Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Ljud vid start?

Tråden startades av jesper engdahl

Vad är det som “framkallar” det “ringande/smattrande” dissonansljudet vid start och stigning när man flyger typ mindre airbus 319/320 och boeing 737?

Tänker att det är vibrationer i flygplanets motorer eller kropp?

Publicerad den 2015-03-24 15:50
Skriv ett svar
Antal svar: 13

svar

@jesper engdahl
2015-03-26 05:34

You’re welcome!

/A330

PS. Motortillverkaren tillverkar motorn men flygplantillverkaren designar nacellen som motorn sitter i. Nacellen integreras med vingen for lagsta mojliga luftmotstand. Nacellen designas ocksa for lagt buller enligt bestammelserna for de olika matpunkterna – fly-over, sideline, etc. Det ar inte alls sakert att ett flygplan later “likdant” vid overflygning som det later pa marken som pa denna video.

jesper engdahl
2015-03-25 20:19

Tack A330. Låter mest trovärdigt så.

A330
2015-03-25 17:00

Det ar inga vibrationer alls. Flygplan ar inte vibratorer. Ljudet kommer fran interferens mellan fan blades vid vissa varvtal. Det visslande ljudet kommer fran jetmotorn som driver den stora propellern (fan). Ljudet pa youtube ar typiskt for detta flygplan med denna motortyp.

Bor namnas ocksa att ljudet man hor fran propellerflygplan och helikoptrar ar oftast inte motorljud utan ljudet fran propeller och rotorspetsar nar de uppnar transsonisk hastighet pga rotations och flygplanets hastighet.

Martin Carlgren
2015-03-25 16:08

Här har du en vetenskaplig text ur en lärobok i naturkunskap från åk 7 om hur en sak som börjar vibrera får ljudet att eskalera:

Detta kommer att kasta dig tillbaka till 7: an naturvetenskapliga undervisningen. Kommer du ihåg när din lärare talade om molekyler och atomer, de byggstenar i universum som var så liten så att du inte kan se dem? Tja, om du missat den klassen, kommer detta att vara en repetition, eftersom ljud färdas genom luften (bland andra saker som är gjorda av molekyler). Ljud är vibrationer, eller energi, som får alla molekyler runt källan till att vibrationer alla glada, så de vibrerar också och börja krocka med varandra och passerar längs vibrationer. Det är lite av en molekylär mosh pit. De molekyler förlora en del av sin spänning Ju längre bort de är från källan till vibrationer så att bullret blir tystare och tystare tills molekyler slut på vibrationer och där ljudet slutar

Peter
2015-03-25 10:22

Motorerna skapar en centrifugalkraft som gör att ljudet eskalerar när metallen börjar vibrera.

Rufus Thillman
2015-03-24 22:24

När jag jobbade på FOA så testade vi ljudet från torktumlare vs turbofanmotorer. Testerna utfördes på bakgården nära grannen Östergren. Vi kunde konstatera att ljuden var mycket lika men inte exakt lika.
27 år senare läser jag den här tråden och förstår att – vi skulle ju provat med en tvättmaskin som centrifugerar. Som jag har grubblat……

Lars Mellberg
2015-03-24 22:05

Bra liknelse där. De är centrifugalkraften som hörs

Lennart
2015-03-24 22:02

Lyssna till en tvättmaskin som centrifugerar och gärna med lite dåliga lager .
Där har du ljudet.

Andz
2015-03-24 21:48

kort och koncist så är det nog så.

Carl Johan
2015-03-24 21:38

Det du beskriver är helt enklt metaller som kommer i svängning och orskar ett vibrato.

Andz
2015-03-24 21:23

Det som låter är med stor sannolikhet växellådan som sitter i underkant på motorn och på den så sitter en hydraulik pump ( hydraulik Engine driven pump ) samt generatorn eller IDG ( intergrated drive generator ) dessa två i samband med själva växellådan utgör nog det mesta oväsendet i samband vid take off Power. Finns säkert någon tekniker / mek här som bättre kan förklara detta

Matz C
2015-03-24 20:41

Ja det du menar rör sig om en turbopropeffket, dvs en modifierad jetmotor. En sk turbojet tror jag.

/Matz

jesper engdahl
2015-03-24 16:16

Framgår särskild tydligt här:
https://www.youtube.com/watch?v=S0jOmCBMONc
Airbus A320 TAP CS-TNV takeoff talewind WRONG WAY ! Ponta Delgada Full-HD

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500