SAS Md-80
Hej!
Finns det någon här som vet när sas kommer flyga sin sista MD-80.
Är sjukt “kär” 😛 i dem och skulle vilja flyga med den sista flygningen.
Svar uppskattas!
Hoppas någon vet 🙂 ha det bra
svar
Den sista maskinen ska lämna SAS under 2014.
SAS kommer i mitten av 2010 ha 24 maskiner i luften av MD.
Efter att 90ggr/år åkt på rad 32/33 (billigaste boknklass) i dessa maskiner är jag benägen att stoppa in någon hårt eller äckligt i någon av dina kroppsöppningar… 🙂 … numera har vi nästan bara 737 på OSD och jag har TPI så jag och Pratt&Whitney har gjort slut och flyttat långt ifrån varandra för gott…
Någon skrev att den är den älsta MD-80. DÅ måste den vara en Ex Swissair.Jag var stationerad i Hamburg när SR gjorde den första flygningen med MD-80 i Europa. ZRH-HAM så då fick jag vända min första MD-80 .Kanske därför den håller än, SAS och SR var väl de bolag som hade den högsta tekniska kvalliteten på sina FLP.Kommer i håg när SAS DC-8 or skulle säljas. Köparen i USA kom inte och tittade på dom för han visste vad han fick.han sa bara, medela oss bara lev datum så kommer våra piloter och hämtar dom,det svaret fick SAS till svar när vi frågade om de inte skulle besiktas före leverans.För övrigt anser jag att de tre bästa tilverkade flygmaskinerna är B-747 100-300. DC-8 62-63 .Md-80. Ja grabbar Daysy då.DC-3 får också vara med.
En Md-80 som grund kan vara bra om man har rätta ekonomin och priser…
för ett ny startat flygbolag som Airsweden är det nog inte så enkelt att hyra en A320 eller 738
Finns ingen uppsjö av 738:or att tillgå. Leasingpriset på dom är fortfarande väldigt högt. Du får i storleksordningen 4-5 MD för för priset av en 738.
Att N, svaret är enkelt, Air Sweden äger sin MD80. Vet du vad det kostar att leasa en B738 eler A321? A321 går knappt att få tag i. Gamla A320 är billiga, men kunskapen om MD80 finns i Air Sweden, så blir det fler flygplan, blir det säkert fler MD80 för dem.
De andra bolagen utfasar sina MD…
Men Air Sweden öppnar nytt bolag med MD som grund.
Hejja! Varför inte plocka några B738 som det finns en uppsjö av just nu eller något liknande, miljövänligare, bränslesnålare m,m.
Att MD-tech, kolla in i gamla nordic airways hangaren, där har du just nu SE-DMT, snart redo att flyga för Air Sweden (MCA).
Jodå den finns kvar i Sverige, var annars? SE-DMT är den individ som Air Sweden Aviation AB bara hade råd med.
Ali baba: Vilken kärra då? C-check på arlanda, om det inte är en SAS kärra då, vilka gör c-check annars där? Trodde SE-DMT var den 3 äldsta 80an men den finns väl inte kvar i sverige längre?
Är du kär i just SAS MD80? Annars har du ju en av de först tillverkade, just nu på c-check på Arlanda. Det kan bli så roligt att just denna individ överlever SAS MD80 flotta i Sverige.
Tur för jag ska åka med på den sista flygningen! 😀 det har jag bestämmt 🙂
Ska flyga MD 10e januari så de ska gå längre än årsskiftet i alla fall! 🙂
Tidigast 2012 om jag minns rätt, md:n betalar sig fortfarande trots dyra konstnader så tills planet är helt uttjänat skulle jag gissa
Vad jag förstått ska dem bort innan årskiftet
Sist jag jobbade på SAS var planen att de skulle flyga till 2014.