Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Primera/Solresor

Tråden startades av United Fairlines

Hur f-n funkar detta (o)seriösa bolag eg.? Flygbolaget har gjort sig av med all skandinavisk personal, och anställt balter istället. De kan inte prata “skandinaviska”, förstår knappt engelska – och vet inte vad man skall göra i en ev. nödsituation. Piloter flyr så fort de bara kan – till något bättre och mer seriöst. Solresor försöker låtsas som att man är en av de “större” aktörerna – men vill självklart inte befattas med “sitt” flygbolag när det är jobbigt – och försöker släta över det hela…….. Solresor är ett j-a skämt. De borde inte få finnas på denna marknad längre. Lägg ner…….

Publicerad den 2015-07-05 20:09
Skriv ett svar
Antal svar: 71

svar

thomas
2016-02-09 11:45

Varför satsar inte flygbolaget på extrem ombordförsäljning med Svensk säljande personal?
Charter är långa leggat, det går att förkvalificera kunderna,
Detta skulle lätt och med pluss finansiera xtrakostnaden,
även ge vinst. Scanair var bra på ombordförsäljning.
Finns massa man kan göra i dag med nätet.
Nån som kommer ihåg Scandinavian står? Båtbesättningen kunde inte Nordiska språk, många dog, i Sverige har vi sfi för de som kommer hit.
Men på ett trångt plan som ska kunna utrymmas helt på 90 sek.
Där tjänstgör Baltisk personal, lite Estonia över det hela.

FRS
2016-02-09 00:09

verkar som att ingen har riktigt koll vad som sker?

Ingen med lite insyn som kan berätta?

Rövbolag
2016-02-07 12:53

Dom har fortfarande anställda kvar i köpenhamn. Tror dock att de flesta av dom kommer få kicken inom en snar framtid, med undantag för några få instruktörer som man vill ha kvar! Dom går verkligen i bräschen för social dumpning men folk som vet detta väljer ju ändå att boka resan där när det väl kommer till kritan.

inflight
2016-02-04 11:51

Såg att nu är 6st 737 på det lettiska registret ( Primera air Nordic ) så antager att Primera air Scandinavia är på utgående. Snart flyger balter alla resenärer för Solresor och Bravotours.
Någon som vet om all skandinavisk personal är uppsagt och att man bara använder utländsk besättning ?

peter
2016-01-28 23:52

har flygit mycket å detta bolag e det värsta…när dom landar slår dom hela planet i backen.. å det har hänt varje gång jag åkt med dom…undra när hjulen flyger av efter deras landningar??? stackars flygplan….

Krille
2016-01-28 13:31

Kan bara instämma i vad som skrivs om att de anställer billig Östeuropeisk personal med dålig engelska och som inte verkar veta vad som krävs. De används sedan att flyga Solresors passagerare som räknar med bra service och att de förstår skandinaviska men blir glatt överraskade när de får Ryanair service istället och Solresor bara duckar och hoppas det går över.

Förstår inte hur de svenska facken kan godkänna detta ?

Andra skandinaviska bolag har skandinavisk personal och de får det att gå runt.

Antager att det handlar bara om att få in så mycket vinst som möjligt och hoppas resenärerna köper konceptet .

Peder
2016-01-28 09:54

Primera Air är ett av dom vidrigaste flygbolagen som finns, de behandlar både sina piloter och sin kabinpersonal som djur! Dom tar inget ansvar för sitt agerande och det är inte säkert att flyga med dom.
Hela koncernen är genomrutten från toppen och den förruttnelsen syns och framförallt känns hela vägen ner till den billiga kabinpersonalen som mer eller mindre är ditlurade på falska premisser. Har hört att dom även sjunker så lågt att dom manipulerar med både piloters och kabinansattas tjänstgörings och vilotider för att få iväg sina maskiner någolunda enligt avgångstid.
Kabinbesättningarna ligger och “rullar” på olika ställen där dom har ett flygplan stationerat och på så sätt kommer flygbolaget än så länge undan sitt ansvar för dom ligger på något som kallas “slinga”?!
Man får hoppas att myndigheterna tar och kikar närmare på detta här flygsällskapet som är ett av de oseriösaste i hela europa!

inflight
2015-12-21 11:54

Vad händer på Primera ? De verkar flyga som innan men är det bara billigt östeuropeisk personal nu och vad händer med Primera air Scandinavia?

Anders
2015-12-14 09:21

Blir nog förändringar i februari.

Socialt Ansvar
2015-12-13 21:33

Inget nytt dessvärre. Man kör på med mestadels östeuropeisk personal på slavkontrakt i jämförelse med skandinaviska normer. Andelen klagomål har skjutit i taket, men så länge det finns folk som endast tittar på prislappen och tänker på att resa “ansvarsfullt” och stödja bolag som dessa så finns det ingen anledning för dom att ändra något. Det är hemskt tråkigt att folk som alltid väljer svenskt kött och gärna betalar några kronor extra för det, inte väljer att göra detsamma när det kommer till semestern. Sen är det inte så att Solresor/Primera generellt sett är billigare, snarare tvärtom. Detta innebär ju bara att dom ökar sina vinst, som redan innan out.soursing drog igång ordentligt, redan var relativt bra.

Det finns flera andra resebolag som erbjuder resor till samma destinationer, till samma eller bättre pris, som har sina anställda på skandinaviska avtal, så varför inte bara inte boka med dom istället?

FRS
2015-12-13 18:03

Någon som har mer skvaller om Primera?

Vill gärna ha en update vad som pågår där borta.

@Louise
2015-10-01 11:30

Solresor och flygbolaget bryr sig inte. Så länge planet lyfter enligt tidtabell, passagerna spenderar pengar ombord och planet landar enligt tidtabell på destinationen har det ingen betydelse för dom varifrån personalen som jobbar ombord kommer ifrån, bara dom är billiga !

Louise Cleve
2015-10-01 10:42

Åkte med Solresor till Almeria, flight 6F711 14 sept kl 06.15 från Arlanda och blev genast vid ombordstigning förundrad över den bedrövliga engelskan som crew talade. Vi har åkt med Solresor många gånger, det har fungerat skapligt, men detta!!! Den kvinnliga crew som “upplysningsvis” rabblade någon “rotvälska” i den undermåliga mikrofonen borde ögonblickligen tagits ur tjänst, tänk om det varit nödsituation, många passagerare var upprörda och det med rätta. Några påtalade detta för Solresors personal efter landning i Almeria, ingen reaktion. De var väl medvetna och trötta på dessa klagomål. Vi kommer inte att åka med Primera Air ochSolresor om detta elände skall fortsätta. Hemresan 6F712 var inte mycket bättre. Nej inte denna personal, tror inte att vare sig charmkurs eller rejäl utbildning i engelska eller för del delen även svenska skulle hjälpa. SKÄRPNING!!

Hully
2015-09-28 13:09

Ganska bra sammanfattning….. Jag har själv varit ute o jobbat i guidevärlden. Jag var ung och hade “skitkul” – och brydde mig föga om hur lite pengar jag tjänade. Skulle för allt i världen inte vilja vara utan den tiden.

Nu bor jag hemma i Sverige – och har ett “vanligt jobb (inte inom flyget). Mitt jobb är ingen livvstil – och jag vet inte heller om jag kommer att behålla jobbet till jag går i pension. MEN: Jag har ett jobb som gör att jag kan betala mitt boende och ha ett drägligt liv. Det finns ett kollektivavtal som reglerar en del av min anställning – och jag har ett arbete/arbetsgivare som gör pensionsinbetalningar och ger mig några veckors semester om året. Jag kan vara skukskriven om jag behöver det – utan att riskera min anställning…osv. Så tycker jag att även en kabinanställd skall kunna ha det – oavsett om personen jobbar ett par år – eller väljer att göra detta under många år/fram till pension.

Vet inte om jag uttryckte mig otydligt – men det var så jag menade iaf. Och de kreativa lösningar som många flygbolag verkar anamma i nuläget tycker jag inte främjar dessa möjligheter – utan tvärtom.

Med ditt resonemang så skulle man ju kunna använda sig av det inom alla branscher – arbetsgivaren sätter helt o hållet villkoren – och du som arbetstagare väljer om du vill “stanna”. Kanske har du ett sånt jobb – eller så har du också regler, avtal och lagar som på något sätt “skyddar” dig? Kanske har du ett jobb som med lätthet skulle kunna outsourcas till Indien? Det är väl bara att acceptera isf?! Vi vill ju alla kunna flyga för 199 kr, eller köpa en skjorta för 89 kr. Och då måste ju någon betala. Men det är du säkert villig att offra dig för….;-)

E
2015-09-28 11:03

För att sammanfatta din text;

Reseledarna i koncernen kan arbeta för “peanuts” då detta är ett “skojigt arbete som man har i några år” medans de flygande, i samma koncern behöver ha “riktiga avtal då de har familjer hemma”.

Den logiken fungerar nog bara hos de flygande………

Alla andra skulle nog säga;

Finns inget som tvingar de flygande att fortsätta, gör det några år som en “rolig grej” och gör sedan något annat.

Vara CC skall inte vara något livstidsjobb, lika lite som servitris, bartender osv

Gg
2015-09-25 12:14

Primera vill inte betala sociala avgifter, arbetsgivaravgifter och pensioner för sina anställda. Därför anställs ingen personal med svenska avtal. Fackföreningar ses som det onda ögat. Dom anställer personal som egna företagare i ett skatteparadis. Deras verksamhet är i Sverige och Norden!!!

Hully
2015-09-25 11:52

Reseledare/guide har nästan alltid varit ett “underbetalt” arbete – dock vet jag inte om just Solresors guider är mer underbetalda än andra. Guidejobbet utomlands har setts som en möjlighet att “komma ut i världen”, få livs- och yrkeserfarenhet. Den låga lönen har sällan hindrat någon – då boende ofta har varit betalt. På många destinationer så har man även kunna äta gratis på vissa restauranger, eller åtminstone äta till kraftigt rabatterade priser.

Den låga lönen har knappast eller sällan hindrat någon från att åka iväg och jobba utomlands under en eller flera säsonger. Tvärtom så tror jag att de flesta som “varit iväg” tittar tillbaks på denna tid med glädje – utan en tanke på att man har varit underbetald.

Flygpersonalen däremot har ofta ett “riktigt” liv hemma – med allt vad det innebär. Att Solresor och deras flygbolag Primera gör allt de kan för att socialt dumpa villkoren så mycket de bara kan för sina anställda, gör att de, åtminstone i min värld, är en riktig “Svarte Petter”. Jag skulle aldrig, under rådande omständigheter, boka en resa med detta bolag – och på så sätt stödja den ljusskygga verksamhet som de bedriver. Önskar att Solresor någonstans skulle gå ut och förklara varför man stöder denna typ av social dumpning i sitt eget flygbolag? Beats me!

E
2015-09-25 10:32

Då är det dags för “reality check” igen…………

Hur mycket tjänar reseledarna som solresor har på plats på sina destinationer och, vilka avtal har de?

Om Ni INTE vet svaret på detta, vilket nog ganska få har brytt sig om att kolla upp innan de bokat resan;

Vad får er att tro att allmänheten skulle vara mer intresserade av den flygande personalens villkor än, Ni är av reseledarnas?

ex primera
2015-09-25 03:12

piloter slutar på löpande band

Pilot på Primera
2015-09-24 21:39

Tror nog det loppet är ganska kört. 🙁

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500