Vem nyttjar sina långdistansmaskiner effektivast?
Att Lufthansa och SAS håller sina flygplan på långdistans i luften mest hela tiden har jag sett men vilket bolag är absolut bäst på att utnyttja varje maskin maximalt?Vissa bolag verkar ha en riktigt dålig uttnyttjandegrad där maskiner används lite då och då vilket måste kosta pengar. Vem är bäst och vem är sämst?
svar
Fråga piloten
Kan vi inte ändra frågan till “Vilket bolag har högst punktlighet för långdistansflygningar?” Ingen aning om vilket bolag det är men de måste väll ha hittat den perfekta balansen!? Som värdinna på uteslutande långdistans är förseningar bland det absolut jobbigaste (fundantaget sjukdom och dödsfall ombord). Det drabbar samtliga passagerare, alla i besättningen, anhöriga, agenter, städ, catering (drar det över ett visst antal timmar slängs upp till 1500 måltider och 1500 nya måste göras). Avlösande besättning och returpassagerare, anslutande bolag, arbetsgivare och en väldig massa andra människor drabbas också.
Källa tack?
Ja hade det varit SAS short haul så hade jag varit fundersam. Dock är inte SAS nämnvärt effektivare än andra bolag.
SAS longhaul ligger högt.
Norwegian är mästare på att ha sina B787 plan på teknik i varje fall!
( dvs div fel som försenar planen )
Kansek iofs inte ngn hedersam titel….
De flesta bolag väger också in hur stor regularitet man har i ordet “effektivitet”. Det är inte så stor vits att “flyga skiten” ur sina maskiner om det innebär att varje litet problem skapar kostsamma och varumärkespåfrestande förseningar.
Finnair är förmodligen bland topparna. Bolaget utnyttjar också sina piloter på både lång- och korttrafik vilket ger hög effektivitet. Andra kan vara Virgin eller Icelandair.
Finnair