Flygtorgetnytt
Flygtorgets nyhet om den jubilerande flygutställningen nr 100 på Le Bourget är förhoppningsvis inte skriven av någon på plats här nere i Paris. Visst firar mässan (liksom fransk flygindustri) hundraårsjubileum eftersom allt mer eller mindre började med Louis Blériots Kanalflygning. (Repris 25 juli med landsman Mikael Carlsson som pilot.)
Men! Den korrekta uppgiften är att årets upplaga av flygsalongen “bara” är nr 48 eftersom fransmännen bland annat genomlidit ett och annat krig de gångna åren. Vad som nästan är än värre är att Flygtorget riskerar att trigga nya strider genom att påstå att mässan flyttar fram och tillbaka mellan Paris och London. I själva verket konkurrerar Le Bourget och Farnborough med varandra på liv och död. Respektive nationell prestige utnämner båda till att vara störst i världen och viktigast för flygbranschen.
Också inte så lite förenklat är att Flygtorget betonar alla flygplansaffärer som görs på Le Bourget. Jag har råkat gå förbi och se att hela den “svenska paviljongen 2009” enbart består av en stor monter som tillhör NEAT – som jag inte visste fanns. Det är ett samarbete mellan FMV och Rymdbolaget för att hyra ut North European Aerospace Testrange. Alltså Vidsel med omnejd…
Aeronaut (på Le Bourget sedan 40 år…)