Drönare
Då en drönare åter stängde Arlanda under 30 min idag så kan info från Transportstyrelsen var värd att läsa:
“Visste du om att hela Stockholms innerstad är en kontrollzon för Bromma flygplats och att det är förbjudet att flyga med drönare inom det området? Samma sak gäller kring alla flygplatser i Sverige. Har du en drönare eller tänker köpa en rekommenderar vi att du läser om vad som gäller för drönare.
http://www.transportstyrelsen.se/sv/luftfart/Luftfartyg-och-luftvardighet/Obemannade-luftfartyg-UAS/ “
svar
Britterna har samma problem
Andra gången på en vecka….Är det fler drönare vid Arlanda än andra flygplatser? Är LFV mer försiktiga än andra flygplatser?
Modellflyg och drönare betraktas som leksaker och omfattas inte av luftfartslagarna. Det finns alltså inget dokument som tvingar modellutövare att hålla sig informerad om luftfarten. När då Transportstyrelsen helt plötsligt ändrar reglerna och inför totalt flygförbud i kontrollzon är det helt okänt för modellflygarna och drönarflygarna.
För övrigt är det skillnad mellan drönare och modellflyg. Modellflyg definieras som flygning med radiostyrt aerodyn inom synhåll utan tekniska hjälpmedel typ video, kikare, etc. I praktiken inom en radie av 500 meter.
Ja tänk så korkat att polisen tar laser emot piloter, stenkastare emot Flygbussar, ambulanser, polisbilar och brandkår på allvar, eller hur?
Folk kan ju bara skadas och dö precis som när drönare används till krig. Så vad en stor drönare kan göra finns visst i tråden för den som kan läsa och förstå.
Herregud vilken hysteri kring dessa små batteridrivna plastsnurror! Hur stor är sannolikheten att något allvarligt skulle inträffa? Släpp drönarna fria!
ARN-ankomsterna får väl gå till alternativ om de är så jävla skraja. Sköt ert, så sköter drönarna sitt.
Med licens och registrering som bilar dämpar det vanliga dumskallar och man kan även förbjuda dem som leksaker. De som har illegala ska häktas då det är potentiella terroristvapen som redan kan stoppa all flygtrafik.
Att klassa dem som tillståndspliktiga är så klart en lösning. Det har man gjort med grön laser. Och sådana är ju helt omöjliga att få tag på -not!
Som vanligt så slår teknik politik. Om man kan konstruera små roliga flygande helikoptrar, så kommer folk göra det. Myndigheterna kan utbilda, reglera och försöka avskräcka. Förhoppningsvis lär sig folk att inte flyga in sina leksaker på Arlanda.
Jag har lösningen, de ska beläggas med licens precis som vapen och ev. en spårsändare. Så kan polisen ta alla illegala då våra stenkastande huliganer växer upp till stadiet med laser etc.
Ja drönare kan transportera mer än 1 kg massa och då kan
den transportera en handgranat eller liknande.
Det hela är inte att leka med !
Det vore bra med några större drönare som bevakade
alla större flygplatser, så att inte dessa obehöriga
kom allt för nära.
Jag kan inte öppna länken.
Hur är det med radiostyrda helikoptrar? Har en inte så speciellt avancerad leksak. Kan nå 20m. Behöver man tillstånd för något sådant när man flyger utomhus?
Hej,
Nu är inte jag någon expert på internet men kunde man leverera sprängmedel genom Google maps? Liksom i programmet? Kunde man placera ut pixlar framför flygplan som de flög in i?
Drönare är ju då fysiska saker som faktiskt kan ställa till med materiella skador.
Vi borde bestycka satelliter med laser som kan spåra och skjuta ned drönare i känsliga områden. Inte förrän det händer litar jag på TS igen…
Det finns många skyttar i skytteklubbar som gärna
tränar på att hålla Arlanda rent från drönare:
Med hagelbössa runt Arlanda är det lätt att hålla
rent från drönare som är alltför närgångna.
Kanske får man utveckla ANTIDRÖNARE som
känner av en eventuell drönare och angriper
den på lämpligt sätt.
Drönare ska bekämpas med drönare
Försäkringsbolagen gått ihop och bannlyst drönare,, Det täcks ej av hemförsäkring etc.etc.
Om man har ett radiostyrt modellflygplan och flyger den på någon äng eller nåt och är ej medlem i någon pinsam modellflygklubb är man då inte heller täckt av hemförsäkring?
Angående säkerhetsproblem och drönare använde många liknande argument när Googlemaps lanserades.
“Helt plötsligt kunde terrorister få tag i satellitbilder över hela världen”
Det är en del av utvecklingen. Det finns för- och nackdelar. Idag tror jag att merparten av befolkningen anser att tex Googlemaps gjort mer nytta än skada.
Att ha zoner där drönare är förbjudna, till exempel över känsliga delar av samhället är en sak. Att ha kontrollerad luft på lägre höjd än byggnader i närheten är bara ett förlegat regelverk.
Lös det, eller vänj er med att Bromma och Arlanda behöver stängas stup i kvarten.
Sätt 2 kg Octol i en DJi 800 o landa över riksdagen.
Eller över E4 när XX ska hämta statsbesök.
Eller utanför Polishuset..
Möjligheterna är enorma…
http://www.di.se/artiklar/2015/7/12/dronarflygare-riskerar-miljonbelopp/
Undrar jag vad skadeståndet blir om man stänger ner Arlanda under 30 min i peak och tvingar ankomster att gå till alternativ etc.
Vi inom flyget har fel om vi tror att vi kan hindra detta fenomen med nuvarande regelverk.
Vad gör Transportstyrelsen för att anpassa procedurer etc till denna verklighet?
Att hävda att man måste ha klarering för att flyga en drönare 10 meter över slussen är kontraproduktivt. Det resulterar bara i att folk neglegerar regelverket.
Det var väl 6 månader sen TS sa att “regelverket inte hunnit med den tekniska utvecklingen”.
…no shit Sherlock – vad ska TS göra åt det? Och framförallt, när?
Japp det blir fler drönare för varje vecka som går, de är här för att stanna, och öka i vår vardag.
Det är bara att fatta att drönare kommer stort. Ändra regelverket och minska kontrollzonerna el stäng flygplatserna 3 ggr i veckan. Älska el hata, men så blir det.