Har SAS något annat på gång i förnyelsens tecken?
Flottförnyelse och nya långdestinationer är på G och när det gäller flottan så är 4st A330-300E snart levererade och sedan ska 8st A350-900 börja komma 2018 med 6st optioner. Det låter klent med tanke på expansionsbehovet. Sätt optionerna till fast order och beställ 10stA330-900 så det blir fart på leveranstakten. Beställningarna av A320neo bör bli fler än dom 30st med 11st på opition . Här bör A321neoLR beställas för sin flexibilitet, typen kan flyga kort ,medel och riktigt långt på samma dag. Ring tomten i Toulouse och beställ även A319neo med shortfieldkit till SAS Norge.A319neos räckvidd är dessutom riktig vass. God Jul allesamman från Airb…MH menar jag
svar
Kan vi avsluta “min pappa är starkare än din”-diskussionen nu? Norsk och Dansk kanske kan ta detta över telefon istället?
Pierre, vi taler Norwegian og SAS, gjør vi ikke, så kan vi definere om det er D8,DY og SK med eller uten innleide feedere.
@svar PF , tror egentlig ikke hverken SAS eller norwegian bryder sig om hvem der er störst og det gör forbrugeren heller ikke når de clicker en billet, men jeg gör det skal jeg gerne indrömme.
Men norwegian er stadigväk 4 millioner eller lidt mere fra SAS på 2015 tal så det varer nok en del år A319 og slots til trods för din våde dröm går i opfyldelse.
Läg så dertil at norwegian formentlig aldrig bliver störst fra Skandinavien hvis vi renser deres tal for flyvninger til f.eks USA fra UK og domestic Spanien etc , tal som ikke rigtig har noget at göre med at väre störst i Skandinavien.
Bokningssiffrorna och kabinfaktorn säger något annat.
OK, kom i håg at det er SAS’s “fel” at Norwegian oppstod. SAS klarte ikke serve sitt største marked på en god måte.
Når jeg leser i en annen tråd at SAS for fremtiden tenker å bruke A-319 med ca 140 seter, istf store B-738 med 180 seter, så blir det raskt en mismatch på de store ruter som OSL-BGO/SVG/TRD. Noe kan oppnåes med flere flyginger, men jeg er i tvil om det finnes nok slot i peak på OSL. SAS kan også få problemer med ekstra slot på en rekke europeiske flyplasser når det gjelder non-stopp fra de store norske byer.
En slik mismatch kan på sikt gjøre det enklere for et annet bolag å passere SAS som det største av de 2. Det andre bolaget opererer 738 og 787.
Det verkar som att pf är nåt form av synonym för giriggubben Kjos, faktum är att fler och fler Nordmän långt hellre flyger SAS än lågservice bolaget Norwegian.
Det vil jo klart ha vært en fornyelse for SAS om de “faglige møter” utgår, så PH, om du en gang til kan lese min kommentar, så skrev jeg at jeg håper slik unngås. Intet annet.
At jeg ikke av redaksjonen/censuren i Flygtorget har fått lov til å fremheve at min tid på marathon ligger en del år og en del kg tilbake i tid, er lite mitt problem. Men, jeg trener en del ennå, og det ser snart ut til å bli skiføre her i Norge også denne vinter (for langrennstrening)
SAS ja, et selskap jeg skal bruke til/fra USA snart-det blir spennende, har ikke vært i en SAS-kabin siden mars 2011(OSL-TRD v.v. dengang valgt av de som betalte billetten for meg). Nå blir det tom flere muligheter fordi jeg fant ut at min LH-billett via tyskland også inneholder SAS…….så får jeg se med egne øyne om det er noe på gang i fornyelsens tegn den neste måned.
Og PH, det blir dypt å falle skulle dansk CAU finne på noe…..
Pf har ett enda motiv för sina insändare och det är att framhäva Norwegian och dissa SAS. Det här är jag innerligt trött på och det får rakt motsatt verkan, så bara håll på. Nu är det så att kundernas preferens för SAS bara ökar, trots all skit som pf skriver. Det är nämligen hur bolagen sköter sig i verkligheten som gäller.
Massor av nya flygmaskiner och destinationer till SAS. Ny långlinjekabininteriör. Stororder på ersättare för B737 kommer inom den närmaste tiden. På väg mot 5 miljoner Eurobonusmedlemmar. Miljardvinst och prognos på ännu större vinst i år, för att hålla sig till ämnet. Detta är något av vad som händer på SAS.
Pf: Lägg till att SAS alltid följer ARNs och transportklagenämndens rekommendationer som alla andra seriösa bolag.
Kjosfast, nej tack!
@svar Pf, märkeligt (for nu at bruge dit eget ord) at du ikke holder til tråden når du vil at andre skal göre det , FLY , FLY og mere FLY var emnet.
Ikke noget om dansk crew som flyver rundt i Norge og forövrigt gör et fantastisk job og bliver vel modtaget af både norske kunder og kollegaer , vil du tale om det så start en tråd.
Påpekar bara att du kanske borde avstå ifrån att skriva om saker som du inte har den blekaste aning om, t.ex. hur SAS löser situationen med danska CAU medlemmer, här framgår det helt tydligt att du vet absolut nada om det du skriver om. Därför fick du rådet att skriva om nånting som du har koll på t.ex. Norwegian
@svar Pf , tråden handler ikke om hvad dansk Crew laver i Norge og Sverige bare for din info.
Prøv at forholde dig til min forrige kommentar til dig , måske har du løbe trænet så meget at din tanke formåen er blevet reduceret? Kan heller ikke være let når man skal holde tider som gør at man er bedst i verden i sin aldersklasse. Skulle du vælge mellem løbning og at skrive her så vælg løbningen , der er dine evner større.
När kommer SGS att säljas? Hur många anställda är det i SGS?
Merkelig at det tok så lang tid før noen omtalte et annen bolag enn det tråden egentlig er om, SAS, her !
Norwegian kramaren pf, har som vanligt inte den blekaste aning om vad han skriver om, när det inte gäller hans kära lågservicebolag Norwegian..
@svar Pf , at du kan få dig selv til at skrive sådan en gang B.S , dit lavmål finder vej til nye rekorder.
Jeg håper ikke det følgende skjer;
at dansk crew nå en masse blir transportert for å fly ut fra ARN og OSL. Fra disse “saboterer” nå det samme danske crewet, det for å vise en protest mot SAS pga “strulet” med hvilegardinene…..
mao eksportere delay and danske “faglige/farlige” møter ut fra disse baser.
På vilket sätt gynnas SAS av att CC baserad i Köpenhamn flyger Arlanda-Hong Kong?
Jag tänker mig att det är försvarbart om och endast om det saknas människor i både Stockholm och Hong Kong som är villiga att utföra samma tjänst till samma kostnad som CPH-baserad CC
Man behöver ju inte vara Einstein för att förstå att all lång haul crew skall utgå från home base, för att vara kostnadskostnads effektiv. Alla fattar det utom CAU.
@ph Vad med att danska CA flyger HKG från STO?
Knappast utan extra dieter och hotell kostnader.
En CC som PH flyger inte för han åker med i flygplanet……..
Han är dessutom inte officiell talesman för SAS…….