Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Ryanair=Cph??

Tråden startades av Anna

Någon som tror att Ryanair kommer till Cph,mycket prat om det just nu. Men ingen fakta,eller??

Publicerad den 2010-02-18 17:44
Skriv ett svar
Antal svar: 10

svar

R A
2010-02-20 23:04

Inte alls omöjligt att det blir MMX som får tillbaka Ryanair och att de bara använder CPH som ett förhandlingsspöke. Det blir nog svårt för CPH att leva upp till de snabba vändningarna av planen.
Men det kan också hända att de startar på båda ställena och att man då drar ut på dokusåpan genom att även fortsättningsvis spöka med den ena för den andra samtidigt. Så gör man på många andra ställen, t ex Trapani vs Palermo och Oslo/Torp vs Oslo/Rygge.
Och det är ju inte en helt omöjlig kombination med storflygplatser och Ryanair. I Madrid fungerar det, trots att de har mer än dubbelt så många pax som CPH. Fast där finns det inte heller någon konkurrent inom 150 km från Madrid.
Det ska bli spännande att se. De kan inte stanna borta från Öresundsregionen längre.

LH
2010-02-20 16:44

Att Ryanair skulle börja flyga på CPH tycker jag känns ganska så långt borta. Detta eftersom att CPH har höga avgifter och Ryan lär ju vilja ha ännu lägre avgifter än 50% som erbjuds vid Swift. Sedan så är CPH en flyglats som är utformad efter hur SAS och andra traditionella bolag vill ha det och flygplatsen lever i den andan, och den blir inte lätt att få bort. Sedan så tror jag att det blir svårt för CPH att kunna garantera en vändning på 30min om där inte blir egen incheckning i Swiftterm.

Tanken på att Ryan skulle börja flyga på MMX igen tycker jag i så fall känns mer rimlig. Men då måste MMX fundera över vad de ska ta betalt. För det var detta som var anledningen till att Ryan slutade flyga där, att när flygplatsens starterbjudande gick ut. Att under 5 år ha kraftigt rabbaterade priser. Flygplatsen ville sen att Ryan skulle betala som alla andra, men det gick de inte med på.
Men nu när det är ny flygplatschef så kanske han tänker annorlunda jämfört med sin företrädare. För om man sänker priserna för alla och ökar antalet flygningar kraftigt så kan inkomsterna bli hyfsat jämbördiga.
Sedan lider ju MMX av bristen på bra transporter ut till flygplatsen. Så när(om) tågsträckning dras om så den även innefattar MMX lär flygplatsen bli väldigt mycket attraktivare.

R A
2010-02-20 12:30

Jag kollade på deras webbsida och det verkar faktiskt som att de ska få tillgång till resten av byggnaden också. Samma säkerhetskontroll och butiksutbud.
Förstår faktiskt inte vad som skulle vara skillnaden. Inga bryggor till flygplanen bara. Sidan svamlar de om att alla måste ha checkat in i förväg – men den utvecklingen sker ju hos alla bolag…
Och då ska vissa bolag ändå få halverade avgifter. Undrar vad de andra säger?
Och om de ska ha snabba vändningar för flygbolagen. Vill inte alla ha det så? Är inte det en BÄTTRE service än den nuvarande (för halva kostnaden?)
Eftersom gaterna ligger allra längst bort från säkerhetskontrollen, kommer inte detta att innebära att en mängd pax kommer försent?
På andra ställen där lågpriset har fått egna terminaler så är de antingen separata plåtskjul (Paris, Åbo) eller har gaterna omedelbart efter security så att inga förseningar ska uppstå (Madrid, där Ryanair t o m har en alldeles egen securuty sidan om bagagedroppen som bara har öppet när deras plan går (de försöker bunnta ihop sina avgångar till vissa pass) .

anna
2010-02-20 12:12

Jag tror också dom kommer då swiftterminalen är till för lågpris,men vad jag förstått så får väl inte paxen tillgång till alla butiker,utan dom ska väl bara hålla till i sin bunker??

R A
2010-02-19 23:43

Om du hänger med i debatten, Flyme så vet du att CPH öppnar sin Swiftterminal senare i år och där är själva idén att flygbolagen betalar halva avgiften. Så de kommer nog…

Flyme
2010-02-19 22:07

Ryan fick nej från CPH förra året. Ryan ville inte betala de ganska höga avgifter som CPH har och CPH har ju andra bolag som står på kö så de var väl inte precis villiga att sänka priset. Vi får väl se om det har ändrat sig.

R A
2010-02-19 21:03

Ryanair skulle inte bara få flyga gratis, de skulle få betalt. Räknade man på det så skulle varje passagerare subventioneras med 68 kr av skattebetalarnas pengar. Detta förutsatte då att absolut all säten var fullbokade på alla flighter i båda riktningarna hela sommaren – vilket de naturligtvis aldrig skulle vara. I praktiken skulle subventionen/passagerare bli betydligt större.

Johnny
2010-02-19 20:31

Mycket intressant läsning R A!

Hoppas att de öppnar upp nåt i södra Sverige eller CPH igen. Hade varit mycket uppskattat av många i regionen vill jag påstå.

Easyjet opererar från CPH, men på denna sidan Öresund finns det inget lågprisflyg förrän man kommer upp till Växjö.

Kristianstad hade varit kanon, vet inte riktigt vad som hände med Ryanair där. Har bara hört rykten om att Ryan ville flyga dit i princip gratis och det har Kristianstad dessvärre inte råd med. =(

anna
2010-02-19 07:24

Tack för ett engagerat svar,)

R A
2010-02-18 21:03

Bra fråga.
Det har ju pratats om detta ända sedan Ryanair lämnade Malmö-Sturup. Ryanair är väldigt heta på att komma till inom Öresundsregionen. Man kan inte i längden negligera dennna marknad på nästan 3 miljoner människor. Easyjet, Transavia och Norwegian finns redan där. Och man ligger nog inte och sover just nu heller. Man har varit och nosat på Kristanstad igen! Man flög ju där för många år sedan till London innan man helt plötsligt flyttade till Sturup. Den här gången ville dock inte Kristianstad betala “marknadsföringsbidrag”.
Förhandlingar med CPH pågår säkert inför öppnadet av deras Swiftterminal. Men det är nog inte omöjligt att trafik kommer igång från Sturup igen ungefär samtidigt. Förhandlingsläget för Ryanair är gott. Sturup är desperata efter en enorm nedgång av antalet passagerare och sedan har man ju då nya Swiftterminalen i CPH också som hot. Återstår att se om Ryanair väljer båda eller bara den ena. Avgörande för Ryanair är nog också hur fort det går att vända planet på CPH. De är inte jättesnabba där…

För övrigt ska det bli intressant att se om Swiftprojektet kommer att lyckas. Det är ju inte på något sätt något unikt projekt, fast man gärna vill påstå det. Lågpristerminaler finns på samma sätt på flygplatserna i Budapest (Terminal 1), Paris-CDG (Easyjet), Marseille (MP2), Madrid (Terminal 1 huserar nu lågpriset) och t o m Åbo. Terminal 2 på Arlanda har nu enbart lågprisbolag sedan november (förutom att Skyways linjer till Röros och Vilnius som ANLÄNDER dit). Warzsawa stängde sin för knappt ett år sedan.
Det finns en inbyggd motsättning mellan flygplatsens lågprisservice/låga avgifter å ena sidan och tanken att detta sedan ska kompenseras av att allt fler människor ska shoppa på flygplatsen. Men CPH kommer inte att erbjuda så mycket shopping i sitt plåtskjul. Och resten av flygplatsen är det inte meningen att man ska komma i kontakt med. Plåtskjulet är dimensionerat för 6 miljoner människor (efter etapp 2), dvs en betydande andel av passagerarna ska passera där. Och en hel del av dessa är inte helt nya utan folk som byter från dyrflyg till lågpris.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500