Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Scandinavian Airlines System+Arlanda=Asien?

Tråden startades av Rutger

Just nu är det väldigt dåliga tider för SAS. Jag tror att SAS skulle tjäna mer på att flytta alla Asien destinationerna ifrån Kastrup till Arlanda. Kolla bara hur bra det går för Finnair och deras rutter till Asien, trots Helsingfors läge i Europa. Tyskarna och de andra central européerna väljer ändå bara Frankfurt och Schipol.

Publicerad den 2010-02-08 22:21
Skriv ett svar
Antal svar: 61

svar

Tycoon
2010-09-11 19:53

Jag håller med om att man ska stänga Bromma för att bygga ut Arlanda. Då kanske SAS fattar att man kanske skulle satsat på Arlanda iallafallNågon som håller med mig?

Erik
2010-08-22 21:24

Vet någon vilka fler flygplatser på sträckan FRA-NRT man kommer att “testa” i samma syfte?

Anders Nilsson
2010-08-22 21:21

Lufthansa ska kontrollera bl a ARN som alternativflygplats på sträckan Frankfurt och Tokyo.

Tycoon
2010-08-22 20:56

Är det ett tekniskt stopp i Arlanda när Lufthansa flyger A380?

Bengt
2010-08-21 20:54

Till Domino, CPH ökade 11,3% i Juli.

Ricci
2010-08-21 17:06

Till #Domino
Tja…
Titta hur “väst” norrmänen flyger dvs de flyger till CPH eller AMS…
Att sedan vi har 5-6 miljoner danskar som också flyger från CPH….

Som jag ser det blir det svårt att få kunder till intercont i ARN dvs om man nu inte vill “köpa” marknadsandelar.
Men som sagt är detta en av SAS akilleshälar att Skandinavien ser ut som det gör och man inte har en ordentlig Intercont hub…

Domino
2010-08-21 16:56

Till Ricci. Kanske för att 60 % har närmare till ARN än till CPH och sen tillkommer dom norrmän som reser till Asien via ARN……

Ricci
2010-08-21 16:35

Varför skall SAS intercont basen ligga i ARN när 40% av svenskarna har närmare till CPH än ARN?
Det kommer vara svårt att få ut de priser som SAS tar från CPH ocm man skall mellan landa i ARN dvs minskade intäkter…..

Mvh
Ricci

Tycoon
2010-08-21 12:53

Hej igen! Eftersom ni är så duktiga här på inläggete, ett tack till Domino och Airways ;), så kan ni väl svara mig om det går någon A380-trafik på CPH? Skulle inte förvåna mig om det inte gjorde så. SAS ekonimska tänkade, eller ska jag säga fritänkande, har gått åt skogen. CPH har ruttnat ihop, A380 landar på ARN. Öresund gråter och ARN har ökat trafiken med 9%. Ja, et säger väl det mesta om att trafik till ARN verkar vara det bästa beslutet!

Domino
2010-08-21 04:13

Hej, Calle! Tack för tipset om artikeln i Dagens Industri. Mycket intressant och lärorikt. Det var rätt kul att läsa kommentarerna till artikeln. Speciellt dom från danskarna och semidanskarna. Man kunde tydligt märka desperationen i kommentarerna. Hahahaha. Dom verkar ha rövsvett av rädsla på båda sidor sundet. Bara att acceptera faktum: Folk är trötta på behöva tvingas till det uttjatade och överskattade CPH för att komma vidare. Nä. Ska jag till Asien är ARN eller HEL som gäller. Till övriga världen är det Amsterdam som gäller. Helt perfekt!!

Calle
2010-08-21 00:22

STOCKHOLM VINNARE VID SAS-PRIVATISERING

En försäljning av statens SAS-aktier skulle skapa fler internationella flygförbindelser från Arlanda på Danmarks och Öresundsregionens bekostnad. Det är slutsatsen av flera rapporter som beställdes av den förra regeringen.

LÄS:
http://di.se/Artiklar/2010/3/11/201788/INTE-KLAR-SAS/

Pensionär
2010-08-20 21:08

Tahi blandade 747 och DC10 vid tidpunkten men det var 747 BKK-ARN-CDG.DC10 BKK-ARN-DUS. i första skedet. Sedan blev det ToR ARN .
Fråga 2 varför skall man som passagerare flyga till CPH och sedan flyga till baka över ARN på sin väg mot Asien.Det vore kanske klokt att börja med att Planen från CPH mellanlandar i STO på sin färd till Asien.Eller att man trf CPH pax med Mindre plan till STO.

Airways
2010-08-20 20:36

Hej Tycoon:

Landningsbanorna på Arlanda är 3300 x 45 m, 2500 x 45 m respektive 2500 x 45 m. 3 300 meter är gott och väl för att få upp en A380 i luften vid vilka startvikter som helst vid de vindar och temperaturer som är vanliga här i Stockholm. Jag vet inte vilka diskussioner som förekommit här tidigare men att det skulle vara problem med A380 på Arlanda är rent nys vad landningsbanorna anbelangar. Det är i så fall taxningen på vissa ställen som kan vara lite kinkig men inte värre än att A380 kan flyga på Arlanda. Om några år går A380 i reguljär trafik på arlanda precis som 747 och andra stora flygplan. Det var precis samma diskussioner när 747 kom till Arlanda en gång som med A380 nu och med 747:an gick det hur bra som helst!! Vi svenskar tror oss inte klara någonting verkar det som… Men en bra flygplats har vi!!

Domino
2010-08-20 19:10

Till Tycoon. Du har helt rätt. SAS ekonomiska tänk är verkligen häpnadsväckande och staten bara skyfflar in skattepengar utan att kräva motprestationer. Det måste nog till en generalstrejk i Danmark för att SAS ska börja inse vilket misstag det är att ha CPH som långlinjehub, både ekonomiskt och passagerarmässigt. Naturligtvis stretar danskarna emot en ev flytt till ARN. Precis som pensionär var inne på kommer CPH att bli barnens glömda saga ute i periferin utan SAS. Så kommer också att ske. CPH:s tid som “hub” går mot sitt slut!

Airways
2010-08-20 18:57

Visst Pensionär!
Det var i samband med en strejk i CPH som Thai lade över trafiken till Arlanda med sin Jumbo en 747-300 den gången tre gånger i veckan och det gick jättebra och sedan var SAS-myten om att ingen trafik är lönsam i Stockholm bruten…

Thai började faktiskt reguljärt på Stockholm med DC-10 BKK-ARN-DUS v.v. i något skede och i ett annat skede BKK-ARN-CDG v.v. med både MD-11 och 747. I vilken ordning detta skedde har jag glömt, men nu är ju Thai på Arlanda en succé sedan länge…

pensionär
2010-08-20 17:14

Det var ett tag sedan jag blandade mig i debatten,men som gammal SAS:are, så tror jag det är så att om SAS lägger över trafik från CPH så blir underlaget för dåligt för Asien trafiken från CPH. Och vad vore Danmark utan CPH ??. En anekdot. Thai började flyga från ARN i samband med en storstrejk i CPH,då man lät CPH trafiken gå ner på ARN som var på vägen. Då flögman BKK-ARN-PAR med 747.och man upptäckte att de festa passagerarna skulle inte till CPH utan bara ett fåtal.Efter detta så öppnade THAI BKK-ARN-BKK.

Tycoon
2010-08-20 17:01

Dessutom har jag hört att Lufthansas A380 ska landa på Arlanda. Ska titta men kommer det gå bra? Landningsbanan känns lite kort… Den 15 september kl 11:15 lokal tid ska den landa! Aha? Det bevisar ju en gång för alla att ARN är en optimal hubb!

Tycoon
2010-08-20 16:58

SAS Styrelsen är för %¤#¤%”¤ RIKTIGA IDIOTER! Finnair är, ursäkte Finland’ en fästing som suger sug fast i Sverige när SAS vägrar flytta på sin “fina” hubb i Köpenhamn. Vadå? Har Sverige köpt SAS bara för att få en liten smula i intercontinental? Irriterande! Det lär väl trots allt inte bli nån förändring (Jäkla SAS). Jag tycker om SAS, men deras ekonomskia tänkande ligger snarare i Köpenhamns bössa än i skallen.

F undersam
2010-08-17 19:07

Till Kamel3n:
Avstånd och flygtid från Stockholm vs Köpenhamn till Asien. Tror du måste revidera dig där lite grand.
ARN-BKK Storcirkeldistans 5188 Nm CPH-BKK 5371 Nm. ARN ligger 213 Nm närmare.
Hanoi ligger 249 Nm närmare ARN än CPH. Till Mumbai är det dock nästan jämnt skägg med endast 12 Nm till ARN:s fördel.
Naturligtvis skiljer det sig en del mot vilka lufteder man använder, men en jämförelse på Thai:s tidtabell visar att det är 45 minuter snabbare ARN-BKK än från CPH. Detta med samma flygplanstyp, B747-400.
Till Jesper Flygare:
Du har rätt i att det är enklare att byta plan i CPH mot ARN. I alla fall så var det så tidigare, men nu tycker jag att Kastrup har blvit rena köpcentret med alldeles för ont om sittplatser trångt och bökigt. Även ARN går samma utveckling till mötes tyvärr, men har tack och lov fortfarande lite utrymme över till passagerarna. Och visst kan det vara långa avstånd på ARN, utan rullband mm som många passagerare skulle uppskatta. LFV på sin tid skulle ha struntat i ädelträgolvet i pir-F och satsat på rullband.
Jag vet inte om Air China och Thai erhåller statsstöd för sin trafik till Skandinavien, det kanske är så men jag tvivlar. Vad SAS fått i ägartillskott vet vi, och hoppas det stannar vid det samt att bolaget överlever.

Med endast 9 (rätta mig om jag har fel) långdistansmaskiner så ligger väl SAS på rynkan om man ska ha kvar Intercont eller ej. Och en av anledningarna till detta kanske är att man inte vågat tänka utanför ”boxen” och vågat ta steget att även satsa på ARN. Kan Thai, Air China, och senast Qatar som flyger med A330 på ARN se en marknad så är det ändå märkligt att inte SAS kunnat ta sig in i matchen.
Läser och hör man hur många vill se mer SAS interkont på Arlanda (Asien) och ser hur konkurrenterna tar över den trafiken så kan jag för min del fortfarande inte fatta att SAS tappat en marknad som uppenbarligen finns.
En kollega reste förra året med Finnair via HEL till BKK. Dom var försenade från ARN och var rädda för att missa sin förbindelse i HEL. Men det lugnande beskedet ombord var att ni är över 90 passagerare som skall med det flyget så det kommer att invänta. nå jo nå ja….

EBG
2010-08-17 17:00

Har läst många inlägg i denna tråd. Jag är av den uppfattningen att kan Finnair få sina Asien flygningar att gå runt med det lilla underlaget på hemma marknaden så är det nog närmast en vilja från SAS att satsa på Arlanda. Kostnadsläget bör ju vara det samma + att det finns mycket mer frakt till ARN. Har hört att när man senast körde linjen ARN-BBK så var man oftast överbokade så man fick flytta över pax till Thaikärran. Ändå lade man ner ? Men som någon tidigare har sagt trotts att Sverige är största ägare är det andra intressen som styr. Titta bara hur planen är registrerade i dag ! Endast en bråkdel är SE reggade. Det säger nog allt vem som bestämmer.

För övrigt är jag en som gillar SAS och flyger flera gånger i veckan (inrikes) och där är dom toppen.

//Hans

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500