Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Nytt flygbolag till Ö-vik.

Tråden startades av Dylan

Peter Forsberg och andra intressenter är på väg att bilda flygbolaget Höga Kustenflyg. De tänker flyga från Ö-viks flygplats 6-8 ggr/dag.
Hur kommer det här att slå mot SAS, vissa tror att SAS kommer att dra sig ur Ö-vik. Även om det här är tänkt som ett komplement.

Publicerad den 2007-11-07 03:43
Skriv ett svar
Antal svar: 19

svar

spårsnoken
2007-11-07 03:43

Det finns idag ett överskott på pengar som söker investeringsobjekt. Att en del då hamnar på tvivelaktiga satsningar inom flygbranschen är helt naturligt. Det är en del av en öppen marknadsekonomi helt enkelt. Det vore fel att hindra det. Låt dem föröda sina pengar om det nu är så.

mvh/spårsnoken

Mats S
2007-11-05 19:17

Jag kan inte förstå hur man kan tro att en station vid Kramfors flygplats kommer att få någon betydelse för Ö-viksbornas val av flygplats. Detta får lika liten betydelse som tågtrafiken till Umeå. Endast om tågets tider skulle stämma perfekt skulle det bli en tidsvinst jämfört med bilen. Botniabanan kommer helt enkelt inte på långa vägar att få en så tät trafik att tåget blir ett alternativ.

När Kramfors får tågförbindelse med Stockholm kan man dock tänka sig att flyget kan tappa pax om nu tågets restid blir någorlunda konkurrenskraftig.

JohanPohan
2007-11-05 16:31

Det där förbättrar kanske för all flygtrafik? Om inga tåg går får man hitta ett annat sätt att resa. Bil, buss eller flyg. Som jag fattar det blir det ingen traffik över huvud taget på hela bottniabanan om ådalsbanan inte rustas och byggs iordning som planerat.

Dylan
2007-11-03 20:33

Nu kommer en sak som förbättrar för Höga kusten flyg.
http://allehanda.se/avdelning/kramfors/15791

Skyline
2007-10-24 07:31

Höga Kusten Flyg kommer att anställa CC med basering ARN och OER. I OER kommer även värdinnorna/värdarna att ta hand om markservicen bokning, incheckning etc. Golden Air kommer att flyga med en SF2000.

Mats S
2007-10-24 07:26

Endast om tåget ankomst skulle passa perfekt med flygets avgång skulle man tjäna tid att välja KRF för OER vid resa från Ö-vik. I de allra flesta fall skulle OER ligga betydligt bättre till. Har även svårt att tro att pax från Ö-vik skulle välja KRF framför sin egen flygplats. Inte heller från Sundsvallsregionen finns någon anledning att välja KRF. Endast charter eller lågprisflyg skulle locka pax utanför Ådalen. Visst har trafiken ökat i år men det är ju från en extremt låg nivå. 1990 hade KRF över 100 000 pax. Jag tror aldrig man når över 30 000 pax igen.

JohanPohan
2007-10-22 16:19

Om Kramfors får en station är kanske möjligheten för utökning av tidtabellen inte är omöjlig, det skulle kanske leda till högre antal passagerare. Så som det ser ut idag har Kramfors ökat med 25% under året och nu om en vecka utökas traffiken igen med MD8X ARN-KRF-GEV.

011430121
2007-10-22 12:52

Vem/Vilka skall sköta mark servicen?
i Örnsköldsvik och på ARN åt det “nya” bolaget.
Jag tror att det blir JZ som blir förloraren, i denna överetablering.

Rwyclear
2007-10-21 14:29

Sverigeflyg har egna flygplan som dom använder på många av sina linjer. Sverigeflyg äger flygbolaget Avitrans som flyger allt fler av Sverigeflygs linjer.

Mats S
2007-10-21 09:48

Ja det kan man fråga sig. Jag är förvånad över att Höga Kusten Flyg väljer ARN istället för BMA. OER-STO har ca 30% transfer vilket är relativt högt men betydligt lägre än t ex SDL-STO där siffran är över 40%. Höga Kusten flyg kommer knappast att kunna konkurrera med SAS när det gäller transfer utan får sikta in sig på lokalt resande och då är ju BMA ett attraktivt alternativ.

Även om KRF får en station så tror jag inte man lyckas locka några pax utanför Kramfors och Sollefteå kommuner. Flygutbudet är ju minst sagt skralt med endast två dubbelturer till ARN. Enda sättet att få pax utanför Ådalen är charter eller lågprisflyg. Tror inte någon charterarrangör skulle välja KRF före SDL eller OER och att få lågprisflyg med Ryanair eller liknande skulle förmodligen kosta en hel del i form av olika subventioner. Jag tror att KRF får fortsätta att leva en tynande tillvaro.

Elbog2Fox
2007-10-20 11:10

Varför flyger ingen till Bromma? Är det för att OER har hög andel av transferpax?

Dylan
2007-10-19 16:10

I lokala nyheterna så har de kommit fram, till att det går snabbare att komma till Kramfors flygplats med tåg när Botniabanan, än något annat färdsätt till Gide. Detta gäller alltså Ö-viksbor

cargo
2007-10-16 17:06

NotRyan; Sverigeflyg-gruppen äger/deläger Gotlandsflyg, Kullaflyg, Blekingeflyg, Sundsvallsflyg och allt vad dom nu heter. Har dom några flygplan ? Men det är väl Goldenair för hela slanten ? Om du vill kalla det för researrangör så ok men själva marknadsför dom sig som flygbolag .

NotRyan
2007-10-12 16:58

Flygresearrangör heter det, inte flygbolag…

De flesta konkar väl efter ett tag också, utom Sverigeflyg-gruppen som verkar ha en stabil och bra affärsidé

Mvh
/NotRyan

cargo
2007-10-12 16:41

Förmodligen kommer det väl bli samma upplägg som Gotlandsflyg/Kullaflyg och allt vad det heter. Dvs Goldenair eller något annat “riktigt” flygbolag flyger sträckan åt det s.k. flygbolaget. Internet-resebyrå-med-inchartrat-turbopropplan” är väl en rättvisare bild.

Dylan
2007-10-11 09:00

Jag har kommit till samma slutsats som dig Mats. Ö-vik kommer att tappa SAS vilket gör att Umeå och Midlanda kan få en ökad frekvens av SAS plan.

Mats S
2007-10-10 22:59

Att folk med mycket pengar drar till flygbranschen har nog mer med flygromantik att göra än förhoppningar om god avkastning.

Att det skulle komma ett lokalt alternativ är inte helt oväntat. Näringslivet har ju gnällt länge över SAS.

Effekten av tre aktörer blir nog ungefär som för Midlanda när SAS, Sundsvallsflyg och FlyMe flög samtidigt. På kort sikt en kraftig paxökning men tids nog en korrigering av kapaciteten och stabilisering av paxutvecklingen. Denna utveckling snabbas kanske på av en stundande lågkonjunktur. Jag tror att SAS är borta från Ö-vik senast 2009 medan Skyways och Höga Kusten Flyg flyger vidare.

Rådata
2007-10-10 16:10

Flygbolagets namn, är det möjligen “AIR FORS ONE”

Nighthawk
2007-10-10 15:41

Det är märkligt att alla med för mycket pengar dras till flygbranschen, och tror att här kan man skära guld med täljkniv. Dåliga rådgivare?

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500