Segelflyg ulb ppl eller cpl
Hej,
Vilket cert ska man välja om man gillar känslan med flyg. Jag vill ha utsikten, närheten till moln, fartkänslan, utmaningen, känslan när man svänger osv. Bortsett från priset, vad ska man välja?
svar
Steve,
Jag tror du måste jobba lite med expectation management. Inget flygplan sicksackar runt CBs. Flygning handlar om att undvika risker. Därför åker du inte nära moln, speciellt in CBs.
Dessutom får du med inget av ovan flyga i moln utan IR. Visst, små tussar kan man åka nära men de är väldigt små och personligen så tycker jag det är en smula obehagligt då man inte med säkerhet kan veta ifall ngn annan har tänkte lika. Kollision i luften är ofördelaktigt.
Någon vidare fartkänsla är inte flygning heller. Möjligen om man landar på ESSN då den banan är trådsmal men i övrigt så är det snarare en upplevelse av slow-motion. Avseende svängar så svänger en duktig pilot så att det inte känns. Kulan i mitten som det heter så inte heller där har du ngt att hämta med något av ovan cert. Och förmodligen inte med Ava heller då ren flygning är a och o för att undvika stall/spinn och annat obehagligt.
Håller med dig om en sak, C172 upplever jag som rätt klumpig flygning. P28:an är betydligt mer agile i min mening men det är väl en smakfråga.
I ett segelflygplan får du i särklass bäst känsla för att flyga och får definitivt kontakt med molnen. I stort sätt alla är godkända för någon typ av avancerad flygning och de vanligaste skolflygplanen (ask 21) är godkända för +6,5/-4 G. Turbulensen känner man väl i ett segelflygplan men det är just turbulensen eller termiken du vill flyga i för att stiga och hålla din höjd. Ett segelflyg certifikat kostar ca 15.000-20.000 Sek beroende på klubb och starmetod.
Kontakta exempelvis Västerås segelflygklubb om du vill prova på både Segel, motorseglare (TMG) och ULB. Klubben har moderna flygplan i alla tre klasser och ställer gärna upp för provlektioner. TMG och ULB flygs året runt.
Rycker det och sliter i ett segeflygplan bara det blir lite turbulent luft? Jag gillar att man ska kunna sicksacka runt cb moln osv. Segelflygplan med propeller kanske så man slipper bli bogserad eller finns det något ul plan som uppför sig som ett segeflygplan? Vilken klubb har det i så fall?
Segelflyg!!! Ger dig utan tvekan de största naturupplevelser och en oersättlig erfarenhet. De piloter som inlett sin karriär med Segelflyg har den mest fundamentala erfarenhet av hur ett flygplan verkligen beter sig i ett rörligt lufthav. Ett motorbortfall skapar inte ett chockartat skräckscenario, utan en helt naturligt “back to basic”-reaktion. Dessa lufthjältar har det programerat i ryggmärgen hur man med perferiseende bedömmer glidtal/ räckvidd mm. helt utan pulsstegring. En erfarenhet och vetskap som asfaltspiloter med skjorta och pilotbag aldrig fått ens fått chans till att tillgodose sig. Och pratar vi upplevelse så verkar det nästan som en ledande fråga när du nämner saker som fartkänsla och utmaning. Gissa hur samtliga våra flyglegender inlett sina flygkarriärer?
Mest hänger det på vilket plan du har i närheten som du kan flyga.
Är nog bara JAS som uppfyller alla kriterier du ställer upp.
Kanske motorglidare, alltså typen “hängglidare med motor”?
Det är som så under en övergångstid (till 2018 tror jag) så om du tar ett LAPL(S) och flyger 21 Tim TMG så krävs endast 3 Tim skolning och en uppflygning för att få ut ett LAPL(A) du behöver inte läsa in PPL teori då din LAPL(S) teori anses vara tillräcklig…och det är enligt min mening betydligt mindre plugg till segel en till PPL. Förutom att kostnaden blir lägre så lär man sig flyga även utan motor vilket inte bara är en bra skola utan en väldigt rolig form av flygning!
Tack för svaren. Hade tänkt mig cpl från början men blivit avskräckt där också. Inte många positiva röster i detta forum om pilotyrket. Och det var därför jag tog en lektion i cessna och det som skrevs var sant till stor del så det har jag lagt på hyllan. Verkar som man tröttnar ganska fort. Jag vill åt flygandet och sitta med en autopilot 99 procent av tiden är jag inte intresserad av. Tycker lapl med ava verkar intressant. Ska prova det och segelflyg. Wingsuit är alldeles för extremt men tittar gärna på det:) !
@Micke
Jag trodde det var lika mycket plugg till LAPL (samma teori) som PPL.
Har jag missförstått något?
Annars håller jag med om att begränsningarna med LAPL är så små att LAPL räcker för de flesta fritidsflygare.
Givetvis får du flyga avancerad flygning med ett LAPL(A) och LAPL(S). Det finns ju knappast nån anledning att ta ett PPL(A) om du inte har avsikt att gå vidare mot kommersiella certifikat.
Det enkla svaret på frågan är väl: Prova! Segelflyg, ultralätt A och B, gyrokopter, motorsegelflyg och kanske ett något roligare motorflygplan än en Cessna 172 tex. en LSA-klassad. Alla människor har olika preferenser. Det finns ju även ballong-cert men då utan större fartkänsla.
Om du vill flyga riktigt och vara lite macho så finns det bara ett sätt att flyga på.
Wingsuit Flying!
https://www.youtube.com/watch?v=P58b0qaFPnk
Ava låter trevligt men är dom planen bättre känsla i även vid vanliga svängar. Tog en lektion i cessna 172 och vart lite avskräckt. Noll känsla och lite halv trångt utan utsikt dessutom
Tyckte inte någon frihetskänsla infinna sig överhuvudtaget.
PPL, sen bygger du på med “cert” för avancerad flygning. Osäker på om man kan det med LAPL. Mycket mer flygkänsla kan man nog inte få som civilare.
Om jag skulle göra om det idag skulle jag göra följande:
LAPL(S) med TMG
LAPL(A)
på detta sätt så lägger du minimal tid i skolbänken istället så gör du det du vill uppnå: flyga! och du får ändå flyga med 3 pax (så du kan ta med familjen / vänner), flyga ul, flyga segel…
Bara du vet vad som passar dig bäst!
Bortser du ändå från priset och gillar känslan att flyga ta alla cert.