Arlanda Terminal 3 B737
Kan Arlanda terminal 3 ta emot och hantera B737?
svar
HS 748??
Tyvärr ännu ett bevis på varför Arlanda flygplats är helt misslyckad , illa planerad från början, lägg ner inkompetensens högborg ,Swedavia, och sälj flygplatsen till något internationellt bolag som har kompetens på området. Om inte kommmer Arlanda bara fortsätta vara sämst av dom större flygplatserna i Norden. Nuvaranda ” ledningen” på Arlanda tänker bara på snabba inkomster från butiker m.v. dom har inte en susning om hur man ska få flygplatsen att bli ledande i Norden.
Som @Doktorn skriver så är 737 inte godkänd på terminal 3. Se sida 12 i denna: https://www.swedavia.net/Documents/Arlanda/AR/Bilaga%20AR%20A-12-2013/Bilaga%20A-12-2013%20Tabeller%20uppst%C3%A4llningsplatser%20och%20push-back%20procedurer%202015-10-16.pdf
T3 Cykelstället….
Tänk på skillnaden i längd mellan en 733 och en ATP också..
733: 33,40 m
ATP: 26 m
Vingspannet är nog till och med lite större på en ATP, men med den extra längden skulle en 733 sticks ut för långt mot T4 så ingen kommer förbi.
Sen har Papa Hotel också rätt i att T3 inte är byggd för de paxflödena
Troligtvis. Skillnaden i spännvidd mellan exempelvis B733 och BAe ATP är försumbar.
Däremot är T3 illa rustad för de ökade flödena av passagerare som då ska passera igenom terminalen, flaskhalsar lär då uppstå vid bagageband, incheckning och gate’er
Nope, T3’s parkeringar är godkända för:
ATP
ATR 42/72
AVRO 70/85/100
CRJ 100/200/700/900
Dash8-Q400
Embraer 135/145
Fokker 27/50/100
HS 748
Saab 340/2000