Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

BA: stort behov av piloter

Tråden startades av Big Airways

BA verkar gå på overdrive avseende nyrekrytering: Enl uppgift behov av flera hundra piloter. Verkar inte lyckas fylla platserna då rekryteringen öppnats upp igen nu med deadline den 1/11. De verkar rätt desperata då de nu för första gången på länge aktivt annonserar och håller flera roadshows.

Är ni Airbus-ratade torde det vara ett hyffsat gig. Har också skett en direktrekrytering till LH (777/747). Sjukt lång tid till vänsterstolen men det är väl å andra sidan samma på SAS…

Publicerad den 2015-10-02 15:49
Skriv ett svar
Antal svar: 12

svar

Big Airways
2015-10-05 20:35

Se länken nedan. De som fått kontrakt påskrivna har BA som arbetsgivare. Ingen som blivit placerad hos Vueling. Som sagt lite trögt just nu pga maxad kapacitet på utbildningssidan men lättar förhoppningsvis snart. Bas LGW el LHR. Går att pendla men kan bli tajt på SH.

http://gs11.globalsuccessor.com/fe/tpl_ba01.asp?

Peder
2015-10-05 15:59

Kan inte någon posta en länk till annonserna?

I vintras sökte de med “ljus och lykta” efter fler piloter, både på BA’s egen hemsida och deras sida på LinkedIn. Det visade sig dock ganska snabbt att det var IAG som anställde, och man fick börja allra längst ned = F/O Veuling med taskiga arbetstider och bas i Madrid eller Sevilla.

Är det nu verkligen BA som söker för jobb med UK bas??

Peder

Big Airways
2015-10-04 22:27

1. Nej de fyller inte platserna. Att de öppnat ansökningsfönstret endast månader efter det senaste stängde är bara en indikation.
2. Självklart är man i första hand inte ute efter 250h TT oratade nybakade CPL-innehavare (tyvärr). Det behovet tillgodoses till största del av deras egna FPP-kadetter. Men har du ett par tusen på tung jet (och gärna ratad på ngn av de aktuella typerna) är man helt klart intressant.
3. Ja visst behöver man vara bra på engelska. Precis som att man måste kunna ngt nordiskt språk för att söka till SAS. Det är inte sant att man måste vara komplett tvåspråkig men självklart måste man vara duktig. Anledningen att infödda engelsktalande kör på språkförståelsetesten är precis samma som anledningen att inte alla svenskar klarar ett svenskt språktest.
4. Finns en chans att gå direkt till LH men osäkert innan den interna omskyfflingen är klar efter oktober. Många interna piloter som är sura för att de nekats transfer till LH medan nya rekryter sätts direkt på 747/767/777

Allesam
2015-10-03 20:34

Bolagen fylls hur lätt som helst över hela världen!
Har aldrig sett en enda länk där man kan få jobb på en jet liner med enbart ett CPL typ!
Utbildat folk med massor av erfarenhet slåss om de få platser som erbjuds oavsett ar i världen det är!

Laban
2015-10-03 19:22

Lyckas inte fylla platserna? Skämtar du?

Det måste ju finnas tusentals piloter som vill ha en anställning där.

737fo
2015-10-03 16:21

Det går inte att jämföra med SAS, då SAS går väldigt dåligt och personalen på 737 inte med säkerhet kan räkna med att jobba kvar under samma företagsstruktur som finns idag. Om det sker en outsourcing så kan chanserna se ganska bra ut för upgrade.

En kollega tog sig igenom hela processen och väntar nu i en hold-pool av något slag. Han hoppas på longhaul. Är det någon som vet vad som är mest troligt på BA? förutom regn och rusk 😉

John silver
2015-10-03 10:50

Ok, nu är det nog dags för en verklighetskontroll: att som icke-britt komma in på BA är oerhört svårt. De flesta testerna är inte värre än hos någon annan flag carrier men sedan kommer språktestet… Jag har måååånga vänner som har försökt, dessutom ett tiotal engelskfödda, men alla har fallit bort på språktestet. Det är sinnessjukt svårt. Antalet svenskar som jobbar på BA (flightdeck) är mycket lågt så sitt inte och tro att det bara är att gå dit, knacka på och säga att man kan tänka sig att flyga A320 i ett par år. Om ni med gott samvete kan säga att ni behärskar engelska lika bra eller bättre än svenska så har ni en teoretisk chans, annars är det bara att glömma. Det positiva med BAs rekrytering är förstås volymen och att det kanske sätter andra hjul i rullning.

Big Airways
2015-10-02 22:08

Jag tror i alla,fall det kan vara värt att söka. Man får kanske simma ett tag men poolen töms nog rätt fort när de hamnat i fas med utbildningen. Ingångslönen är som sagt helt ok, speciellt om man redan är ratad på ngn av typerna.

Kalle
2015-10-02 20:23

70 har beviljats exit-paketet på SAS och långlinjeexpansionen kräver minst 100 ytterligare piloter. Så det kommer att gå fort på SAS.

F/O
2015-10-02 19:43

Det kommer inte ta så lång tid till upgrade, ca 6-7 år för upgrade till kapten på A320 med Gatwick bas.

Konstigt att folk här droppar massa tidsramar för upgrade på SAS när vi som jobbar där inte ens vet. Två saker är säkra, man tjänar betydligt bättre pengar på BA och det kommer absolut inte ta 12 år för upgrade på SAS. Snittåldern hos de “äldre” är ca 53 nu och det är inte många som kommer jobba ända till 60, iaf inte på SAS. Även många som tar “exit-paket”. Vi snackar nog ca 6-9 år för upgrade på SAS, iaf för dom som börjat och börjar nu de kommande åren.

Jonte
2015-10-02 18:51

Visst kan det vara lång tid till vänsterstol på BA men på SAS behöver du ju trots allt jobba i 12 år och få uppgradering för att komma upp i BAs ingångslön för styrmän.

Franscois
2015-10-02 16:41

De får ev överskott av Air France så det räcker och blir över.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500