Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Ang. MCA “Crew/Staff” söker piloter!

Tråden startades av Pilot

Som ni kanske vet söker MCA Crew AB nu piloter på SAAB, F100 och A320. Ett nystartat bemanningsföretag där man erbjuds en tjänst i ett expansivt drömbolag… Eller?

Tisdagen den 6 oktober kallade MCA till möte med alla sina piloter som “följde med” på köpet när man tog över Air Express.
Dessa piloter har haft ett gällande kollektivavtal men har varit varslade om uppsägning sedan Air Express tiden då Salénia hade för avsikt att avveckla bolaget.

Idag har bolaget kontrakt med Blue1 för SAAB-trafiken, med Petroair i Libyen för F100 och flyger linjecharter till mellanöstern med en Wet-leasad A320 från baltiska Smartlynx.

Trots att man har gällande kontrakt med de två förstnämnda operatörerna har bolaget inte hävt uppsägningarna för sina anställda.

Istället kallade man i tisdags alla piloter till ett möte gällande anställningsformer. Facket var inte kallat och har dessutom ignorerats av företagsledningen i flera månader.

På detta möte informerade företagsledningen de anställda att man inte avsåg återanställa någon pilot i MCA Airlines Sweden AB, alltså f.d. Air Express där alla piloter är anställda och där man har
gällande kollektivavtal.

Istället erbjöds alla piloter anställning i ett nytt bemanningsföretag, med ett nytt avtal, som företagsledningen valde att benämna “liknande kollektivavtal”, men som i all juridisk mening är ett
anställningsavtal och ingenting annat. Någon facklig organisation var inte representerad och ej heller någon arbetsgivarorganisation, i det här fallet Flygarbetsgivarna.

Motpart mot varje enskild pilot i det här avtalet var någonting som namngavs som MCA Staff. Denna motpart saknande benämning i juridisk mening då det ej framgår om det är ett aktiebolag eller inte.
Ej heller fanns något organisationsnummer angett. Frågan är då vem det är varje pilot skulle skriva ett avtal med?

Någon firma som heter MCA Staff finns inte registrerad hos patent- och registreringsverket, ej heller hos bolagsverket och någon ansökan har inte behandlats.

De anställda blev informerade om att de hade 3 dagar på sig att bestämma sig om man vill skriva under avtalet. Take it our leave it!
SPF kopplades självklart snabbt in och piloterna är av förståeliga skäl mycket oroliga vid det här laget.

Deras nuvarande anställningar löper ut den 31:a oktober då alla är varlade om uppsägning p.g.a. arbetsbrist.

Detta är förstås en mycket stor och omfattande omstrukturering av företaget och ett företag som innehar kollektivavtal är enligt MBL (Lagen om medbestämmanderätt i arbetslivet) skyldiga att på
eget initiativ förhandla med berörd fackförening innan några sådana omstruktureringar verkställs. Så var inte fallet nu. Facket hade ignorerats.

I det avtal som ”MCA Staff” erbjöd kan man finna en röd tråd.

Denna röda tråd är att den som sammanställt avtalet har kopierat stora delar av andra avtal som finns på marknaden. Men man har i
stort sett hittat det sämsta med varje avtal och komprimerat till ett enda riktigt dåligt. Att alla avtal innehåller sina sämre sidor är de flesta medvetna om, men andra delar av avtalet bär förstås upp det
till någonting acceptabelt för både parter. Detta är inte fallet med detta avtal.

Vilka rättigheter kan man då tänkas att de anställda i MCA Airlines Sweden AB har?

I arbetsdomstolen har det de senaste åren tvistats en hel del om uppsägning på grund av arbetsbrist är giltig om arbetsbristen är orskad av att företaget väljer att istället för att ha egna anställda hyr in anställd personal från andra företag.

I ett flertal domar under 2000-talet har arbetsdomstolen gått på arbetsgivarnas linje att det måste vara upp till varje företagare att fritt välja om man vill använda sig av inhyrd eller egen personal. De
mål som prövats har därför slutat i arbetsgivarnas favör. Bl.a. stämde IF Metall en firma i Svängsta och Grafikernas fackförbund stämde Backemarks grafiska p.g.a. detta scenario och förlorade.
I AD:s domskäl kan man som sagt läsa att man har gett företagarna rätt att själva välja om man vill ha
inhyrd personal istället för egen.

MCA:s ledning hävdar, förmodligen med dessa domar i åtanke, att det därför är helt legalt att säga upp samtliga anställda på MCA Airlines Sweden AB för att sedan istället hyra in samma anställda från ett bemanningsföretag inom samma koncern. Detta är förstås ett helt annorlunda scenario än de som tidigare prövats av AD. I det här fallet är det extremt tydligt att MCA vill kringgå LAS vad gäller rätten till förtur till återanställning och gällande kollektivavtal.

När SPF under torsdagen lämnat in sina synpunkter till MCA:s ledning kom svaret blixtsnabbt. På flygtorget ligger nu ett antal platsannonser om anställning på SAAB 2000, F100 och A320 i ett bolag som heter MCA Crew AB. Organisationsnumret som anges tillhör dock inte denna firma. Det är förstås förståeligt eftersom det inte existerar heller. Eftersom PRV och bolagsverket inte har
telefontider mitt i natten är det inte helt enkelt att bekräfta att detta är ytterliggare ett bluff-bolag. Däremot kan man inte finna några som helst spår av detta bolag via respektive myndighets webbplatser.

Dessutom, MCA har under det senaste halvåret med ljus och lykta sökt efter SAAB 2000 piloter som ska kunna komma in i produktionen, eftersom man redan är kraftigt underbemannade. Att slänga ut en annons på flygtorget är helt enkelt bara ett spel för galleriet. Man har insett att de anställda på bolaget har synat företagets bluff och nu försöker man i desperation att få de anställda att tro att deras jobb är i fara!

Att bedriva en verksamhet på detta sätt kan inte beskrivas på något annat sätt än rena pajasfasoner. Ett flygbolags främsta uppgift är att se till att hålla en hög grad av säkerhet.

Genom att agera på det sätt som MCA idag gör åsidosätter man säkerheten då redan uttröttade piloter tvingas att slitas mellan hopp och förtvivlan och inte fokusera på det de skall göra. Att framföra flygplanen på ett säkert sätt.   

Publicerad den 2009-10-09 12:05
Skriv ett svar
Antal svar: 33

svar

N
2009-10-26 11:25

Är det någon som blivit kontaktad av MCA angående deras pilot ansökningar här på flygtorget?

Mexico
2009-10-25 23:11

Hej!
Har hört att det börjat ryssar på Mca på Saab 2000.. Stämmer det?
Ni som nyss blivit uppsagda därifrån: Vad säger SPF om detta?
Är det inte uppror i fackleden eller?

Katching
2009-10-18 15:26

Söka SAS?
Vad har du för koll?

Vet du när SAS anställde senast?…..

Det är bl a det som gör att “småbolag”, “flams o tramsbolag” kan hålla på som de gör.

Om man har ett stort bolag som är seriöst OCH anställer så måste de mindre små aktörerna anpassa verksamheten till detta för att inte förlora värdeful personal.

Nu har vi inget större bolag som anställer i någon större utsträckning, har heller inte varit så på mycket lång tid.

Råttan
2009-10-18 10:22

Gnälltråd? Söka jobb på SAS är väl och ta i.
Flippa burgare på McDonalds är bättre än att arbeta för MCA vilket större delen av personalen insett och slutar!

t5
2009-10-17 23:47

Jäkla gnälltråd det här.. Passar det inte får ni väl söka jobba på SAS..

Undrande
2009-10-16 07:33

Är det någon som vet vilka som äger MCA? Då menar jag finansiärer.

Arne Viking
2009-10-15 10:00

Kommer många av de senaste inläggen från MCA:s ledning?

M
2009-10-15 09:58

Det skrämmande med detta är att…

MCA (samt Avitrams och företag i Baltikum etc) och andra bolag beter sig just nu så illa mot sina anställda att andra knappt tror på det när man berättar… :-S

Jag har märkt det på mina nya kollegor, om man så bara börjar berätta lite lätt så skakar de på huvudet, detta för att man inte själv uppenbarligen inte kan förstå att det är sant förrän man själv är med om det på riktigt…

Swede
2009-10-14 22:10

Snälla Fd. Sterlinganställd, Viking, betonghäck m.fl. det här har inte med lön att göra eller att slänga skit på bolag som försöker ta sig fram på marknaden, det handlar om att ha rimliga levnadsvillkor och bemöta bolagsägare och företagsledningar som behandlar anställda som något katten släpat in. Inom hela regionalflyg och även MCA finns idag en syn på de anställda som inte är sund utan klart kränkande. Dessa ägare anser att piloter bör äga en husvagn där hela familjen ska placeras för att sedan kunna omstationera dem från Gällivare i norr till Ronneby i söder och helst utan någon förvarning och helst flera ggr om året. Då det gäller MCA så vill de även kunna placera om de anställda till t.ex. Libyen och andra lämpliga länder när det passar dem för att kunna tjäna lite stålar på deras olycka. Sådant skit ska inte tillåtas och dessutom har Luftis en gång i tiden haft en regel att minst hälften av piloterna måste vara tillsvidareanställda av bolaget som äger AOC:t. Tydligen har även LFI fallit för trycket från näringslivet eftersom det numera tycks vara tillåtet att hyra in hela kåren. Jag tycker det i alla högsta grad är både en flygsäkerhetsfråga och en fråga om rimliga levnadsvillkor. Brevet skrivet av “Pilot” är mycket bra och sakligt skrivet.

Katching
2009-10-14 21:47

1. Betonghäck. Pga dina utlägg har vi en så splittrad pilotkår i sverige. Där ingår lön och ansvar.

2. Sterling – jag förmodar att du är pensionerad pilot – punkt.

Varför skulle monopol-betongens bortfall plötsligt innebära att piloterna skulle ge avkall på sin yrkes-stolthet och lön? Vad finner ni för likhet här?

Hur kommer det sig att man betalar (för några år sedan 500.000) för en pilot-utbildning utan stöd från staten o sen hackar sig fram på 19.000-40.000, att vi skulle behöva skämmas för våra löner som förhoppningsvis ska täcka våra utgifter innan vi fyller 65?
Vad kostar en utbildning idag? 970.000:-?

Hur många läkare betalar 970.000 ur egen ficka. Det där är bara larv och snälla använd inte detta forum till den diskussionen.

Sen till nr 1. Du som varit sas-anställd. Förvånar mig heller inte om du fick utbildningen betald av mig/staten/försvaret. Tagga ner. Landa och försök sätt dig in i oss som tog utbildning någon gång runt 90-talet utan någon annans hjälp. Vi har studielån, och egna lån och familj och har ett brinnande flygintresse.

Det är just detta brinnande flygintresse som skall utnyttjas så till den milda grad att man skall flyga “dygnet runt” för en lön som liknar en kassör vid nordea.
Det är något som är fel – felet ligger väldigt mkt i sverige. Tror detta delvis har sin grund i betong-sas. Det har aldrig skett någon riktig omvälvning i industrin.

Här behövs en uppfräschning! Man kan flyga airbus, boeing och s2000 med vinst OCh betala normala nivåer av löner.

OM man inte kan detta skall man ge f.. att starta flygbolag.

Sök er söderut. Räcker med att hamna i tyskland så har man en helt annan syn på det hela.

Öppna ögonen!

Tidigare Sterlinganställd
2009-10-14 20:40

Håller med “betonghäcken”, bara att du skulle förutom Moral och etik, även lägga till vett och etikett på dessa troliga piloter.
På Sterling var det oftast en riktig företagsanda bland såväl tekniker, piloter och cabin, ja vi trivdes helt enkelt, jobbade för bolaget, hade en själ däri.
Detta även om lönerna låg rejält lägre än de stora drakarna.

Monopolets tid är förbi och alla de nya bolagen sätter nu en ny nivå på var lönerna själigen skall ligga, även om både ni och jag ogillar detta nya läge.

Om vi går tillbaks ca 10 år så låg Kaptenens lön högst, vilket de kan tacka SPF för och ej utbildningens längd och svårighetsgrad, därefter kom styrmannen, och konstigt nog hos SAS, cabin crew.
Jurassic Park blev därmed benämningen på värdinnornas crew check in, ty dessa var fast i lönen och kunde inte gå tillbaka till sitt tidigare “låglönejobb” som gymnasielärare i franska, engelska o tyska.
Nej de satt fast i cabinen, längre än de ville, pga just av den höga lönen.
Åter till piloterna, som idag utför en kortare utbildning än våra duktiga svetsare och
byggnadssnickare, men anser att deras tjänst på flight deck är värt mycket mer.
Varför undrar då vän av ordning, en ren arbetsmiljö, jämfört med deras kollega
flygteknikern, som hela tiden omger sig med hydraloljor och andra farligheter, oftast utomhus i en miljö som oftast består av kyla, nederbörd och mörker.
En flygteknikers utbildning är också ca 3 gånger längre, och ofta är arbetstiden förlagd till nätterna då maskinerna behöver sin omvårdnad.

Nu när monopolet är ett minne blott så börjar även lönerna att regleras på ett mera nyanserat sätt, som svider i skinnet på både piloter och cabin.

Tidigare betonghäck
2009-10-14 19:52

Att man kan skriva så mycket dynga på så lite utrymme, om ett nystartat bolag
slår alla tidigare klotterplank eller insändarsidor i en mindre rumsren tidning.
Jag vet inte så mycket om detta bolag, men inläggen liknar mer ett scenario där någon stött omkull ett bålgetingbo och dessa insekter sedan okontrollerat hugger offret från alla håll.

Om man skrev mera nyanserat hade trovärdigheten varit högre i inläggen.
Som det nu ser ut i de flesta inläggen, verkar de skrivande försöka överträffa varandra i att få in flest orena pungsparkar.

Med detta betygsätter ni er själva och om ni nu är piloter så har ni en del att jobba på,,, speciellt inom moral och etik.

Tror du ja
2009-10-14 19:52

Kalle Viking,

Du ska inte jämföra SAS med många andra bolag.

Innom flyget har ni som SAS anställd varit väldigt bra omhändertagna och väldigt bortskämda.

SAS är långt ifrån perfekt, men jämfört med vissa andra bolag i Sverige och även resten av världen så är allt serverat på stora guldfat i SAS och ni kan inte föreställa er hur det går till i andra bolag utan antar att det är påhittade lögner.

Så här går det till i många stora flygbolag i Europa (Irland).

Bla bla
2009-10-14 19:38

Personalföretaget ni kallar “MCA Crew AB” om det är ett “AB” = Aktiebolag… då är det väl ett Svenskt bolag ????

Kalle Viking
2009-10-14 19:24

Att blanda sanning med lögner och antagande gör visserligen ett inlägg mera
trovärdigt för de läsare som ej är insatta i verkligheten.
Värre är då läsare som är parter i målet, sedan skriver kommentarer som är klart under alla tidigare lågvattenmärken.
Har svårt att tro att dessa är representanter för den flygande kåren,
ty då är det riktigt illa.
Som tidigare SAS anställd genomgick vi ett flertal fackliga turbulenser, både från
Pilot och cabin.
Men jämfört med kommentarer och inlägg angående MCA, så var dessa förhandlingar rena från fula påhopp, falska påståenden och personangrepp.
Låt oss slippa dem som förorenar flygtorget med detta, ty även om ordet är fritt
bör nivån ligga lite högre, speciellt om man skall representera pilotkåren.

Rolf Arne
2009-10-12 21:58

Grekiskt eller Cypriotiskt kan jag tro,

Ja men,
2009-10-12 16:58

Är det inte ett utländskt personalföretag dom skapar, då lär det inte synas hos PRV, eller?

Tror att dom sitter i förhandlingar just nu.

Rolf Arne
2009-10-12 12:10

Sen kan man ju undra varför MCA ljuger om att de ansökt om namnändring från MCA Travel Group AB till MCA Crew AB.

Har kollat med Bolagsverket och enligt dem finns ingen namnändringsansökan inlämnad med detta namnförslag. Det måste ju finnas ett bolag med namn och organisationsnummer att skriva avtal med annars är man ju totalt rättslös. Rättslös är man nog ändå eftersom det tänkta bolaget vill ha rätt att ensidigt ändra villkoren i avtalet med 30 dagars varsel!!! Det är SERIÖST det.

Sen vill man att man ska se vilket bra och humant företag det är genom att säga att man ska starta barnhem i Uganda. De som ska arbeta där kommer att arbeta gratis, och det kanske är DU! Vilket hyckleri!

Tack för ordet!

Katching
2009-10-11 19:41

Bra skrivet pilot!

Svensk flygindustri luktar illa lång väg. Jag har ett flertal år arbetat utomlands med utländska arbetsgivare. Ordning på torpet, man följer EU-OPS, betalar dubbla löner mot svenska flygbolag och man försöker generellt hålla en god “spirit” i firman!

Men när det gäller sverige…. oj oj. Det luktar unket lång väg. Varför kan inte svenska flygbolag driva verksamhet som vilket annat svenskt bolag som helst. Varför skall de gång på annan testa gränserna. “take it or leave it” hörs alldeles för ofta i svensk flygbransch. Pinsamt.

Jag blir djupt besviken över MCA´s agerande. Ännu ett bevis på vilka pappstrutar som driver flygbolag i sverige. Var hittar man dessa olika chefer? Inte från handels direkt. Virrpannor eller galenpannor. Som skall äska ut så mycket pengar det bara är möjligt. Hot och elakheter – minimilöner och max-arbetstider. Svensk melodi!

Driv företag med hedern i behåll! Titta på IKEA! Där har man ganska låg lön – men ett sjuhelsikes trevligt arbetsklimat och man har jobbet kvar! SKÄRPNING!!

Det där med barnhemmet är ju än pinsammare. Här försöker man dra något vilt halmstrå för att skyla över eventuell dålig press som kommer.
Men det finns en ljusning. Man kan bo i sverige, jobba för ett utländskt företag och tjäna bra med pengar efter att man betalt skatt i sverige. Håll hedern och stoltheten i behåll och låt sådana här bolag försvinna från branschen!

Tack för ordet!

Crew
2009-10-11 17:57

Till piloten som skrev först.
Varför kontaktar ni inte transportstyrelsen?
Är det verkligen värt att åsidosätta flygsäkerheten? Jag vet att är säkerheten undermålig på MCA crew landar med över 100 blocktimmar och op har noll koll på hur mycket deras personal flyger.
Kör man 3 st Erbil på raken under halva natten med endast minimivila är man inte flygsäker ens på andra flygningen!
Jag säjer det igen kontakta lfv!

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500