag. Vem fan har en lyxen att ens ha två highloaders till 1 kärra? Sodexo folk som hjälper att riva. Här är standard 1 person per 2 ton. Sluta snacka skit, jag sätter en månadslön utan att blinka på att SAS har mer folk på sina kärror än Aviator/Menzie.
Och ja, personalen kommer dras ner.
Jo för det brukar ju stå sas på cateringpersonalens och tankkillarnas jackor och västar. Kan det vara så att du jobbar på sas? 🙂 kan du säga att jag var fel när jag säger att sas har mer personal på varje kärra? Att dom har onödigt mycket utrustning och att sodexo ej brukar stå i sortan och riva bagage, isåfall kan du ju ge mig ditt nummer så skickar jag gladeligen lite bilder till dig
Varför kasta så mycket skit? Det är ju inte en siffra rätt, i det du skriver! Fast, du kanske räknade in tankning, catering och någon som råkade köra förbi i din kalkyl? Tönt!
Det är väl bara att titta ut så ser du ju dina bevis. Menzies och aviator vänder kärror på 2-3 man medans sas gnäller hos facket om dom inte är minst 6 pers.
Skitsnack. Finns inte en enda fakta som talar för att överbemanning existerar.
Jag vill bara skriva till er alla och framförallt den person (troligen norrman då han stavar uselt på Svenska) att om du fortsätter ta andras nick och skriver i dem så blir här säkert inloggning på denna sidan snart. Kan för övrigt säga att det syns väldigt tydligt när det sker. Hoppas moderatorn kan blockera dig helt.
Re Pf. Helt klart att det inte är slut med uppsägningar på SAS. Jag kan tänka mig att SAS ledning tittar på bolag som Norwegian och “benchmarkar” dem för att se hur mycket personal som behövs för att hålla plan i luften. Även hur mycket de får kosta. Ska Kjos fortsätta pressa priserna nu (något som jag anser vansinnigt) så måste SAS effektivseras mer, och SAS har att ta av. Det måste finnas ett läge där det gå att tjäna pengar. Kjos kan ändå inte köra SAS i konkurs. Han blottar sina svagheter. Men man kan säga att han hjälper SAS att trimma bolaget.
SGH är välidgt överbemmanat på Arlanda, kommer dras ner med. Rykten går om att ta in ännu mer bemanning i peak och minska på personal.
Spelar ingen roll om man satsat på Arlanda under peak!
Bemanningsföretagen utnyttjar folk allt mer!
Att jobba halva dagen tidigt på morgonen sen få åka hem och komma tillbaka senare på kvällen ser inte jag som en arbetsdag utan snarare som två!
Vad spelar det för roll när man inte ens får bra betalt för en heldag så man klarar sig?
Jag jobbar på arlanda på ett annat handlingbolag och ja, jag kan se skillnaden mellan mitt företag och SGH. Dom har sjukt mycket mer folk, sjukt mycket mer utrustning, räcker med att åka ner i sortan så står där 15 SGH-truckar, dom har andra företag som gör skitjobbet åt dom (sodexo). Och då är dom ändå det företag som gnäller mest av alla, dom har ju för fan resurser som sitter hela dagarna i en truck och läser tidningen och väntar på att kanske behövas någonstans.
The Ramp: Ta en titt på GOT, det har varit underbemannat runt två år på SGH nu, kärror går tomma osv, men det vet väl de flesta här redan!
Tycker själv det är helt sjukt. Det är tydligen rekryteringsbehov på tjänstemän. Och som någon tidigare skrivit så hade vi lätt klarat av arbetet utan några kostymnissar som smyger runt i korridorerna!
Det är lastarna som gör arbetet, tänk vad mycket pengar dom hade sparat på att inte ha folk lallandes i korridoren. Jag pratar mest för GOT nu, men känns som om det är nåt liknande på Arlanda.
Spelar inte så stor roll om just SAS ökar på ARN när man tappat så mycket kunder på handling. Nu skall man skära ner på personal men alla blårockar “jobbar” vidare. Hälften av alla pappersvändare som gömmer sig på rampen kan man avskeda på stört! Man skulle inte märka någon skillnad oavsett i produktionen.
Hade SAS satsat mer på arlanda så hade mer personal behövts och inte enbart under några få peak tider
Folk skiter väl i vilka det är som skruvar på flygetyget, bara det är billigt och att kaffeflickan pratar svenska (knappt det det äns längre).
Bönräknarna jublar för nu slipper det betalas dyrt för något som man kan få billigt på andra sidan pölen. Kvalitet räknas ju inte längre. Undra va det blir för ljud i skällan när kontorstjänsterna outsourcas så fort det bara går utan att någon drar i bromsen.
är det verkligen SAS anställa dom får gå eller socialt dumpade sodexo som gästspelat i sorten som får gå?
Till Den Kloke.
Vad får dig att tro ditt yrke är säkert?
Idag är det ett allt för tunt regelverk för att kunna stoppa bemanningsfirmor.