subpart q
vad säger subpart q egentligen om man flyger arn hkt, etd 14:00 hur lång vila ska man ha innan man lagligen ska kunna flyga returen? räkna 1tim vila ombord, luddigt värre i regelboken!!
svar
För att sammanfatta det så behöver man tre lokala nätter i thailand enligt svenska regler. Om man väljer att frångå detta så är max FDP 11 och 30 min. Dock måste man ha min vila enligt tidigare inlägg. Vid vila onboard så är det endast där man ska räkna 50 % av vilotiden som tjänstgöring som man behöver en godkänd viloplats i kabinen eller liknande. Däremot om man har en förstärkt besättning (piloter) så finns inga sådana krav ännu. Nya regler kommer att införas 2012 via EASA. Och då kommer det inte att finnas utrymme för nationella undantag likande regeln om tre lokala nätter.
“clear as mud”
Benny vilket bolag flyger du för?
Vilan skall vara 14 timmar + tidsskillnaden mellan Arlanda och Phuket (6 timmar) + 2 timmar eftersom FDP är med förlängning, dvs minst 22 tim. Är returflygningens FDP också med förlängning skall vilan före denna också förlängas med 2 timmar.
Utgångsvärdet på FDP är 13 timmar + förlängning 1 timme. Man får ha 2 förlängningar per 7 på varandra följande dagar. Om FDP inleds under WOCL (0200-0459) skall max FDP minskas med 2 timmar.
Blev någon smartare?
Minimivilan i detta fallet måste väl då ligga på 14 timmar?
Ni har kanske ett kollektivavtal som reglerar detta? I annat fall låter det grymt tröttsamt att flyga till Thailand, vila på minimum och sedan flyga tillbaka.
Om du ska aklimatisera dig till och flyga efter thailänsk lokaltid så måste du ha 3 lokala nätter, om ni flyger enligt svensk lokaltid så behövs ej 3 lokala nätter. då är det minimi vila som gäller+ de andra villkoren jag skrev om.
Vila i paxstol med ett skynke är inte godkänt om man flyger under svenska regler, däremot om ett flygbolag hyr in tex ett Lettiskt bolag så gäller det landets tillägg som gäller .men grunden eu-ops är densamma det är bara tilläggen som ändras från land till land.
kolla i din manual!
Lycka till.
vila sker i pax stol, med nåt skynke hängt i taket typ, det där med att flyga över ett visst antal tidszoner ska generera ett visst antal lokala nätter??? hur tolkar jag det? ska försöka förkovra mej på info, lika bra!
DW du glömde en sak:) om man har en extention på flygningen så tillkommer vissa regler bla längre vila.
Om ni ska ha vila ombord på flygningen måste ni ha en crewbunk eller vara helt avskärmade från pax, detta är tillägg från svenska Luftfartsstyrelsens författning, finns ej detta är vilan ej godkänd!
Är detta fallet måste man ha en extension. Om en förlägning av flygningen planeras skall minimivilan före o efter flygningen ökas med två timmar, eller minimi vilan endast efter flygningen förlängas med 4 tim.
Så det beror helt på hur lång flygningen är? om vilan är godkänd? och om man flyger med extension eller inte?
Extension: man får förlänga en flygning med max 1 tim och max 2 ggr/ på 7 följande dagar+ Flygningar som omfattar 6 eller fler sektorer får inte förlängas.
Hoppas detta var till någon hjälp, kan inte hjälpa det kan flight time limitations som ett rinnande vatten:)
Läs!
The minimum rest which must be provided before undertaking a flight duty period starting away from home base shall be at least as long as the preceding duty period or 10 hours whichever is the greater; when on minimum rest away from home base, the operator must allow for an 8 hour sleep opportunity taking due account of travelling and other physiological needs.
Så, vilan ska vara lika lång som the preceding duty period eftersom den är längre än 10 timmar.