Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Endast SAS kan lyckas med detta!

Tråden startades av Tok Frans

http://www.di.se/artiklar/2015/12/9/sas-tvingas-stalla-in-250-avgangar/

Överskott av piloter råder överallt runtom i världen!

Men SAS är i alla fall unika som ställer flygningar pga pilotbrist ha ha!

Publicerad den 2015-12-09 09:26
Skriv ett svar
Antal svar: 9

svar

FC
2015-12-11 20:24

Just precis så har det alltid varit ,bolagen ser till att ha lite för få piloter, och sen förlåta sig på att köpa lediga dagar. Så har det varit under mina 25 år som pilot och tydligen fortsätter det så, like it or leave it….

Pilot
2015-12-11 11:20

Det är väl ingen nyhet att bolagen med flit har underskott på piloter och förlitar sig på att de ska sälja lediga dagar.

ok
2015-12-11 09:24

Det kan mycket väl vara att det finns tillfäckligt med piloter som har rätt TR, men det är inte någon garanti för att det därmed också är rätt sorts piloter, andra saker spelar in också personlighet, ledaräme eller inte, osv..

Re: ok
2015-12-10 22:23

Inget svårt att hitta piloter med TR på typen så what’s the problem?

Inkognito
2015-12-10 19:31

Det är pga tillbakagången till SAS och att man inte hinner rekrytera piloter som är klara tills dess. Exakt som det skrevs tidigare, piloter finns det gott om men rätt piloter (erfarenhet, typerating osv osv) spelar ju in. Kraven är sänkta så att det inte är särskilt höga krav på flygtimmar och rating är heller inget krav. Öppnar upp marknaden för piloter men SAS har skjutit sig i foten genom att inte synka tillbakagången för nuvarande piloter och anställning av nya. En del styrmän ska över i vänstersits och det kräver också line training.

Men till sommaren kommer, vad jag tror, mer än 100 piloter fått nytt jobb på Cimber. Tror det krävs minst 150 piloter.

ok
2015-12-10 12:57

Tok Frans verkar vara ett bra nick för dig.
Dom flesta andra inser väl att man behöver rätt sorts pilote med rätt behörighet

Peder
2015-12-09 16:37

Hur många piloter behöver dom för att kunna hålla igång 12st CRJ900?

flygtorget expert :)
2015-12-09 16:36

Jag tror att SAS har räknat med detta.
Vinter och speciellt Januari är mycket dålig månad. Det är säkert mer ekonomiskt att inte flyga då.

X
2015-12-09 13:20

Knappast en unik situation. Flera flygbolag i Sverige och övriga Europa ställer till och från flygningar med anledning av pilotbrist. Man förlitar sig på att piloterna som är anställda ska gå in och jobba övertid, arbeta på sina fridagar eller på annat sätt ställa upp för att få det att gå ihop.

Vissa flygbolagsledningar tror att det är billigare att alltid ligga på marginalen när det gäller tillgång på piloter, eftersom man räknar med att det är billigare att köpa loss folk än att ha anställda, men när det väl blir inställda flygningar, går inte kalkylen ihop.

I SAS fall har man varit förutseende och dragit ner trafik eftersom man misslyckats med att anställa och utbilda i tillräcklig utsträckning samtidigt som man låter piloter sluta i exit-paket och dessutom expanderar med en hel del träning som följd.

Antagligen har man fortsatt bevilja exit samt expanderat trots att man sett att den här situation varit på väg att uppstå i Cimber, men beslutat att det på längre sikt är mer lönsamt än att behålla nuvarande piloter och inte expandera just nu.

Det bästa hade förstås varit att man lyckats rekrytera i tillräckligt snabb takt för att klara båda delar, men med en rekryteringsorganisation som varit dimensionerad för nollrekrytering i 12 år, är det en viss startsträcka.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500