Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Avia Express vill bygga framtidens flygbolag

Tråden startades av Lämna gärna en kommentar

Avia Express vill bygga framtidens flygbolag

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 11 februari 2010
I slutet av förra året presenterade Avia Express företagets strategi för framtiden. Reaktionerna blev kraftiga. Men något annat var knappast att vänta när en del i framtidsvisionen handlar om att outsourca allt från teknik till piloter.
– Det är vårt sätt att skapa livskraft och överleva i branschen, säger vd Lars-Åke Bertilsson i en intervju med Flygtorget.
Från Avia till Salair till Skyways och tillbaka till Avia igen. Fyrtio år i den svenska flygbranschen har inte bara inneburit olika namn och inriktningar, idag har Avia Express dessutom hamnat i hetluften när bolaget försöker införa ett helt nytt sätt att driva flygverksamhet.
Grundtanken är att lägga ut merparten av verksamheten på entreprenad, från ekonomi och teknik till piloter och flygplan. Istället för att själva äga allt, är målsättningen att bli ett flexibelt flygproduktionsbolag som anpassar sig efter kundernas önskemål.

– Vi bryter med alla de stela strukturer som flygbranschen av tradition levt med, säger vd Lars-Åke Bertilsson. Nu kan vi skapa ett modernt och kostnadseffektivt flygbolag.
De kostnader som Lars-Åke Bertilsson i första hand vill minska, är pilotlönerna. Enligt företaget har piloterna en snittlön på 50 000 kronor och en flygtid på i snitt 9 timmar i veckan. Det ger 50 procent högre kostnader jämfört med andra regionalflygbolag. Även om det inte går att enbart räkna flygtiden så menar Lars-Åke Bertilsson att piloterna ligger långt från en normal veckoarbetstid på 40 timmar.

– Högavlönade yrken och dit måste vi räkna piloter, brukar dessutom arbeta mer än 40 timmar, säger han.
Att ge sig på lönerna och dessutom den närmast heliga senioritetslistan är inte strategin för en vd med ambition på lugn och ro.
– Naturligtvis har jag fått mothugg, man kämpar med näbbar och klor. Men jag kan tycka att det viktiga verkar vara principerna, inte det faktum att flygbolagsbranschen måste moderniseras för att inte gå under. Många är de piloter som i enrum håller med om att det här är rätt väg att gå. Officiellt råder dock inställningen att det är bättre att sätta oss i konkurs och sedan starta nytt på det gamla vanliga sättet.

I nuläget går den mesta tiden åt till förhandlingar om bland annat anställningsformerna för den flygande personalen. Tanken på att de, via ett bemanningsföretag, skulle bli egna företagare orsakade ett ramaskri och spädde på en redan hätsk debatt som till vissa delar förs i media.

– Jag tycker att vi kommit förbi det och jag vill inte hamna i F-skattsedeldebatten igen. Nu går vi vidare med diskussioner om kontraktstider och liknande frågor. Jag tror att vi i framtiden kommer att se en projektbaserad verksamhet, många av dem långsiktiga och i princip fasta anställningar.

Lars-Åke Bertilsson vill framför allt se möjligheten att erbjuda flexibla lösningar för olika kunder, fjärran från den regionalflygbolagsnisch som han tycker att bolaget fastnat i.

– Säg att vi flyger Fokker 50 för Skyways och Blue 1. Varför ska vi inte då samtidigt kunna flyga större flygplan för exempelvis en charterarrangör. Stort eller litet flygplan spelar ingen roll, det viktiga kunna växla mellan olika uppdrag och kunna växa med kundens behov.

Idag pågår alltså förhandlingar om hur den nya företagsmodellen ska kunna byggas upp i företaget. Enligt planerna ska den vara klar under våren för att sedan träda i kraft under hösten. Skulle förhandlingarna dra ut ännu längre på tiden börjar de ekonomiskt mörka molnen hopa sig.

– Vår modell bygger på att erbjuda marknaden en flexibel och modern lösning på deras flygbehov. Vi har stor tilltro till att vi med det bygger också ett framtidens flygbolag och det finns finansiärer som är beredda att träda in när vi nått dit. Skulle förhandlingarna å andra sidan dra ut på tiden eller rent av misslyckas, då funkar det inte.
– Med en ny strategi kan Avia Express överleva som ett lönsamt flygbolag, det är jag övertygad om.

Publicerad den 2010-02-12 14:47
Skriv ett svar
Antal svar: 36

svar

Roffe
2010-03-29 07:46

“Men lille luftfartstjänstemannen, ska inte Du som de andra tjänstemännen i alla andra Transportstyrelser vara ute och se till att flygbolagen sköter sin personal så de kan fungera enligt alla CRM-principer som Ni själva skapat?”

“Men mamma, jag har det skönt här under korkeken på Vikboplan, och luktar på alla nya paragrefer som jag kan skicka till alla piloter så de inte störtar och har sönder något”.

Fritt efter Kalle Anka på julafton.

Lars Eriksson
2010-03-29 00:31

Omorganisationer och förändringar i företaget får nästan alltid arbetsrättsliga konsekvenser i form av förhandlingar, omplaceringar och uppsägningar. För att det ska bli rätt från början är det viktigt att varje åtgärd är väl underbyggd. Det krävs goda kunskaper i svensk arbetsrätt av alla inblandade parter för att detta skall fungera. Att medvetet strunta i vår arbetsrättliga lagstiftning är inte bara mycket arrogant mot de anställda medarbetarna det är dessutom olagligt i Sverige. Den senaste tidens affärer i ett av våra regionala flygbolag tyder på exceptionellt stor okunskap i ämnet arbetsrätt, eller också agerar företaget medvetet med kollektiv bestraffning beordrad av ägarna, detta är också olagligt i Sverige. Jag hävdar bestämt att företagets enda möjlighet att komma ur den här affären med ett uns av anseende i behåll är att omedelbart skicka ägarna och stora delar av ledningen på en kurs i arbetsrätt. Då kan det möjligen finnas ett litet hopp om att vi skall slippa se de värsta avarterna av detta i fortsättningen.

Piloten
2010-03-23 12:49

Hej,

Om jag inte missminner mig så kan man inte längre erbjuda visstidsanställning under en längre tid. Konsevensen blir att antingen antäller man eller också så tar man in en ny person. Att använda bemanningsbolag/kontraktare är i min mening helt ok, till exempel vid tillfällig produktionsökning eller likande. Men att säga upp samtliga fast anställda för att sedan använda sig av ovan nämnda situation är en helt annan sak. Och angående 80-talet så håller jag med, “men två fel gör inte ett rätt”. Eller liknande.

mvh,

V
2010-03-23 11:49

Finns ju redan pilotföreningar… det bästa vore ju att de agerade kraftfullt. Varför strejkas det inte?

Iceman
2010-03-23 10:59

Att det finns branscher där man kan gå på korttidsvikariat i åratal med ny förhandling varje gång är tyvärr inget nytt.
Var du med på 80-talet när det istället var arbetstagarnas marknad? Alla försöker alltid utnyttja situationen.
Och min tanke med sista meningen var att om ett kollektiv inte är nöjt med erbjudna villkor kan man överväga att gå samman om gemensamma krav eller lite mera drastiskt starta konkurrerande verksamhet.

Piloten
2010-03-23 08:36

Iceman,

Antigen övertolkar du texten med flit, eller så jobbar du inte i branchen.

Att man konkurrerar om ett jobb är inget konstigt, så fungerar samtliga brancher, men om man endast erbjuder ett 6 månaders kontrakt för, i det här fallet piloter och cabin innebär det ju att man i slutet av varje 6 månaders period, måste söka samma jobb igen.
Eftersom man nu konkurerar med andra “direktörer” om samma jobb kan man fråga sig om alla kommer att lägga in kostnader för preliminärskatt, arbetsgivaravgifter och andra försäkringar, speciellt om man konkurrerar med någon som bor i ett land med lägre eller obefintliga avgifter.

Man kan även tänka sig att man är desperat och “offererar” ett pris utan ovan nämnda avgifter för att man är tvunget att få in pengarna till hyra och annat. Vidare så blir det i princip omöjligt att få ett banklån och i värsta fall omöjligt att få ett hyreskontrakt eftersom man inte är fast anställd.

Rent konkret är man tillbaka på början av förra seklet, med dagavlönare som säljer sig till lägsta möjliga pris för att få mat på bordet.

mvh,

C. A.
2010-03-23 00:39

I am worried that the airline piloting profession will not be able to continue to attract the best and the brightest.
The current experience and skills of our country’s professional airline pilots come from investments made years ago when we were able to attract the ambitious, talented people who now frequently seek professional careers elsewhere.

Iceman
2010-03-22 23:13

Men, men i vilken bransch konkurrerar man INTE med andra om jobben? Individuella löner/ersättningar är inte så ovanligt sen staten lämnade sina lönegrader.

Kommer det att sluta med enbart arbetarägda flygbolag en vacker dag?

Anna
2010-03-22 22:02

GUD vad mycket text. Vem orkar läsa??

Piloten
2010-03-22 21:39

Saxat från flygposten

“Genom att trixa med LAS ska samtliga kvarvarande piloter avskedas och sedan erbjudas arbete sex månader i taget på kontrakt via ett pilotförmedlingsföretag baserat i Nya Zeeland. Piloterna erbjuds också att arbeta som egna företagare och bli affärspartner. Flygplanen ska flygas av direktörer i små bolag som ska konkurrera med varandra”.
“Arrangemanget är olagligt och om någon av misstag erhåller F-skattesedel för detta ändamål kan det bli dyrt, inte minst för det flygföretag som står för arrangemanget”.
Avslutningsvis,
” I och med att den som skriver på detta avtal konkurerar med sämre villkor än de piloter som har kollektivavtal blir man ochkså betraktad som svarfot(scab) och kan aldrig räkna med att någonsin bli medlem i en Ifalpa ansluten fackförening”.

Egen kommentar

Eftersom facket är med och anställer i de flesta seriösa bolagen i europa, kommer detta att förhindra dessa personer att erhålla en seriös anställning. I slutändan fastnar man i detta träsk av oseriösa bolag, där man konkurrerar med sina kollegor om brödsmulorna.

Detta är djupt tragiskt och kan påverka hela den svenska flygbranchen. Man kan fundera på om detta bolag med den föreslagna konstellationen har ett existensberättigande?

mvh,

Janne C
2010-02-23 16:33

Hoffa (jag hoppas fö att du går ett blidare öde tillmötes än din namne men nog får man en skön maffia/fackförbundskänsla när man läser dina inlägg): Visst är det intressant om det är så att det inte går att tjäna pengar på att vara bemanningsbolag i flygbranschen om man har ett kollektivavtal. Kan det säga något om kostnadsläget på världens pilotkår i allmännhet och Sveriges i synnerhet? Men någonting säger mig att du precis som alla gamla pilotfackspampar ser världens flygbolag som en ekonomisk förening med piloterna som förmånstagare. Tyvärr kommer det inte att finnas några flygbolag kvar när ni är färdiga med att skydda era överprissatta rättigheter.

T
2010-02-22 17:14

L.E – just därför förstår vi varför en del är piloter och en del andra är ekonomer .
Börja om från början och räkna med din ttl kostnad på ex 100` pr månad.
Ta sedan flygpriset som biljetterna säljs för i snitt , dra bort ca 200 för skatter.
Ta sedan snittbeläggningen på den ort du vill räkna på , det är ett bra mått.

Hur många stolar/platser pr flyg blev det ?

Betänk sedan att även om du skulle sälja för 100kr så kommer du inte fylla en tisdag lunch till Halmstad året runt.

Hoffa
2010-02-22 12:50

Bosse, detta med att vara ung är ett övergående problem som du snart kommer att bli varse och Janne C, det finns mig veterligen inget bemanningsföretag för piloter någonstans i världen, det finns däremot förmedlingsföretag men där är du inte anställd.
Dessa förmedlar piloten till flygbolaget och förmedlar lönen till piloten på ett konto någonstans i den fria världen, kanske ett skatteparadis. Om du sedan ska tänka på att ungdom är ett övergående problem så måste du också betala dessa pensionsavsättningar, LoL, sociala avgifter och dessutom ha flera boenden eller resa på din fritid.
Det är ingen som vill starta ett bemanningsföretag för piloter, det lönar sig knappast om man tvingas till att ha ett rimligt kollektivavtal, och det tvingas man till.

Tompa
2010-02-22 11:27

Blev ju lite förvånad att L-Å skulle driva flygbolag… Men vem vet det kanske blir bra…

L.E.
2010-02-18 23:31

TARGET FASCINATION
Är en form av desorientering där uppmärksamheten har fokuserats på andra saker än de som för ögonblicket är viktigast.
Alla piloter i bolagen har fått utbildning i ämnet och är väl bekanta med fenomenet.
Våra ledare har troligen inte samma insikt i fenomenets effekter och har därför inte upptäckt varningstecknen i tid och följdaktligen inte heller lyckats med att ”fokusera om” innan skadan redan var skedd, detta kan vara en förklaring på varför våra ledare ”låst på piloternas löner” till den grad att de är oförmögna att ta tag i de verkliga problemen i företaget, dvs. otillräckliga inkomster.
Vi arbetar alla i organisationer som är maximalt slimmade detta betyder att vi inte har råd att fokusera på fel saker.
För att komma till saken… det finns förvisso även andra kostnader i ett flygbolag än piloternas löner men dessa måste ställas i proportion till den arbetsinsats som krävs för att tjäna in dem, Eller som någon beskrev i detta forum tidigare.
”Om vi tar HAD som exempel så måste Skyways sälja en halv passagerarstol på varje flight mellan ARN och HAD för att få in de pengar som lönen (Inklusive sociala avgifter och pensioner) är för en besättning på 2 piloter + en CA. Detta innebär att för att kunna finansiera fyra (4) kompletta crew att flyga ARN-HAD så måste Skyways sälja 2 flygstolar på varje flight.
För mej ser detta ut som en betydligt enklare uppgift för Skyways professionella marknadsförare än att försöka återställa ett raserat varumärkes goodwill och rykte. Troligen är det redan för sent men jag skulle välkomna ett allvarligt menat försök.
O.K. det skulle kosta en del stolthet för en och annan men stora
ledare vet när det är dags.

Bosse
2010-02-18 20:35

Lasse! Bra sammanställning! Den visar också på hur mycket mindre en ung pilot tjänar (35.000) jmfrt med en gammal (60.000+40.000). En ung pilot får sannolikt bättre villkor genm ett bemmanningsftg än vad han har idag medan de gamla får sämre lön. Och gissa vilka som sitter i SPFs styrelse?! de gamla såklart! Snacka om insider/outsider problematik…..

Lasse
2010-02-18 17:21

Lönestatistik (medellön) från några vanliga yrken…

Yrke Bostad Ålder Erfarenhet Lön/månad
Lokförare Västernorrland 30 år nyutbildad 30.000:-
Lokförare Örebro 32 år 4 år 30.135:-
Fartygsbefäl Gotland 30 år 3 år 40.000:-
Sjökapten Uppsala 54 år 38 år 56.000:-
Sjökapten Värmland 40 år 10 år 84.000:-
Flygvärdinna Stockholm 32 år 7 år 25.657:-
Hamnarbetare Norrbotten 55 år 35 år 38.000:-
Controller Stockholm 33 år 6 år 35.532:-
Flygstyrman Stockholm 35 år 5 år 26.301:-

Pilot
2010-02-18 15:52

Om flyget kommer erbjuda snittlöner på 25000 så får vi nog sätta igång och bygga mer järnvägar, det kommer inte att finnas några piloter. Arlanda express piloterna tjänar bättre vad jag vet.

Bosse Bus
2010-02-18 13:55

Men snälla XXX, att ljuga stärker inte din trovärdighet. Om alla piloter på Avia bara tjänade 25.000 kr i månaden skulle bolaget inte ha några problem överhuvudtaget och det vet du också. Problemet är att en pilot tjänar cirka 60.000 kr i månaden och därutöver har sisådär en 40.000 i pensionsavsättning varje månad. Jämför det med lärare eller sjuksköterskor (som by the way utbildat sig i betydligt längre tid än en pilot) eller andra bärande grupper i samhället så inser du det orimliga i situationen. Det är bara att konstatera att det är nya tider nu, försök göra det bästa av dem….

Lasse
2010-02-18 00:45

Abu Garcia Domen som blivit rättesnöre för både arbetsgivare och fack vad avser inhyrning av arbetskraft handlar egentligen bara om inhyrning vid ett tillfälligt behov av arbetskraft, bland annat på grund av tekniska problem. Domen ger inte alls fritt fram för uppsägningar och sedan inhyrning av arbetskraft. Arbetsrättsprofessor Ronnie Eklund på Stockholms universitet hävdar att om man först säger upp sin personal och sedan hyr in samma eller annan personal via ett bemanningsföretag i stället så kan detta mycket väl vara olagligt. Ronnie Eklund hävdar att ”Om det avser ett mer permanent behov av inhyrning så kan detta vara olagligt pga. att det egentligen strider mot grunderna för den svenska anställningsskyddslagen”. Den juridiska grunden för detta påstående skulle vara att när den svenska anställningsskyddslagen kom till så var begreppet ”bemanningsföretag” olagligt i Sverige, och någon korrigering i den lagstiftningen (LAS mm.) gjordes inte när möjligheten till tillfällig inhyrning infördes.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500