Vad tjänar en pilot egentligen?
Vilket bolag tjänar en pilot bäst på i Sverige? Och hur ser lönen ut för piloter i hela världen?
svar
Tack for info. Dessa 2013 pilotloner for Delta var avsevart lagre an de brukade vara, som tex $375,000/ar for en 777 Captain.
Mvh, Skattebetalare
Svar Skattebetalare. Kolla på Pilot jobs network så slipper du gissa.
Jag tror inte att piloterna numera tjanar sa mycket som du sager. De gjorde det en gang i tiden men inte sen manga bolag gick bankrutt och kontrakten “nollstalldes”.
Mig veterligen ar Southwest 737 captains de hogst betalda av alla USA 737 captains, eller omkr 175-200k$ per ar, medan timkostnaden ar den lagsta tack vare hog produktion. SWA foljer FAAs flygtidsnormer och piloterna flyger sa mycket som FAA tillater, medan andra bolag har ALPA eller egna kontrakt med mindre flygtidsuttag.
Skattebetalare
Pilotbehovet ökar i Asien, men kom ihåg att de även utbildar mycket piloter, och gärna ser sina egna vid spakarna. Så fort du inte behövs längre åker du ut.
Konjunkturen går dessutom alltid i cykler, och nu har den gått upp länge. Mycket av Kinas expansion är på lånade pengar, vilket innebär en stor risk.
Pilotbehovet okar starkt i Kina och Asien pga battre ekonomi och mera flygpassagerare. I Sverige, pga flygskatter och okande konkurrens fran lagprisbolag, inte sa mycket.
De flesta piloter startar på minus 1 miljon i studieskulder, sedan har ett fåtal fått utbildningen betald. Ingångslönen kan variera från att betala för att jobba till 40 000 månaden. Så det går inte att ge ett rakt svar på frågan.
Kapten kan man få chans att bli efter 4-30 år, så även där väldigt varierande.
Lönerna är högre än för styrman, mellan ca 30 – 120 000 månaden.
Nu nästan 20 år efter att jag startade utbildningen har jag äntligen betalt tillbaka mitt studielån. Många år som arbetslös, dåligt betalda första jobb. Visst är det många piloter som får arbete just nu, men det går i cykler, och snart kan det vända ner igen på jobbmarknaden. Så det är en stor risk, så välj inte yrket om du är ute efter pengar.
Jag driver annat vid sidan om och flyger privatjet på kontrakt som F/O. 300 EUR per flyg dag som kan vara allt från kort till långa arbetsdagar.
17:47:55 Swedish localt time = 01:47:55 US EST.
Funny…..isn’t.
DL, UA, AA narrow body captains, at top pay scales, can pretty easily make north of 300 000 USD per year.. Wide body guys over 400 000.
Liten grön och vit turboprop i Norge, ca 80.000 kr/ mån som styrman efter 7 år…
Sen ska man komma ihåg att det är inte Shanghai bas som ger 30 000 USD/ mån… har man varit i en Kinesiskt 5 miljoners “håla” så förstår man varför de betalar de summorna. De är också väldigt öppna med att anledningen till att de betalar de summorna är för att inga västerlänningar vill bo där. Men tycker man om Kinesisk mat i Kina (obs i Kina) och pratar Kinesiska är det nog okej.
Tack så mycket för informationen! Expat cpt
Förstahandsinformation är alltid värdefullt.
De summorna som bolagen uppger är dom summorna som kommer ges, har aldrig hört talas om efficiency bonus men däremot safety bonus, den ligger alltid utanför dom summorna du skriver på, eller iaf så var det så när jag var där. Har hört många lösa rykten om att folk får andra kontrakt när dom kommer dit men har aldrig mött någon som faktiskt varit där som det har hänt för. Jag misstänker att det är rent skitsnack, många som har •hört från en vän här…”
Var försiktiga med att återge summor som kontraktmäklarna eller bolagen själva anger. I Kina skriver man på kontraktet och förhandlar inte förrän därefter. Dessutom består lönen ofta av safety- och efficiencybonusar som de rycker ur handen på dig.
100K är alldeles för lågt för en pilot som är baserad i Kina, brukar ligga runt 20.000usd/ månad om man är på ett pendlarkontrakt, finns vissa bolag som betalar 25-30k usd men då är man baserad fulltid i Kina.
Över 100 lax i månaden i Kina var det någon som skrev i någon tråd.
Någon som vet cirka hur lönenivåerna ser ut för 737-kaptener i Kina (grovt)? Tack på förhand.
Bizjet kapten i Sverige knappa 40 000 kr i månaden.
Relief Captain långlinjer 75 000 kr/månad
+60K är orimligt?
Varför då?
Med hänvisning till Ryanair som även dom betalar höga löner så har det tydligen inte någon inverkan på biljettpriset.
Dessutom är höga löner väldigt skatteeffektivt för staten. 1 000 000 kr i årslön ger 500 000 i skatt. Sen 25% på all konsumtion.
Långt bättre för staten än en vanlig chef med 40 000 kr/mån + tjänstebil.
Min poäng är att mellanskillnaden går till samhället.
Du har rätt om du anser att trafikflygare bör likställas med taxichaufför, lokförare, busschaufför, m fl förstås. Det anser jag är en felaktig jämförelse.
Helt orimligt med löner över 60k i månaden för en pilot.