SAS vs. Norwegian
Här är årets tio i topp:
1.Qatar Airways; Qatar.
2.Singapore Airlines, Singapore,
3.Cathay Pacific Airways, Hongkong
4.Turkish Airlines, Turkiet
5.Emirates, Dubai.
6.Etihad Airways, Förenade Arabemiraten
7.ANA All Nippon Airways, Japan.
8.Garuda Indonesia, Indonesien.
9.EVA Air, Taiwan.
10.Qantas Airways, Australien
Finnair landade på plats 31, Norwegian på 33 och SAS på 57.
Say no more !
svar
Tak for hjälpen svaret @pf , utroligt dårligt indspark at bringe Indiska käden ind i billedet. norwegian spiller på det norske og det nordiske men vil göre mange krumspring for at nationaliteter fra präcis snart alle andre lande arbejder ud fra Norge og andre norsiske lande som om det var deres hjemme base men ej men denne lön men den ringere lön de oppebärer fra deres resp. baser , hvorvidt de er konkurence kraftige i forhold til andre selskaber derfra er irrelevant.
Trøtt, “at” pf gir vel Ryanair en god sak dersom f.eks irske lover skal følges ombord på irsk reg fartøy, jfr sak i dansk arbeidsrett.
Forøvrig er det merkelig at norske myndigheter ikke reagerer mot Norwegian, nå som disp er utgått-enten så anvendes europeisk arbeidskraft, for å være på rett side av lag/lov….eller så er det politisk bestemt at Norwegian ikke skal røres, jfr at representanter fra den nåværende norske regjering i valgkampen før siste parlamentsvalg sa at nevnte flyselskap skulle få dispensasjon.
pf’s jämförelser med Indiska och Norwegian bevisar att han inte vet vad ett kollektivavtal innebär. Förövrigt verkar han allmänt sett ganska okunnig.
Tydligen inte riktigt så enkelt eftersomde bevisligen flyger. Vad tror du?
I en svensk “Indiska”-butik jobbar inga indier för indiska löner. Om det finns någon indier jobbar de för svensk lön eftersom den ligger på svensk mark.
På Norwegians norskregistrerade flygmaskiner gäller norska lagar och det krävs europeiskt arbetstillstånd. Det har inte Norwegians asiatiska billigcrew.
Inte “internationella lagar” och inget arbetstillstånd. Enkelt!
Pierre H, jeg vet ikke om du har kjøpt noe i den svenske butikkjeden Indiska…?
Om så, har du truffet noen indier der ?
Thaicrew – Norwegian
Fint med en orientering fra «insiders» til avveksling! Hvorfor kommer PH til at Norwegians ruter så kun skal bemannes av skandinaver da navnet er «Norwegian»? Da bør vel konklusjonen bli at flyene må bemannes med nordmenn og ikke skandinaver? Eller vil man kanskje endelig gi Norwegian en felles-skandinavisk AOC på linje med SAS? Unektelig gledelige nyheter for Norwegian i så fall.
At man setter opp baser i de store knutepunktene er neppe uforståelig ut fra ren logistikk? Skulle da dette være norsk besetning bosatt i f.eks. Bangkok, New York eller skal de flys til/fra t.ex. OSL, ARN, CPH for å starte arbeidsdagen på basen? At man forsøker å få til effektiv drift uten unødige logistiske utfordringer er forståelig.
To ting , 1 der er ikke sector tilläg hvor har du opfundet dette ? Men traktamente er rigtigt nok og det er dette der gör lönne ok for de thai ansatte.
2. De burde slet ikke väre ansat men produktionen burde udföres af skandinavisk personale , hedder selskabet ikke norwegian ??
Vår asiatiska besättning (thaicrew) har som riktigt en grundlön på 3000:- utan tidigare erfarenhet.
Vad som inte tas med är att dem dessutom har en timlön samt “sectorpay” dvs tillägg per arbetad flygning. Detta ger totalt cirka 15 000:-/månad på en heltidsanställning.
Utöver detta betalas traktamente vid övernattning för att täcka extra utgifter.
Naturligtvis kan ett företag inte betala skandinaviska löner till anställda bosatta och arbetandes utifrån baser i utlandet. Detta är ganska uppenbart tycker jag…
Kan tillägga att lönenivån hos Norwegian är högre än hos exempelvis Thai Airways där båda har bas i Bangkok.
Hoppas detta ger lite mer klarhet och sätter punkt för falska anklagelser som vissa hämtar in från media.
Suck….!!
Ha ha, svenske SAS klovner, Norwegian scorer bedre i alt, men SAS klovnene nekter å innse fakta
Nu blev det tyst från Otto! doftar tomte.. när du kommenterade “26-28.000kr i månaden var det bästa, det visar bara vad det är för kids/nötter som sitter här. Tack, mycket underhållande! 🙂
Du lyckades inte så bra med vår asiatiska besättning, kanske dy lyckas bättre med den amerikanska?
Nu jobbar ju inte du där. Har du sett ett lönespec? Det har jag…
“dimper der ner mer än 3000kr i lönekuvertet”. Traktamente och kostnadsersättningar är inte lön. Det är ersättning för merkostnader man haft. Vore det lön skulle det beskattas och för anställda i Sverige vara pensionsgrundande.
Asiatisk besättning 17:50 per timme. Utländska bärplockare i Sverige tjänar mer.
Fast nu dimper der ner mer än 3000kr i lönekuvertet.
Asiatisk besättning får på motsvarande sätt ca 17:50 per timme och ingen pension.
Enkel matematik. Hur många arbetstimmar innehåller en månad?
Svar cirka 172 timmar ggr 159:- = 27.348:- heltidslön. Jobbar man deltid får man naturligtvis inte heltidslön.
26-28.000 ??? Dream on baby HAHAHA, vad hade du i matematik i skolan?
Ja, jämfört med Asiatisk kabinpersonal som tjänar 3000:-/mån hos Norwegian för fulltid. Dessutom i avsaknad av semester och pensions avsättningar.
159:-/tim Motsvarar en lön på ca 26-28 tusen/mån för fulltid plus pensions avsättningar och sociala avgifter.
Till dig som skrev om “hederliga bolag” som betalar ut riktiga löner, tycker du att detta är en “bra lön” som SAS erbjuder kabinpersonalen?
“Typ av anställning:
Timtidsanställning i SAS Resurspool. Arbetet passar dig som har en flexibel vardag.
Varaktighet: Tills vidare
I SAS Resurspool arbetar du minst 6 dagar per månad eller 10 dagar fördelade över två månader. SAS har ett ökat behov under hösten 2015.
Lön: Rörlig lön
Timtidslön enligt avtal 159:-/timme inkl. semesterersättning. ”
Saxat från Flygtorgets “HITTA JOBBET” sida.