Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

City Airline nya linjer från April

Tråden startades av Hans

Från April öppnar City Airline nya linjer igen.

Denna gången:

Västerås
Umeå
Riga
Stavanger
Bergen

Fan va fint för oss Borgare!!!

Nu kommer det gå snabbare än Malmö Aviation på sträckan Göteborg-Umeå / Umeå-Göteborg!

Publicerad den 2010-02-26 11:17
Skriv ett svar
Antal svar: 106

svar

Realist
2010-04-30 12:51

“Men är det så relistiskt att tro att man gör de stora pengarna på att åka från Göteborg bara vid lunchtid?”

Lär inte vara några problem att fylla flighterna, dvs tjäna pengar, med folk som vill åka direkt. Vem säger att de inte kan expandera med flera flighter på sikt om underlaget finns?

Iceman
2010-04-30 09:11

Men är det så relistiskt att tro att man gör de stora pengarna på att åka från Göteborg bara vid lunchtid?

RA
2010-04-30 07:12

Ja, jag håller med dig. Kan funka.

Realist
2010-04-30 01:51

“Jag hoppas ändå fortfarande att de längre fram kommer att ta vara på de sunda delarna av konceptet.”

…genom att t ex starta en eftertraktad direktlinje: Göteborg-Umeå.

RA
2010-04-30 00:07

Bra, Iceman!
Skönt att höra att det finns fler som vill ha ärlighet och sund konkurrens i luften. Varför finns det så många som tror att så fort man pekar på oseriösa aktörer som lever på drömmar – då är man en bakåtsträvare som tycker att allt var bättre förr.
Vi har en fri marknad. Men det betyder också att det måste FINNAS en marknad för de tjänster man erbjuder.

Tyvärr har City Airlines tappat enormt i förtroende på sina senaste idéer. Det har varit väldigt mycket mörkande hela tiden.

Det senaste utspelet sänkte betyget till nära noll. Det är inte enbart detta att man skyller på askmolnet. Det är en sådan pinsam lögn att normalt funtade människor ser igenom den. De lindar också in skrinläggandet av superfloppen som en parentes i den positiva nyheten att bolaget får nya ägare. Det är ett välkänt PR-knep som alltför många köper. Det negativa verkar inte vara lika eländigt om man lägger det i mitten av en textmassa som huvudsakligen låter progressiv. Man mjukar gärna upp det med något personligt och mysigt också. I detta fall om en gammal, reko man och nestor i flygbranschen som tar ett sorgligt farväl men lämnar över till nya unga krafter. Näringslivsnyheter liknar numera ofta Svensk Damtidning!

Jag hoppas ändå fortfarande att de längre fram kommer att ta vara på de sunda delarna av konceptet.

Kåpa
2010-04-29 15:03

Ny direkt linje till Umeå! äntligen!

Henke
2010-04-29 10:16

Ja visst kan man tala om för alla att man ska köpa en bil för en miljon, och sen bestämmer man sig för att inte göra det. Men har jag förlorat några pengar på det? Nej. Samma sak med City. Tur är väl det! Expandera kan man väl göra nästa år lika gärna.

Iceman
2010-04-29 07:32

Som de som följt denna tråd har sett har jag varit på några möten där City´s planer presenterats. Jag har noterat (se nedan) att man inte hållt sig till sanningen när man diskuterat detaljer i konceptet, men det är värre att man aldrig offentliggjorde hela konceptet. Ingen verkar ha fått reda på vilka “40” destinationer man planerade med, vilka slottider man kunde erhålla och hur alla dotterbolag inte var dotterbolag utan bifirmor.

Om det nu beror på askmolnet eller inte när man avslutar satsningen kanske man kan få svaret på om man vet svaret på denna fråga:

Hur mycket bokningar gjordes på de 8 dagliga avgångarna Göteborg-Västerås vv. INNAN askmolnet drog in? Jag misstänker att vi aldrig får det svaret.

Flygbranschen behöver visionärer. Men om man tummar på sanningen finns en risk att man orsakar dåligt rykte för framtida entreprenörer.

RA
2010-04-21 11:07

Ja, ytterst förvirrande…
Och det där med det lokala näringslivets delägande verkar ju inte stämma.

Iceman
2010-04-20 09:44

Nu vet jag inte hur snabba allabolag.se är att uppdatera nya bolag men ibland brukar det gå ganska fort. Där finns fortfarande inget Air Västerås registrerat. På Air Västerås hemsida står det att det är ett dotterbolag i form av ett aktiebolag till City Airline, men på allabolag står att det är en bifirma. En Bifirma är ingen juridisk person och får absolut aldrig använda AB i sin beteckning.
Det finns ett Västerås Air AB sen sekelskiftet och får inte förväxlas, vilket gör det osannolikt att någon får heta Air Västerås.

Förvirrande…

RA
2010-04-19 14:20

Hur står det egentligen till med City Airlines dotterbolag och delägandet genom det lokala näringslivet på de olika destinationsorterna?
Enligt Air Västerås’ hemsida så ägs detta bolag till 100% av Investment AB Janus = Lars Magnusson, dvs precis som City Airline.

Starten mellan Västerås och Göteborg var ju just idag av alla dagar. Lite otur där…
Såg på Västerås flygplats’ hemsida att den sena ankomsten från Göteborg ska kunna landa, även om inget är precis 100-procentigt just nu…

RA
2010-04-12 16:43

Jag ska försöka vara kortfattad idag. Men mina analyser är inte lika ytliga som somliga andras och därför blir mina inlägg ofta ganska långa…

SAS’ problem har många orsaker. En hel rad med felaktiga beslut från styrelsen ligger bakom. Detta var en kortvariant. Analysen kräven en egen tråd. Vill bara påpeka att osund konkurrens från bl a Ryanair som finansieras med skattepengar lokalt (sk marknadsföringsbidrag) är en inte alltför oviktig del ändå. SAS får inga sådana pengar.
Nej, jag har inte glömt bort att även lokala företag är med i de regionala flygbolagen under City Airlines paraply. Detta har vi nämnt tidigare och därför påpekade jag bara de osunda skattesubventionerna. Det handlar om rena bidrag – inte lån.
Jag har inte något emot en utökad satsning på Göteborg. De behöver fler direktflyg och resten av Sverige och Skandinavien behöver ett nytt nätverksbolag. SAS har i stort sett avvecklat sin ursprungliga affärsidé och har dessutom alltid missgynnat Göteborg.
Men spelreglerna ska vara sjyssta!
Jag föreslår slutligen att vi BÅDA avstår från barnslig Göteborg/Stockholm-retorik. Jag tycker själv att sådant är trams men jag kanske vinglade lite ut för mycket själv i förra inlägget. Vi flygintresserade borde hålla oss med större perspektiv – det är ju där som flyget har sin givna roll.

Hasse
2010-04-11 20:54

Men snälla RA vart vill du komma med dig inlägg? Att bedriva ett flygbolag är nog något av det tuffaste man kan göra. Vi har haft allt för många misslyckade flygprojekt där lycksökare gett sig in i leken som slutat med pannkaka. Är det detta du vill ha ??
Du nämner SAS i ditt inlägg. SAS som blöder och har en allför stor kostym som ligger kvar på 1900 talets sätt att driva ett flygbolag på. Tja alla vet ju hur bra det går. Eller SAS dåliga ekonomi skulle alltså bero på snedvriden konkurens då eller ???

Du glömmer också att det är privata intressenter som är med och finasierar de lokala flygbolagen?

MG
2010-04-11 15:40

Kurtan, var inte så oförskämd.

Kurtan
2010-04-11 13:49

RA vem fan orkar läsa dina långa inlägg.

Heja City
2010-04-11 12:58

Oj oj oj…en bitter 08 har talat…

RA
2010-04-11 11:36

Du Hans/Hasse, lär dig till att börja med att skilja på direktflyg och non stop-flyg. Direktflyg betyder enbart att en flyglinje har samma flygnummer hela vägen från start till slutdestination och kan innebära hur många mellanlandningar som helst eller t o m byte av flygplan på vägen.
Hur det blir mer “direktflyg” med City Airline om man åker Umeå-Västerås-Göteborg-Paris (för att nu nämna en slutdestination som de utlovat men ännu inte presenterat) jämfört med SAS Umeå-Stockholm-Paris får du gärna förklara.
Håller med dig om att Göteborg och upptagningsområdet i västra Sverige behöver fler non stop-flyg. Det är förmodligen detta du menar. Men när du menar att göteborgare och andra i närheten på fullt allvar ska låta t ex Norrköpings skattebetalare (3 miljoner per år i 3 år = 9 miljoner!) subventionera dessa linjer genom detta upplägg (för att mata in pasagerare så att underlaget ökar på non stop-linjer från Göteborg) så ska du nog backa lite. Inte kalla det för att “sprida riskerna”. Det är istället osund konkurrens. SJ eller Swebus får inga pengar från Norrköpings skattebetalare. Inte heller betalar Linköpings skattebetalare för linjen till Amsterdam med KLM. Det rör sig här många gånger om samma passagerare som ska från Östergötland till någon annanstans i Europa. Den ena flygbiljetten (via Göteborg) suventioneras den andra (via Amsterdam) inte.
Nä, Norrköping får inte heller in något ökat antal turister genom dessa “marknadsföringsbidrag” som man kan täcka kostnaderna för genom ökade skatteinkomster. Det får de inte heller genom en sommarlinje med Ryanair till Alicante som enbart kommer att användas av svenskar som har hus där nere och deras vänner som ska komma och hälsa på. Hur mycket skattebetalarna får bidra just i det sammanhanget är hemligt. Liknade upplägg på andra håll visar att Ryanair i praktiken får hela kostnaden betald. City Airlines har lärt sig av Ryanair.
Nä, så här kan det inte få fortsätta. Hade jag bott i Norrköping hade jag blivit riktigt arg. Egentligen kan man diskutera om det inte är STATLIGA skattepengar som ödslas ut. Hur mycket fick Norrköping i statsbidrag förra året för att täcka underskott inom vård, skola, omsorg, kultur, gatuutbyggnader m m? Samtidigt som man har råd att betala sådant här trams?
Nä, hela tiden är det lokala Grönköpingsmotiveringar som man får höra. Norrköpings flygplatschef använder den gamla vanliga floskeln “Norrköping blir en prick på kartan”, Hasse/Hans använder det gamla anti-08-tjatet för att förhärliga sitt eget Göteborg. Detta är själva utgångspunkterna i resonemangen – sedan använder man olika krumbukter för att motivera dem. Vi som finns på andra orter skulle kunna fortsätta med sådan tramsretorik genom att säga att vi inte vill höra mer Norrköpingsbräkande eller “Veiron i ottan-tjôt”. Turisterna kommer inte att flyga in i klasar för “å oränne gaete up å gaete neir” i det ytterst fula Norrköping eller tycka att det är chickt att snubbla över fulla skaraborgare och norrmän på besök på den ytterst fula “avvenyyyen…”. Ja, det sistnämnda skulle kanske locka några lågklassiga engelsmän men där är behovet redan täckt med 4 nonstoplinjer från Göteborg till lika många städer i England och Skottland.
Hur många är det inte här på Flygtorget som förbannar statens stödåtgärder för SAS samtidigt som de helt ut hejar på City Airlines nya satsning? Även om staten som delägare i SAS är fullt berättigade att LÅNA UT pengar som de sedan får tillbaka med ränta och helt följer EU:s regler? Men de blundar för alla skattepengar som City Airlines och Ryanair får. Det är kul att det händer något nytt i flygbranschen. Ett nätverksbyggande med Göteborg i mitten (pricken kanske blir jättestor!!) är intressant, liksom Ryanairs non stop-flyg mellan orter där det annars är svårt att ta sig med hjälp av de traditionella bolagen. Men inte där varje passagerare subventioneras av oss skattebetalare medan övriga får ingenting.

Hasse
2010-03-28 12:46

Först vill jag säga att Hasse och Hans är olika personer. Dessvärre har jag inte så mkt tid att sitta här och skriva romaner som vissa andra.
Men kortfattat kan man väl säga att City är smarta och sprider riskerna. Alla satsningar små som stora inom näringsliv är mer eller mindre riskprojekt så är det bara.
Att det finns personer som är villiga att satsa är livsviktigt i ett Sverige som är glesbefolkad och ligger utanför centrala Europa. Skall vi i Sverige hänga med utveckingen är så är direktflyg en av de viktigaste faktorerna.
Jag drar stora paraleller till Ryanair som må vara älskat eller hatat men som har bidragit med oerhört mkt turism till Sverige.

Det klart att City airlines satsning kan sticka i ögonen, då vi under många år har varit vana vid att all flygtransfer skall ske inom 08 området.
Det är bara att inse att tiderna förändras och de som överlever är i regel de som varit smarta och spridit riskerna.

RA
2010-03-27 23:53

Jag upprepar att det är en mycket stor satsning och jag tycker det är berättigat att vi är kritiskt inställda när det är så många som skulle kunna råka illa ut om det går åt skogen, precis som Iceman skriver. Vi har sett alltför många exempel på människor som tycker det är coolt att driva flygbolag men som helt saknar sunt förnuft om hur marknaden ser ut och sedan får andra betala priset.

Jag antar att Hasse och Hans (som startade tråden) är samma person. Det märks i språket hur du lever på luft och drömmar. När du i ett tidigare inlägg på fullt allvar tycker det är intelligent att lägga ned linjer innan de har öppnat och orerar angående 08:or kontra “oss Borgare” (Ankeborgare?) så visar det att nivån ligger på papperssvalenivå. Andra människor ska inte behöva ta risker för att du blir kåt på nya flyglinjer. Har du någon som helst koll på hur mycket pengar som kan gå i luften om det inte funkar? Det handlar inte bara om näringslivskapital utan också om helt vanliga skattebetalare som bidrar med flera miljoner på olika orter. Kommunägda flygplatser går in och betalar för att få flyglinjer, t ex Norrköping som betalar 9 miljoner. Det är dags att komma ut ur lekstugan, Hasse/Hans. Du får sluta drömma om den stora världen med utgångspunkt från dina gamla flyglinjekartor, utrivna ur konkursade flygbolags kundtidningar.

När det gäller Björn så flipprade han ut lite lätt genom det där med Amors pilar. Men jag tycker han ställer en berättigad fråga när han vill att jag ska berätta vad jag ser som det positiva i affärsidén. Jag har nog sagt det mesta förut men kanske inte allt. Det är gömt här och där bland all skeptisism som är uttryckt både i denna tråd och andra trådar om City Airlines. Här kommer ett försök till sammanfattning till vad jag tycker är positivt med satsningen:

Göteborg och västra Götaland behöver fler direktlinjer. Näringslivet är exportinriktat och differentierat, privatresemarknaden har ett stabilt underlag. SAS har negligerat Göteborg medan City Airlines hittils har lyckats få till flera direktlinjer som fungerar bra, genom lyhördhet och samarbete med näringslivet. Kunskaper och vilja finns. Nu vill man ta nästa stora steg men inser då att man behöver ett större resandeunderlag för att man ska kunna hålla uppe antalet frekvenser och linjer. Vad är då det naturliga att göra? Jo, man börjar titta på om det finns andra delar av Sverige som är underutnyttjade på flygmarknaden och om man med hjälp av dessa orter kan genomföra ett nätverk med Göteborg Landvetter som hub. Detta är en spännande grundidé som kan komma att fungera. Man kombinerar två outnyttjade marknadsnischer. Men det finns också två sammanhängande problem: Det behövs en viss kritisk massa för att det ska fungera och detta kostar pengar. Dessutom behöver resenärerna tänka i nya banor och de behöver visa en viss lojalitet över tid.
Lösningen heter samriskbolag med näringslivet på diverse orter (man har studerat Sverigeflygs olika bolag) samt skattesubventioner från kommunala flygplatser (man har lärt sig av Ryanair). Marknadsföringen ska helst ske genom lite underdogperspektiv (“vi är det lokala alternativet som finns till för er resenärer när de stora sviker”) och flygbolagsnamnet ha såväl lokalpatriotisk prägel som internationell flair, vilket resulterar i sådana skönheter som Air Östergötland of Scandinavia (sick!). Återigen har man lärt sig av Sverigeflygs olika bolag (FlySmåland). Göteborg som hub kan nog också i sig marknadsföras ur underdogperspektiv.

Vad som talar för att det ska gå bra är följande:
*Det goda samarbetet med näringslivet
*Den mångåriga erfarenheten av flygverksamhet
*Ett uppdämt behov av bättre flygförbindelser framförallt i Göteborg/västra Sverige men också på en hel del av de andra orterna (dock inte alla).
*att man insett att nätverksbyggande är det enda sättet att få fungerande förbindelser i de glest befolkade länderna Sverige och Norge och att man tar upp denna idé när andra har missat chansen/inte orkar bry sig (SAS) eller har andra idéer (lågprisbolagen)
*Tajmningen med att LFV just har tvångsöverfört en mängd flygplatser till lokala aktörer som ofta är okunniga och desperata men samtidigt står närmare de lokala turistorganen och därför med glädje kan överlämna fleråriga miljonsubventioner som man kallar för “marknadsföringsbidrag” (nu var det affärsmodellen som var utgångspunkten, inte etiken…)
*Att man studerat och lärt sig av andra som lyckats med sina affärsmodeller inom våra breddgrader, tidigare nämnda Sverigeflyg och Ryanair men inte minst Air Baltic (som också bygger upp en hub på en plats där det lokala befolkningsunderlaget siffermässigt motsvarar Landvetters men där man också förstått att man måste ha feederflighter för att själva kunna få fler direktflyg till viktiga orter)
*Ombyggnaden av Landvetter som ska ge snabbare byten

Nä, jag vill också att detta ska lyckas. Både för alla i Göteborg och västra Sverige såväl som på de andra orterna. Det finns dock många fallgropar. Men de får vi spara till senare inlägg…

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500