Ryanairs efterblivna företagskultur
Man går i vinst men är avskydda av alla med någon typ av rättspatos, tänk att man ska behöva uppleva en så efterbliven företagskultur i Europa 2015.Nu vill man inte teckna danska avtal och med detta så stoppas all Ryanairtrafik från Köpenhamn av demonstranter i detta nu och ni som reser med detta Ryanair borde skämmas ordentligt men det har ni väl inte förstånd nog att göra…
svar
Ryanair använder den Fria Etableringsrätten som funnits i EU sedan 2004.
Detta var det nog ingen som räknade med när vi röstade JA till EU 1994. . . .
Jaha, så du sätter dig hellre i ett Bulgaria Air plan?
För mig är säkerhet viktigast. Ryanair är ett säkert flygbolag med nya maskiner.
Att du pratar skit om Ryanair påverkar inte 90 miljoner årspax.
*sätta
@Bosse: du behöver ej be om ursäkt för din SIBA-referens. Detta är inte Public Service.
RYR är f.ö. det sista europeiska bolaget jag skulle satt min fot i.
Och varför vill så många jobba hos Ryanair?
Varför längtar folk efter att få jobba i en 30-talsmiljö?
Min käre Watson, du har ett tankefel.
Ryanair har en företagskultur som passar både pax och anställda.
Därav populariteten och lönsamheten.
Läs på, Watson, och bli visare……..
Företagskulturen återspeglar samhällsstrukturen på Irland. Samma samhällsstruktur och syn på samhällsklasser som vi hade här på 30-talet.
Ta asfaltsläggarna som besöker oss, de står längst ner på samhällsstegen.
Har man någon självkänsla så söker man bara de jobb som man bedömer som goda.
Blir man som anställd behandlad felaktigt, enligt överenskommelsen vid anställningen, då tar man upp det med arbetsgivaren.
Man för en dialog, utvärderar utfallet och handlar därefter.
Konstigt? Kanske för vissa med begränsad tankeverksamhet.
Nu pratar vi om kabinpersonal som jämställs med serveringspersonal med eller utan kvalificerad räddningsutbildning. Piloter känner sig dock tvingade att jobba för t ex Ryanair för att de försatt sig i en ekonomisk rävsax med stora lån. Inga andra flygbolag vill tydligen inte anställa nyutexaminerade piloter. Med all respekt för flygbolagens ansvar för 100% säkerhet bakom styrspakarna. Gulligullan så tråkigt att aspiranterna gjort ett felval i livet och spenderat lånade pengar fel. Oj då, säger någon. Problemen löser dock fackföreningarna för de aningslösa ungdomar som tycker det är coolt att få flyga bland molnen.
Fackföreningarna gör sitt yttersta för att klämma ur sista centen ur flygbolaget för att höja lönen för de stackars unga nya piloter utan erfarenhet – även om det riskerar att försätta bolaget i konkurs.
De som lyckas bäst i livet är de som för sin egen talan och har drivkraften att komma framåt i livet.
Trötta intetsägande individer, om än med flygintresse, fångas i fackföreningarnas nät och kommer inte vidare.
Trist men så är det om man inte vill anstränga sig för ett bättre liv.
That´s life, my friends. Lär av amerikanarna – nothings comes free!!!!
@Norrkopia.
Alla kan strejka om man har en övertygelse om vad som är rätt eller fel. Att tvingas jobba hör till slaveriet. Alla människor har ett ansvar över sitt eget liv. Man kan inte lämna sitt öde till fackpampar som smörjer kråset på fackavgifter.
Väljer man att inte tala om vad som är rätt eller fel – då har man bitit i det sura äpple och får hålla käft.
Det borde även signaturen @ Norrkopia fundera över.
ryanpersonal strejkar inte eftersom de inte kan.
Trådskaparen är lite snurrig tycks det, när denne talar om rättspatos.
Bolaget Ryanair är registrerat på Irland och dess personal lyder under detta lands lagar.
Morsning alla SAS-älskare. SAS är registrerat i de tre skandinaviska länderna och personalen jobbar därför efter skandinavisk lagstiftning.
Om SAS hade en bas i Mogadishu så blir det nog svårt att hävda att skandinavisk lagstiftning ska gälla i det landet. Lite sådan är situationen i Köpenhamn. De slår till tvärnit när Ryanair hävdar att de gör rätt för sig enligt Irländsk lagstiftning.
Jag skäms inte för att flyga med Ryanair. Tvärtom – så tycker jag att den fria företagsamheten ska gälla fullt ut. Passar det inte paxen så får de väl välja nåt annat flygbolag. Kanske SAS som strejkar i tid och otid är ett gott föredöme? Glöm det efter paxens val. Fritt val ska gälla.
Uppenbarligen så skäms inte 90 miljoner årspax hos Ryanair.
SAS anställda borde skämmas för den skada de orsakar paxen genom inställda flyg och därmed en massa olägenheter.
Ryanairs personal har ALDRIG STREJKAT. Paxen är nöjda och även anställd personal. Annars hade all personal slutat och bolaget kursat utan personal.
Ryanair är som en magnet för såväl piloter som kabinråttor.
Ansökningslistorna är milslånga.
Nej, de har säkert inte flygbränsle på Berns.
Men ett är då säkert – de har tonvis med sprit som är duktigt brännbart.
Så säkerhet gäller även för all serveringspersonal. Även på marken.
Har dom flera ton flygbränsle på Berns salonger? Hoppas i så fall att var enda serveringspersonal gör i fall de tar fyr. På Hamburger Börs vet dom.
Alla ligger lågt i lön i detta land enligt Riksbanken. Det är därför vi har negativa räntor och så vidare. Så höj lönerna rejält för piloterna, läkarna, arbetslösa, m.fl., så har vi råd att skänka pengar till tiggarna så även de har råd att konsumera.
Svar Mars. Merparten av läkarna jobbar för landstinget som drivs med offentliga medel. De allra flesta piloter jobbar i privat sektor så i den aspekten blir det rätt skevt att jämföra dessa yrkesgruppers löner mot varandra. Förövrigt är knappast alla operationer/ingrepp livsavgörande. Dock kan jag personligen tycka att läkarna i Sverige kanske ligger en aning lågt jämfört med vissa andra länder.
@Serveringsnisse
Vet inte hur du kom in på en person med dåligt omdöme/sjukdom. De finns i alla arbetskategorier poliser/läkare och även piloter.
Sen är det många som klankar ner på flygvärdinnor, deras roll på flygplan är att hjälpa dig ut vid en nödsituation. Deras utb. må vara kort men det är fortfarande deras ansvar att hjälpa passagerarna ut.
Vid tex brand på flygplan efter en lyckad landning så är det upp till flygvärdinnornas ansvar att försöka rädda “189” passagerare undan lågorna. Då är deras utbildning otroligt värdefull, då det finns många tråkiga historier där trots flygvärdinnornas hjälp folk brinner inne. Men utan dem så hade det troligtvis varit många många fler…
Så sluta blanda ihop serveringspersonal och flygvärdinnor. Flygvärdinnor får lön för att vara säkerhetsansvariga + att servera och ta hand om passagerare…
@AA.
Du har så rätt. Piloter ska tjäna MYCKET pengar. Ansvar ska ge pengar. Då menar jag verkligt ansvar.
Det duger inte att polisen hämtar upp piloter på Arlanda (SAS) som har supit dagen innan och tas in för alkotest.
Fotfolket som serverar kaffe och torkar spyor kan naturligtvis inte förvänta sig topplöner, vare sig hos SAS eller Ryanair. Kan jämföras med serveringspersonal på vilken restaurang som helst. Spyor som spyor.
Ryanair betalar bra för sina piloter och styrmän. Övrig personal kan harva för löner för just serveringspersonal.
Tack för ordet.
@Mars
Gör en kirurg ett större misstag dör 1 person. Sjukhuset kanske blir stämt på någon miljon.
Gör en pilot ett större mistag dör “189 personer” och ett flygplan för 1 miljard går om intet + eventuella materiella skador & personer på marken.
Sen eventuella skadestånd till alla inblandade i miljardklassen.
Vem har störst ansvar för antal liv och “pengar”.
Vem förtjänar högst lön?
Enkelt svar från min sida… Piloten.
Lidl Air kommer sanrt starta upp och konkurera ut alla andra flygbolag.
Dom tänker köpa 1000st 737 flygplan så att inga andra flygbolag får nya
flygplan på åratal!
Cabinfolket kommer vara små asiater som jobbar nästan gratis.
Cockpit teamen kommer vara nersupna balter som flyger för vodka, inte lön i pengar.
Då får ni det ni ville ha snåljåpar!
Hoppas ni är nöjda med framtiden! (?)
Mvh
Flyger inte ens idag….
Ditt nick passar dig bra!
När ska du flyga nästa gång? Vill du då atta jag ska släppa det jag har i mina händer?